Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robbanv60
#1455153
Hejsan hoppsan

Funderar på o köpa en v60 T6a 306 hk( fwd) från 2014.
Sökt men får inte fram den infon jag vill, så jag frågar er gurus ist.

*Varför hade dessa t6 or framhjulsdrift o inte awd som tidigare o modeller efter?
* något man ska passa sig för?
* 8 växlad automatlåda, samma som används i dagens bilar?
Användarvisningsbild
av Funk
#1455193
Med risk för lite suddigt minne då detta var ett tag sedan.. T6 med enbart framhjulsdrift kom väl senare (2015-16?) och då med en 4cyl (VEA) på 306hk (sexan hade väl 304hk). Jag hade en sådan som avdelningsbil och vill minnas att man sade att det inte (då) gick att få ihop en VEA med AWD drivlina i den karossen. 6 cyl med bara FWD har jag nog aldrig sett i XC60.
Vet inte om det hjälpte... :-)

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
#1455228
Funk skrev:Med risk för lite suddigt minne då detta var ett tag sedan.. T6 med enbart framhjulsdrift kom väl senare (2015-16?) och då med en 4cyl (VEA) på 306hk (sexan hade väl 304hk). Jag hade en sådan som avdelningsbil och vill minnas att man sade att det inte (då) gick att få ihop en VEA med AWD drivlina i den karossen. 6 cyl med bara FWD har jag nog aldrig sett i XC60.
Vet inte om det hjälpte... :-)

/Thomas
Rättar mig själv och skäms, det var en XC60 vi hade på jobbet och det jag svarade utifrån... :-(

/Thomas
Användarvisningsbild
av MartinS
#1455293
T6 fwd (vea) kom 2014 och såldes parallellt med T6 awd (6-cyl), fwd sålde dock dåligt.
2016 eller kanske 2017 ersattes 6-cyl motorn och alla T6 fick 4-cyl vea motor, oavsett fwd eller awd.

Ja, den 8-stegade lådan är den som nu är
I produktion.
Användarvisningsbild
av Funk
#1455330
Robbanv60 skrev:Tack för svar, inget att oroa sig för mer än om de varit en ex D4a med framkraffs?
En del kompressorer viner en del efter ett tag, men jag har nog aldrig hört om någon som gått sönder..

/Thomas

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]