Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1455611
Tja! Jag kan väldigt lite om bilar rent maskinellt så jag ursäktar konstiga uttryck men hoppas ni förstår.

Haft bilen i snart ett år och lådan har alltid ryckt lite grann vid nedväxlingar (mest under motorbroms), lite som när man växlar ner med en manuell låda i lite för höga varv och släpper kopplingen relativt fort. Uppväxlingarna är 90% felfria och smooth. Ingen dealbreaker men har läst att många haft en underbar Geartronic låda som växlar perfekt och undrar om det kan vara något fel med min och om det bör kollas upp. Eller om det helt enkelt kan vara så då det är en motorstarka bil och lådan är så för att den behöver "vara på tårna"?

Ibland, mer sällan kan varvmätaren även hoppa/pendla +-500varv vid de lägre växlarna även om gasen är jämn och ljudet från motorn linjärt. Oftast under lätt gas eller när jag släpper gasen och under motorbroms.

Frågar er här med bättre koll innan jag tar den till verkstad då jag vet att jobb med växellåda kan vara kostsamt. Fråga om det är nåt mer ni behöver veta.

Tusen tack!

EDIT: Under tiden jag ägt bilen har det även "slagit" i lådan vid nedväxling, kanske två eller tre gånger. Inget brutalt men ändå oroande med boom i bilen :-/
#1455626
Har släppts flera mjukvaror som förbättrar gången och växlingarna i dessa lådor, det är ventilpaketet som orsakar den ryckiga gången. Borde ha lagts in om bilen servats på Volvo ÅF så kolla med din ÅF om du har dessa i bilen.
Skulle även rekommendera en spolninga av lådan samt oljebyte beroende på hur långt den gått.
Senast redigerad av 1 dannesk, redigerad totalt 0 gånger.
#1455707
jyiii skrev:Tack för alla svar!! Bilen har rullat drygt 14,000 mil och jag har ingen koll på vad som gjorts under serviceintervallen men jag ska kolla upp om oljan har bytts och om jag har senaste mjukvaran.

Vad kan det kosta att ordna med ventilpaket om det nu är kasst?
Ja du, rent spontant är det är inte billigt att fixa men gissar allt mellan 15-30.000kr. Börja i första hand med en riktig oljespolning, ojlebyte, adaptering och mjukvara och se var du hamnar. Åker du in till din Volvo ÅF bör de se vilken mjukvara den har.
#1455734
Ganska vanligt förekommande är att Motorbussningen i Torpedväggen är kass. Jag vet! Det är inte det första man tänker på!
Men den kan ge alla möjliga förteelser på Automatlådan. Jag hade samma problems ,när jag åkte Till Volvo! Och Meken kom ut åh pekade på bussningen.
-Bytte den! Bilen gick ohyggligt bra på alla vxlar.......... :P

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]