Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
#1456007
@Micke1987, Ser ju trevlig ut. Hade själv valt bort svart om man inte gillar att tvätta bilen. Inte för att man måste men jag vill ha en ren bil och efter två svarta är jag så glad för den beigesilvriga vi har nu :) Utrustningen såg väl bra ut, jag själv vill ha skinnstolar så är de lätta att rengöra samt känns trevligt att sitta i. Elstol har jag också skämt bort mig med, trevligt om man delar bil i hushållet så ställer stolen in sig efter dig när du låser upp den.

Denna hade jag själv inte tvekat att titta på https://www.wayke.se/objekt/9e5b4039-86 ... hk-automat
Denna är grå och summum i alla fall, hade själv klarat mig med 150 hk, https://www.wayke.se/objekt/d9211b80-ae ... re-automat

Du hittar säkert något, det är en populär bil så lite snabb får man vara även om det nu är lite lågsäsong
Användarvisningsbild
av Micke1987
#1456010
MartinS skrev: tis 27 jul 2021, 15:15 Backkamera är bra om man skall koppla stora/tunga släp, annars är det ju enklare att backa med speglar.
Okej! Vet du om alla xc60 från 2017 har adaptiv farthållare?
Användarvisningsbild
av Micke1987
#1456011
Micce1980 skrev: tis 27 jul 2021, 15:50 @Micke1987, Ser ju trevlig ut. Hade själv valt bort svart om man inte gillar att tvätta bilen. Inte för att man måste men jag vill ha en ren bil och efter två svarta är jag så glad för den beigesilvriga vi har nu :) Utrustningen såg väl bra ut, jag själv vill ha skinnstolar så är de lätta att rengöra samt känns trevligt att sitta i. Elstol har jag också skämt bort mig med, trevligt om man delar bil i hushållet så ställer stolen in sig efter dig när du låser upp den.

Denna hade jag själv inte tvekat att titta på https://www.wayke.se/objekt/9e5b4039-86 ... hk-automat
Denna är grå och summum i alla fall, hade själv klarat mig med 150 hk, https://www.wayke.se/objekt/d9211b80-ae ... re-automat

Du hittar säkert något, det är en populär bil så lite snabb får man vara även om det nu är lite lågsäsong
Stort tack för bra tips! Jag är inte superstort fan av att tvätta bilar heller ;) De bilarna du skickade såg fina ut. Jag har tänkt att jag vill ha en bil som gått mellan 6000-10000 mil. Men på de stora hela kanske några mil extra inte spelar någon roll? 150 hk borde man väl klara sig på? :)
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1456018
@Micke1987, Vad hade ni för kärra nu? Jag hade såhär i efterhand inte kollat om det var en D3 eller D4, var bara på jakt efter en D4 alternativt D5 då jag trodde att jag behövde det men till jobb och resor kan jag så här i efterhand inte komma på varför annat än att det hamnar på nöjeskontot. D4 har ändå dubbelturbo och med Polestar blir den med lådan ännu roligare, känner dock inte riktigt att jag brukar det som jag trodde. kan delvis bero på att jag har hoj med samt att alpresorna med bilen sommar och vinter för närvarande för närvarande inte blir av :)

Ser nu att D3:an är servad av de själva på den senaste servicen, frågan är om man då får Volvo Assistans eller om man kan få med det nästa gång om man åter väljer te.x. Mechanum?
av Lobocut
#1456048
Om man vill ha ner bränsleförbrukningen och driftkostnaderna, och inte har någon behov av detta, välj bort AWD och automat. Då kan du komma under 0.6 milen.

Ska du fortfarande ha automat, då är ju frågan när oljan bytte senast, och när/om man har spolat växellådan. Detta kommer kosta några tusenlappar, om det inte är gjort.

