Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dieselputte
#1456703
whooSICK skrev:Olja läses av genom att sätta på tändningen (genom att hålla i start knappen i typ 3 sekunder utan att trycka in bromspedalen) och sedan navigera till oljenivå med färddator. Problemet är bara att den digitala "oljestickan" visar bara 3 nivåer (även om det ser ut som att den har typ 6 nivåer) för de flesta så kommer det att stå OK, sen så kan man få LÅG om den drar olja och då måste man fortsätta att köra tills man får ett meddelande om att man ska fylla på med 0.5L olja (för mig tog det ungefär 3 veckor från att jag först observerade LÅG tills jag har fått meddelandet), mest sällsynt är nog ÖVER man får det endast om man fyllt på för mycket.
Tackar, nu gick det ju bra !
av III
#1456937
Jag hade en D4 VEA. Fick bytt egr-ventil, ryckte utan att det kunde fixas. Bytte högtryckspump, toppen byttes för att det bliv sot på ventilerna så kompretionen sjönk.ny programvara några gånger. Spridare byttes. Tröttnade på den och köpte en bensinare. Den har gått klander fritt i fyra år. Tips köp bensin.
av Volvoold
#1456952
III skrev: mån 02 aug 2021, 22:12 Jag hade en D4 VEA. Fick bytt egr-ventil, ryckte utan att det kunde fixas. Bytte högtryckspump, toppen byttes för att det bliv sot på ventilerna så kompretionen sjönk.ny programvara några gånger. Spridare byttes. Tröttnade på den och köpte en bensinare. Den har gått klander fritt i fyra år. Tips köp bensin.
Ajdå, det var verkligen tråkigt för dig.

Vilken bensinmotor köpte du?
av whooSICK
#1457067
Jag byte till T3, väldigt trevlig motor, men förbrukning är klart sämre än D3. D3 för min körstil låg på 0.42 - 0.73 / mil, T3 än så länge 0.61 - 1.3 /mil.
av III
#1457086
Volvoold skrev: mån 02 aug 2021, 23:15
III skrev: mån 02 aug 2021, 22:12 Jag hade en D4 VEA. Fick bytt egr-ventil, ryckte utan att det kunde fixas. Bytte högtryckspump, toppen byttes för att det bliv sot på ventilerna så kompretionen sjönk.ny programvara några gånger. Spridare byttes. Tröttnade på den och köpte en bensinare. Den har gått klander fritt i fyra år. Tips köp bensin.
Ajdå, det var verkligen tråkigt för dig.

Vilken bensinmotor köpte du?
Blev T3 för mig med.trots svagare så är upplevelsen bättre då det är mjukare gång och inte så tråkigt ljud, utan att vara roligt ljud. Mindre vibrationer. Hade T4 funnits när jag beställde hade det blivit en sådan.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]