Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lobocut
#1456130
berrabus skrev: ons 28 jul 2021, 07:24
Lobocut skrev: För att det finns roligare saker att lägga pengarna på, än bränsle och servicekostnader? Och en XC60 behöver inte vara en ren bränsleslukaren, om man vet vad man är ute efter. Min XC60 är också en D4, fast FWD och manuell låda. Och den ligger på 0,61 milen, mellan tankningar.

Det kostar ca 1000 kr att fylla hela tanken, och det gör jag ungefär två gånger per månad. Skulle jag då köra din bil, då skulle det blir rätt många fler hundralappar i månaden, i bara bränsle, då din drar nästan dubbelt så mycket. Redan där skulle din bil kosta mig ca 1500kr mer i månaden, med din bil.

Sedan har du dyrare service, eftersom du har AWD och automat. Vad kostar din i vägskatt, det lär ju vara några tusenlappar. Min kostar 1400kr per år.
Eftersom du har en FWD hade den väl dragit ungefär detsamma med automat också?

Finns ju en lång tråd om förbrukningen här viewtopic.php?t=117379
Bra att hålla isär förbrukning enligt förddator och verklig förbrukning.

Då jag skrev att det var mellan tankningar, så menade jag verkliga förbrukningen. Och en automat drar alltid mer, än en manuell låda, under samma förhållanden.
Användarvisningsbild
av hullingen
#1456198
Har en XC60 2016 classic D4 AWD Automat och är jätte nöjd med den.
Förbrukning ligger landsväg på ca 0,6 på min också.
Har en snitt förbrukning på 0,8 på totalen men då jag har husvagn så går det ju åt lite mer då.
Har backkamera och det är kanon när man ska angöra husvagnen.
Adaptiv farthållare är även det skönt, speciellt när man är ute med husvagn.
av berrabus
#1456253
Lobocut skrev:Då jag skrev att det var mellan tankningar, så menade jag verkliga förbrukningen. Och en automat drar alltid mer, än en manuell låda, under samma förhållanden.
Angående hålla isär förbrukning från färddator och verklig förbrukning var inte menat till dig utan mer om man läser tråden jag länkade till då det inte alltid är tydligt vad som avses.

Nu har jag inte data för utväxlingen men drar en FWD XC60 med automat verkligen mer än en med manuell vid långfärd i motorvägsfart?

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]

Skulle gissa på hybrid batteriet blivit s&au[…]

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]