Sedan skulle jag endast köpa hos en auktoriserad volvohandlare, då man kan förhandla till sig att dom uppdaterar alla programvaror i alla moduler, inte bara motorn och växellådan (om det är en automat).
Användarvisningsbild
av Derank
#1456075
Varför jaga hundralappar?= vill man köra snålt köper man inte en XC60 som är rena bränsleslukaren. Förstår inte hur folk kan jaga några hundringar i månaden när värdeminskningen är tusenlappar i månaden. Köp en bil du vill ha och har råd med, om den sedan drar 0,8 el 1liter milen är skitsamma för normalbilisten. Själv har jag snittat 1.1l/mil sedan V70N 2,4T tiden 2007, idag rullar jag i en XC60 D4a awd auto med samma snitt 1,1
Användarvisningsbild
av Cotag
#1456100
Derank skrev:Varför jaga hundralappar?= vill man köra snålt köper man inte en XC60 som är rena bränsleslukaren. Förstår inte hur folk kan jaga några hundringar i månaden när värdeminskningen är tusenlappar i månaden. Köp en bil du vill ha och har råd med, om den sedan drar 0,8 el 1liter milen är skitsamma för normalbilisten. Själv har jag snittat 1.1l/mil sedan V70N 2,4T tiden 2007, idag rullar jag i en XC60 D4a awd auto med samma snitt 1,1
Med mina 2 000 mil om året så skulle kostnadsskillnaden på vad min bil drar idag (0,65) och vad din tar (1,1) bli ca 1 000 spänn i månaden.
Den summan är i paritet med vad jag tror värdeminskningen blir på bilen över 5 år, 60 000.
Så nej, jag tycker inte ditt resonemang håller.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1456110
Spelar mindre roll egentligen då få av oss antingen kommer under 0.6 eller över 1.0, vi hamnar i ankdammen däremellan ändå.

Mechanum som D3:an är servad hos har med Volvos mjukvaruppdatering te.x.

Ska man vara riktigt ”safe” köper man av en Volvo åf, försäkrar med Volvia. Då har man absolut längst skydd. Men det minskar ju utbudet rejält
av Lobocut
#1456112
Derank skrev: tis 27 jul 2021, 21:45 Varför jaga hundralappar?= vill man köra snålt köper man inte en XC60 som är rena bränsleslukaren. Förstår inte hur folk kan jaga några hundringar i månaden när värdeminskningen är tusenlappar i månaden. Köp en bil du vill ha och har råd med, om den sedan drar 0,8 el 1liter milen är skitsamma för normalbilisten. Själv har jag snittat 1.1l/mil sedan V70N 2,4T tiden 2007, idag rullar jag i en XC60 D4a awd auto med samma snitt 1,1

För att det finns roligare saker att lägga pengarna på, än bränsle och servicekostnader? Och en XC60 behöver inte vara en ren bränsleslukaren, om man vet vad man är ute efter. Min XC60 är också en D4, fast FWD och manuell låda. Och den ligger på 0,61 milen, mellan tankningar.

Det kostar ca 1000 kr att fylla hela tanken, och det gör jag ungefär två gånger per månad. Skulle jag då köra din bil, då skulle det blir rätt många fler hundralappar i månaden, i bara bränsle, då din drar nästan dubbelt så mycket. Redan där skulle din bil kosta mig ca 1500kr mer i månaden, med din bil.

Sedan har du dyrare service, eftersom du har AWD och automat. Vad kostar din i vägskatt, det lär ju vara några tusenlappar. Min kostar 1400kr per år.
av berrabus
#1456129
Lobocut skrev: För att det finns roligare saker att lägga pengarna på, än bränsle och servicekostnader? Och en XC60 behöver inte vara en ren bränsleslukaren, om man vet vad man är ute efter. Min XC60 är också en D4, fast FWD och manuell låda. Och den ligger på 0,61 milen, mellan tankningar.

Det kostar ca 1000 kr att fylla hela tanken, och det gör jag ungefär två gånger per månad. Skulle jag då köra din bil, då skulle det blir rätt många fler hundralappar i månaden, i bara bränsle, då din drar nästan dubbelt så mycket. Redan där skulle din bil kosta mig ca 1500kr mer i månaden, med din bil.

Sedan har du dyrare service, eftersom du har AWD och automat. Vad kostar din i vägskatt, det lär ju vara några tusenlappar. Min kostar 1400kr per år.
Eftersom du har en FWD hade den väl dragit ungefär detsamma med automat också?

Finns ju en lång tråd om förbrukningen här viewtopic.php?t=117379
Bra att hålla isär förbrukning enligt förddator och verklig förbrukning.

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]