Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andreassss
#1454484
Jaha så var det semestertider och man ska ut på vägarna. Har en v60 årsmodell 2014. Behöver lite hjälp, ska köra 25 mil imorrn och sen ska vi hem senare i nästa vecka. Har läst om hjullager och hur det kan låta mm.

Min bil beter sig så att när den stått över natten så tycker jag att jag hör ett metalliskt klickande ljud vänster fram, det låter vid låg hastighet också och mer när jag svänger höger. Det skumma med det här är att det blir mindre och mindre ju mer jag kör med bilen, sen försvinner det. Hör bara ljudet om jag har rutan nedfälld. När den stått över natten låter det vid låg hastighet, sen försvinner det mer och mer och tillsist känns det som det försvunnit helt.

Jag var inne hos lokala bilmeken här då han är duktig. Han körde bilen och gasade på och svängde hit och dit, självklart hörde man inget då för att jag kört bilen ett tag innan. Han säger att det inte är något hjullager, menade på att det kan vara handbromsen när bilen stått över natt och sen att det släpper. Vad tror ni? Kan ett hjullager börja låta för att sen sluta låta och sen börja igen?
av Andreassss
#1454498
Nej och visst låter det mer vid högre hastighet. Låter nästan som ngt slår mot bromsskivan? Men som sagt, har inte en aning. Kan det vara klossar som ligger mot eftersom det sista man gör innan man stänger av bilen är att stå på bromsen. Bilen står ju i en jävla värme också ute, skit på beläggen? Gärna fler teorier om ni har det👍 Men visst borde det vara säkert att köra? Eller det är väl aldrig säkert egentligen.
av Andreassss
#1454502
Alltså det är precis som att när bilen stått bara typ en timme och jag åker igen då är det tillbaka, men inte lika högt. (Det låter ju inte högt alls) Sen precis som att det klingar av ju mer man kör. Hör inget med rutan nedfälld, men jag inbillar mig att jag hör ljudet bättre när jag svänger åt höger, kanske att hjulet vänder sig åt det hållet ljudet kommer ifrån. Precis som ngt skulle klinga mot metall. Sen låter det snabbare ju fortare man kör såklart. När man väl börjat höra sånt här blir man vansinnig. Men kan vi utesluta hjullager iallafall tror ni?
av Andreassss
#1454512
Det dumma är att det försvinner när man kör ett tag, men sen kommer det tillbaka när man parkerat ett tag, för att sedan försvinna😜 Varit så i två dagar nu. Alltid när man ska iväg någonstanns och helst på en helg också. Mest orolig när sambo och dotter ska köra hem själva sen att ngt skulle hända, visst att saker händer men typ att hjulet skulle låsa sig eller någonting.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1454562
Andreassss skrev: lör 17 jul 2021, 14:23 Hmm hörde du det där jättehögt när du körde? Är det du som snurrar på däcket där? Svårt att säga om det är samma ljud, men kanske något liknande.
Nej knappt alls under färd, bara i låga hastigheter.. Säg under 30 km/h. Sen döljs förmodligen ljudet i allt annat surr, trots ruta nere och fläkt/stereo avstängt.
I videon är bilen upphissad höger fram, neutal ilagd och jag snurrar på hjulet.
Min högst egna teori av min bils ljud är att något måste ha fastnat och orsakat ljudet eller att något pga riktigt hög värme började låta.
Verkstaden lyckades inte återskapa ljudet och nu rullar den som vanligt.

Man kan ju prova att kontakta nån motor tidn[…]

Volvo on call och GSM

Hej! Istället för en ny 4-5g modul f&ou[…]

Bruten fjäder framvagn

Ladda på utav helvete på nån far[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag ä[…]