Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lars627
#1455910
Hej.
Jag blir tokig på min bil och hoppas verkligen på lite hjälp här.
Första som hände var att bilen började hacka och gå jättefett.
Det typ droppade bensin från avgasröret.
Obd läsare sa: lågt tryck i fuelrail och gav felkod 0087.
Jag har bytt sensorn på railen, batteri, en spridare som läckte, tändstift och luftfilter. Spridaren är gift med systemet.
Ändå fortsätter samma fel.
Jag har fått en felkod på sensorn som sitter på bränsleröret framför motorn men måste höra om den kan ge de här problemen.
När jag får igång bilen så går den superfett men så fort jag stannar motorn och tar av sensorn finns det inget tryck där.
Sensorn finns i kina och ebay och kostar ca 2-400 kr men volvo vill ha 2700 för samma sensor och jag vill inte lägga ut så mycket till utan att få lite input härifrån.
Bensinpumpen verkar få upp tryck och inga synliga läckor.
Så, lågt tryck men går fett.
Kan sensorerna (låg och högtryck) ge datorn olika värden och fucka upp det?
Typ att lågtryck visar ett för högt värde och får datorn att sänka det samtidigt som högtryck sensorn läser korrekt att det är för lågt?

Jättetacksam för alla svar.
Mvh Lars
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1455915
Vet ej så mycket men har den gått säg att bilen rullar 10 - 12 000 mil så lär de flesta åka på spridarbyte. Man byter på samtliga då de är undermåliga. De nya ska vara märkta med 395 se bilder i länken nedan som beskriver mitt problem med en tidigare T4f

De flesta har även åkt på att byta bränslepump eller är snart där, allt detta är tyvärr så nära standard att man kan räkna med att få byta samtliga spridare samt bränslepump.

viewtopic.php?f=70&t=150667&hilit=felkod

Jag hade alltså felkod ECM-P008762 och det var bänslepumpen
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1455923
lars627 skrev: mån 26 jul 2021, 21:39 Min original spridare slutar på 155 och den nya 394.
Skulle tippa på att de är uppdaterade iaf. Bytt alla fyra?
Användarvisningsbild
av Derank
#1455928
Skulle tror pump om du inte har nå fler spridare som läcker, rekomendera att du byter alla 4 om du ändå håller på, de pajar med största sannolikhet snart iaf, mer el mindre alla åker på byte förr el senare på dessa spisar, jag bytte efter drygt 3000mil på min t4f, bilbolaget bytte den som läckte, 700mil senare dog nästa, då byttes alla till en nyare modell.

Sålde bilen då den gått 5500mil vet att nuvarande ägare bytte pump ett par år senare.
av lars627
#1456378
III skrev: tor 29 jul 2021, 08:02 Läcker? Internt eller ser ni läckaget? Hoppas det är rätt. Låter som en dyr komponent.
Hej.
Den läcker internt rakt ner i toppen.
Pumpen drivs av kammen precis under.
Oljan luktar bensin och när jag pluggade inkommande ledning till pumpen så höll den trycket perfekt. 4.8kg.
Så bensinpump och spridare är hela men undertrycket ger en rinnande effekt från spridarna och inte som spray typ.
Jävla tur att bensinpumpen inte gått?
Då måste avgassystemet, tanken, baksätet med all el osv ner....
Skoj med 50 liter soppa i tanken.
Får pumpen i morgon bitti på mekonomen.
De och ad bildelar är både snabba och proffsiga.
Lite dyra men levererar till dagen efter.
Autodoc osv litar jag inte på mer.
Skruvat sa att de hade trycksensorn på högtryckssidan hemma och skulle levereras dagen efter.
Ringde 2 dagar senare o fick veta att den var restad och skulle levereras i mitten av augusti eller senare......? :-o
Dagen efter hade mekonomen den hemma.
Fick hjälp av ett par mekar med felsökning men tom de kliade sig i huvudet.
Någon som vill byta sin amazon mot en fin v60 :-)

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]