Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zapsok
#1454413
2012 S60 D3 15000mil
- Batterispänning normal 12,6V över batteri utan motor igång.
- Bra motorstart alltid.
- Tomgång, ingen laddning typ 12,1V över batteri.
- Laddningsfel lampa tänds.
- Varva 1500 rpm 13,4V över batteri.
- Tomgång igen men behållen 13,4V.
- Laddningsfel lampan släcks inte.
-Under körning tänds och släcks laddningsfel lampan intermittent.

- Varför behöver jag var varva till 1500 rpm för att starta laddningen?

- Varför släcks inte tändningslampan direkt vid 13,2V?

- Andra kommentarer om förloppet?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1454422
Laddningslampan på en så ny bil fungerar inte som förr, det är en varningslampa som tänds av bilens dator när det upptäcker fel. Jag tycker det låter som att kolen på generatorn håller på att ta slut, då kan laddningen ske lite sporadiskt
av Zapsok
#1454475
Tack frasse4. Det låter mycket troligt. Jag är ändå förvånad att generatorn skulle vara slut efter bara 9 år / 15000mil. Innan jag köper en ny generator, finns det någon annan potentiell felkälla? Kan laddningsregulatorn orsaker detta till exempel?
Användarvisningsbild
av svergie2
#1454477
Läs ut felkoder, att mäta rätt över polerna kan ge missvisande resultat eftersom bilen inte laddar batteriet konstant. Bilen har tre olika lägen för batteriladdning, ett där den laddar "konstant" som en gammal hederlig bil upp till 85%, ett där den endast laddar vid motorbromsning samt ett liknande fast utan att batteriet laddas ur.

Är du intresserad av hur bilen hanterar laddning kan du kolla på denna video samt läsa beskrivningen. :)


Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Användarvisningsbild
av frasse4
#1454478
Regulatorn och kolen brukar vara en enhet, det finns ingen verkstad som byter sådant längre tror jag, de skulle bara byta hela generatorn. Du kan ju prova att se om det finns som reservdel, men det är svårt att felsöka en generator som krånglar själv.
av Zapsok
#1455537
Uppdatering om problemet:
- Studerade spänning över batteriet vid 6 timmars långfärd och noterade följande:
- Spänning har 3 lägen: 12,1V enbart direkt efter start, på tomgång; 13,60-13,68V efter första gången varvtalet går över 1500 rpm oberoende av varvtalet därefter; 14,24-14,86V ibland under körning.
- Enbart vid 14,xx V släcks laddningsfel lampan. Lampan tänds/släcks alltid 7 sekunder efter övergången från 14,xx till/från 13,6xV.
- Spänningen hoppar mellan 13,6x och 14,xxV helt oberoende av varvtal, elektrisk belastning eller annat jag kan förändra. Även när stolvärme och fönstervärme kopplas in eller ut förändras inte spänningen märkbart. Obs att det finns aldrig ett spänningsvärde i intervallet 13,69-14,23V. Hoppet upp till 14,xxV pågår ofta under några sekunder innan spänningen går ner till 13,6xV. Ibland (dock sällan) håller spänningen i 14xxV område i flera minuter.
- Spänningen går aldrig under 13,60V efter man överstigit 1500rpm för första gången. Inte för en sekund ens på en flera timmars resa.

Vid tomgång har jag kontrollerat att vid 12,1V får jag <1A batteriström. Vid 13,6xV får jag 7A batteriström. Jag har inte mät strömmen vid 14,xxV.

Obs att batteriet verkar fungera utmärkt och ger perfekt motorstart. Efter första 1500rpm, är spänning aldrig under 13,60V så räcker inte detta som bra laddningsspänning? Om generator kolen var dåliga, skulle inte jag se intermittent förlust av laddning, typ 12,1V ibland? Varför släcks läddningsfel lampan enbart när jag kommer upp till 14,xV?

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]