Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1456403
Ville bara dela med mig av något som kan gå snett med Volvos EPB-motorer (elektroniska handbroms). Morsans bil fick idag strul med ena EPB-motorn som hade lagt av. Höger bakhjul var låst som bara den och gick knappt att köra framåt. Mycket koppling och gas gjorde att bilen kunde släpa sig till en parkering, ur vägen för trafiken. Om detta händer er så går det att fixa utan att kalla på bärgning med följande verktyg:

Domkraft för att lyfta upp bilen (finns ju under bakluckan)
Fälgkors eller liknade för att få av hjulet
Torx 30-hylsa för de två skruvarna som håller motorn på oket
En kniv, platt skruvmejsel eller liknande för att lossa sprinten på elkontakten till motorn
Torx 50-hylsa (torx 40 går med nöd och näppe) för att backa på skruven som driver bromskolven och lätta på bromstrycket
Hylsnyckelsats eller någon sorts handtag till T30 & T50 bitsen/ hylsorna

Man behöver också blocknycklar i storlek 13 & 15 för att få loss oket från hållaren för att komma åt båda skruvarna som håller fast EPB-motorn. Jag hade dock inte med mig det så efter det att jag fick av den ena T30-skruven så bände jag bara av motorn från oket med våld. Det skadar inget utom den trasiga motorn. Har en V70 MY12 (samma bromssystem) som jag renoverade samtliga bromsok på, där jag såg att skruvfästena på båda EPB-motorerna var spruckna och väldigt klent dimensionerade, alltså lätta att bryta av om de inte redan spruckit själva.

Hade en EPB-motorn liggandes från VPARTS så tiden från utryckning till lagad bil tog endast 3.5h (Det strulade med kalibreringen av den nya motorn och tog typ 1.5h av de 3.5h).

TIPS - Om ni inte får den nya motorn att bita lika hårt som på andra sidan, försök att skruva T50-skruven i oket tills det börjar klämma bromsklossarna och backa sedan 2-3 varv innan ni monterar motorn. Alternativt så kan det ibland också funka att nödbromsa med parkeringsbromsknappen (inte med bromspedalen) några gånger för att motorerna ska kalibreras.

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]