Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1456119
dannesk skrev: tis 27 jul 2021, 17:46 Vem är det som äger bilen idag, privatperson? Om så varför anmäler inte nuvarande ägare detta på försäkringen så blir det ju fixat för självrisken och vill inte denne betala den så kan ni göra upp att du isåfall tar den kostnaden som blir billigare än att ta hela kostnaden själv. Du kan ju fortfarande köpa bilen och få den reparerad på tidigare ägares försäkring iom att skadan orsakats av tidigare ägare om det anmäls innan.

Rätt onödigt att ta det på sin försäkring, om man inte bryr sig om skadorna. Sedan blir det ju förra ägaren drabbad, med högre försäkringspremier, då han har utnyttjat försäkringen.
#1456140
Lobocut skrev:Rätt onödigt att ta det på sin försäkring, om man inte bryr sig om skadorna. Sedan blir det ju förra ägaren drabbad, med högre försäkringspremier, då han har utnyttjat försäkringen.
Det är väl inte onödigt att åtgärda skadorna som man orsakat på bilen. Skador drar ju ner andrahandsvärdet rejält och måste nästa ägare åtgärda dom själv blir ju kostnaderna att åtgärda dom högre. Om jag var spekulant skulle jag iaf pruta rejält eller välja annan bil, det är ju en relativt ny bil och inte en 20år gammal bil.
Varför skulle förra ägaren drabbas av högre premier, det är ju inte så premierna beräknas? Det är ju bara vagnskadan som utnyttjas och "bilen" har inte vållat någon skada på annana egendom så trafikförsäkrigen måste träda in då är det kanske en annan sak.
#1456153
Försäkringen brukar/kan bli billigare om vagnskadeförsäkringen inte har utnyttjats på si och så många år, så är det i alla fall för mig med Folksam (ca 40-50 kronor billigare i månaden efter ett skadefritt år).

Så den nuvarande ägaren kan behöva betala en högre premie i ett-två år. Men detta kan han ju ersättas för.
#1456202
s6025t skrev:Verkar vara olika bud från olika försäkringsbolag i så fall vi har Volvia o där är det endast vid användande av Trafikförsäkringen som ger premiepåverkan inte vid Vagnskada.
https://www.volvia.se/globalassets/doku ... illkor.pdf
Det har varit samma med alla andra bolag jag kollat med, bara om man vållat skada på annans egendom som det sker en ev. premiehöjning. I detta fall så får ju ägaren mindre ut för bilen för att de inte fixat skadan och får då bedömma hur de vill göra. Jag skulle personligen inte vilja sälja en relativt ny, skadad bil på detta sätt till en köpare.
#1456389
Ja är man oaktsam o använder vagnskada ofta o orsakar skadan själv så blir det premiepåverkan. Så här fortsätter meningen du citerat: Gäller inte bonusklass 9 med minst 5 skadefria år eller vagnskador som beror på skadegörelse av tredje man eller annan yttre olyckshändelse.
#1456391
Då gäller det bara att säljaren tillhör denna bonusklass. För min egen del är jag osäker på om jag någonsin kommer att klara fem år utan att köra in i någon alldeles för hög trottoarkant...

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]

Bullerbyn Skickat från min SM-G970F via Ta[…]