Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1453643
Det här är mina personliga åsikter.
Jag har ända sedan jag köpte min första Volvo, en V40 2014 som jag köpte hösten 2014, tyckt att Volvos mediasystem Sensus är ganska värdelöst. Ändå beställde jag en helt ny S60 2017, visserligen med ett uppdaterat Sensus men ändå nästan lika dåligt. Långsamt som en 10 år gammal mobiltelefon, ont om appar och de som finns funkar inte speciellt bra. Jag använder TuneIn i bilen för att ljudet är mycket bättre än från vanlig FM-radio som ofta brusar men appen tar ju oftast flera minuter på sig innan den startar om nu Volvos servrar behagar vara på det humöret. Jag beställde bilen utan Navi för jag tycker inte det är värt priset, även om det skulle vara gratis, med ett bilspecifikt navigationssystem. Hur nya kartor man än laddar ner kommer de alltid vara inaktuella, allt är bättre med navigation i mobilen med Google Maps eller Waze eller vad man nu föredrar som är online-kartor. Ett vägarbete som pågått en tid där jag bor finns med på Maps/Waze och förändras varefter vägarbetet fortskrider.

Min son köpte för ett par veckor sedan en Audi A3 2019 med Android Auto/Apple CarPlay och Cockpit-panel, man kan få kartor framför ratten. Inget unikt i sig men så mycket modernare. Riktigt trevlig bil. Jag har haft några Audi och VW tidigare och det är där jag har mitt hjärta. Efter att ha kört hans bil så kändes min Volvo ännu sunkigare, så omodern. Det här går ju inte.

Tekniknörd som man är så har jag ju givetvis haft koll på att det finns saker i Kina som man kan beställa och installera i bilen. Det finns hela mediaenheter där man byter ut 7-tumsskärmen mot en Androidenhet med större skärm. Det ser ju lite sådär ut och man vet ju aldrig hur det kommer att funka. Jag hittade istället en pryl som man kopplar in i huvudenheten och som lägger till Android Auto/Apple CarPlay. Den hade fått bra recensioner av en eller ett par svenska köpare plus några andra så det var väl bara att chansa och slå till.

Jag installerade den imorse och den förnyade bilen med tio år känns det som. Nu kan jag få min TuneIn att starta snabbt, jag kan köra med Maps eller Waze och spela musik med Spotify plus lite annat som Android Auto stödjer. Jag har inte riktigt hunnit med att testa igenom allt och den går förstås inte att jämföra med sonens Audi som har en smidig ratt med touch ovanpå.

Man sköter den men övre högra vredet plus OK-knappen och Exit på mittkonsolen eller med höger skrollhjul och Exit på ratten. Vill man växla mellan Sensus och Android Auto så håller man in Exit-knappen några sekunder. Ibland kan det kännas lite meckigt att det inte finns touch på skärmen eller att man inte har en MMI-liknande ratt men det är så det är. Jag har sett att det finns "möss" som liknar MMI-ratten, kanske beställer en sån och testar. Jag är nöjd så här långt och bilen känns modernare.

Nackdelar: Man ser inte den inställda tempen på AC:n, inte heller om stolvärmen är på. Saker jag kan leva med känns det som.

Jag tog lite bilder på enheten och på hur det ser ut på skärmen efter installation. Instruktioner för hur man demonterar/monterar mittkonsolen och huvudenheten finns hos Volvo, den här tog jag:
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 18)%202017

En kort instruktionsvideo hur man kopplar in den finns i produktlänken.
https://www.aliexpress.com/item/4000985 ... 4c4dTjJosG
Bilagor
Bild1.jpg
Bild1.jpg (161.14 KiB) Visad 5664 gånger
Bild2.jpg
Bild2.jpg (274.9 KiB) Visad 5664 gånger
Bild3.jpg
Bild3.jpg (440.66 KiB) Visad 5664 gånger
Bild4.jpg
Bild4.jpg (197.26 KiB) Visad 5664 gånger
Bild5.jpg
Bild5.jpg (215.53 KiB) Visad 5664 gånger
Bild6.jpg
Bild6.jpg (254.25 KiB) Visad 5664 gånger
Bild7.jpg
Bild7.jpg (209.53 KiB) Visad 5664 gånger
#1453645
Den finns till XC60 och V40 också om bilen uppfyller tre krav de ställer.
- Att knappen med jordgloben finns
- Att det finns AUX-ingång
- Att det finns knapp för röststyrning på ratten.

Kolla produktlänken.
#1453651
Tack för intressant inlägg Henkan, har själv gått i liknande tankar ett tag men är rädd för att strula till något vid installationen, t ex orsaka kortslutning.

Kopplade du ur batteriet när du installerade? Hur säkerställde du att bilens elektronik var avstängd innan du satte igång?
#1453716
EPR skrev:Tack för intressant inlägg Henkan, har själv gått i liknande tankar ett tag men är rädd för att strula till något vid installationen, t ex orsaka kortslutning.

Kopplade du ur batteriet när du installerade? Hur säkerställde du att bilens elektronik var avstängd innan du satte igång?
Jag kopplade inte bort batteriet.
#1453723
EPR skrev:Tack för intressant inlägg Henkan, har själv gått i liknande tankar ett tag men är rädd för att strula till något vid installationen, t ex orsaka kortslutning.

Kopplade du ur batteriet när du installerade? Hur säkerställde du att bilens elektronik var avstängd innan du satte igång?
Koppla alltid ur batteriet (skruva av jordkabeln) när du håller på med elektroniken så orsakar du ingen kortis under montaget. Vänta dock 5-10min efter du använt bilen innen du bryter strömmen så datorerna hinner stänga av sig.
Senast redigerad av 1 dannesk, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Ingen såg det komma när hela huset &[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?