Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1466187
ArcticaSwe skrev: mån 27 sep 2021, 19:50 Jag monterade min enhet från Kremersino igår. Att montera loss paneler och sätta fast kablarna var överaskande lätt när man följde YouTube -videon.
Men jag har ett problem, och jag fattar inte om det är för att jag gör fel eller om det är fel på nån pryl.
Allt startar precis som det ska, jag sätter mediaspelaren i läge AUX. Men jag får inget ljud. Istället hör jag ett lågt digitalt skräpljud och ett sorts konstigt tickande. Jag får skruva upp ganska hög volym för att det ska höras.
Jag lade upp en video för att fråga Kremersino om de kunde se vad jag gör fel:

https://youtu.be/Duu9NB7hYYY

Men tyvärr kunde han inte se den, kanske är svårt bakom den kinesiska brandväggen?
Hur som helst, det är förmodligen jag som gör något fel, kan ni tipsa mig? Det kan inte vara fiber-kabeln, för jag får ju ut ljud utan problem från "vanliga mediaspelaren" när jag håller inne EXIT i 2 sekunder. Jag står i AUX som jag ska. Jag har kopplat bort alla kopplingar mellan bilen och min iPhone, både i iPhone och under "Min XC60" och "Telefoner", förutom den bluetooth-kopplingen som ger CarPlay.
Bilden funkar hur bra som helst, men som sagt inget ljud.
Kanske har någon tips på vad jag kan ha missat?
Min enhet funkade hur bra som helst den första månaden men nu har vänstra ljudkanalen börjat krångla, dvs exakt samma problem som du men bara på vänster kanal. Michael på Kremersino tror att det kan ha att göra med att kontakten i dosan inte är isatt korrekt, så jag ska kolla det och kan återkomma. Har inte haft så brådis med det eftersom det ju bara är ena ljudkanalen.
#1466609
En liten uppdatering. Backkameran slutade plötsligt fungera, så jag bestämde mig för att öppna upp bilen och ta en titt. Kollade att alla kablar satt i osv, men problemet med backkameran samt vänster ljudkanal kvarstod. Slutade med att jag kopplade ur den helt och satte tillbaka allt som det var från början.
Backkameran fungerar nu och vänster ljudkanal precis som förut.
Ser ingenting skumt när jag tittar på sladdarna som jag plockat ut igen, ingenting löst eller trasigt.
Ska kontakta Kremersino och höra om jag kan få nya sladdar, om det fortfarande inte skulle fungera så måste det ju vara något med enheten.
Synd isf, gillade verkligen carplay och allt förutom vänster ljudkanal och backkameran fungerade ju (fortfarande inte acceptabelt men ändå).
Blir eventuellt att jag köper någon av de dyrare modulerna, har span på en brittisk som har nämnts tidigare i tråden.
#1466629
Jag har märkt nu när det börjar bli mörkt att ibland lyser inte högra knappsatsen på ratten, då funkar det inte att styra radio/navi med knapparna, man får använda den på mitt konsolen istället. Nästa gång man startar bilen, kan vara efter några minuter, så funkar det som det ska. Lite skakigt alltså.

Får kontakta Kremersino. Kanske plocka isär/sätta ihop allt igen men det verkar mindre troligt att det skulle vara orsaken.

Man får vad man betalar för. Oftast funkar det som det ska så jag är nöjd ändå. Bilen känns hursomhelst modernare med Android Auto, Sensus är mossigt.
#1466716
Henkan skrev:Jag har märkt nu när det börjar bli mörkt att ibland lyser inte högra knappsatsen på ratten, då funkar det inte att styra radio/navi med knapparna, man får använda den på mitt konsolen istället. Nästa gång man startar bilen, kan vara efter några minuter, så funkar det som det ska. Lite skakigt alltså.

Får kontakta Kremersino. Kanske plocka isär/sätta ihop allt igen men det verkar mindre troligt att det skulle vara orsaken.

Man får vad man betalar för. Oftast funkar det som det ska så jag är nöjd ändå. Bilen känns hursomhelst modernare med Android Auto, Sensus är mossigt.
Exakt så, man får vad man betalar för. I det här fallet något som inte riktigt gör sitt jobb. Ångrar inte att jag beställde den, det var värt ett försök, men om jag hade haft facit i hand så hade jag nog gått på den från Integrated automotive direkt. En teori från mitt håll är att det egentligen inte finns så mycket plats för de extra sladdarna när man sätter tillbaka mediaenheten i sitt fack, och att det därför skapas onödigt tryck på dem vilket leder till problem av olika slag. Mina problem kom ju först efter någon månad, vilket skulle kunna tyda på att trycket på sladdarna ledde till att några av dem skadats.

ArticaSwe, har du kollat att den stora honan är ansluten till mediaenheten på korrekt sätt? Det är en bygel som man låser med, första gången när jag missade detta så startade inte skärmen. Det gör den ju i ditt fall, men kanske kan ha något att göra med det?
#1466890
Uppdatering:
Möjligtvis är det pinsamt, men jag har fått det att fungera efter brevväxling med Kremersino. I svaret sade dem att jag skulle koppla in kabeln som i deras beskrivning behövdes för modeller utan AUX-alternativet
connector.png
connector.png (144.25 KiB) Visad 1015 gånger
Eftersom jag har AUX-ingång på min XC60 och väljer det valet så trodde jag att den inte behövdes, men där hade jag fel alltså ;-)
Hur som helst, nu har jag ljud och är nöjd.
Däremot har jag nu istället problem med att få backkameran att fungera. Så här ser det ut i dispayen när jag lägger in backen:
backen.png
backen.png (922.19 KiB) Visad 1015 gånger
Det jag inte fattar är att det ser ut så nu även när jag håller inne EXIT 2 sekunder och är tillbaka i original-systemet när jag lägger in backen, men om jag då byter till Drive så fungerar backkameran i cirka 3 sekunder! Jag ser allt och sedan blir det svart igen!
backen2.png
backen2.png (533.45 KiB) Visad 1015 gånger
Någon som fattar vad jag ska göra för att fixa det? Kan det ha något med att göra att förra ägaren fick Bilia att efterinstallera backkameran, den är alltså inte originalmonterad av Volvo?
I kittet från Kremersino så finns ju en hel del kontakter och kablar som inte används och som inte är dokumenterade, kanske är det någon av dem jag ska koppla in någonstans, frågan är var?

Bortsett från ovan så är jag väldigt nöjd. Bilen känns mycket modernare. Att inte ha touch är lite hämmande i början när man ska navigera runt, det blir trafikfarligt att ratta runt med hjulet för att ta sig från en app till en annan. Men jag tycker det ändå är helt värt de cirka 3000 kronor som enheten kostar.
carplay1.png
carplay1.png (841.29 KiB) Visad 1015 gånger
Jag gillade att man kunde använda SR appen för att lyssna på radion, smutt att kunna pausa i radiosändningen och sedan fortsätta lyssna där man var. Och Waze är ju en höjdare då man kan se trafikläget i realtid.
#1466976
ArcticaSwe skrev:Uppdatering:
Möjligtvis är det pinsamt, men jag har fått det att fungera efter brevväxling med Kremersino. I svaret sade dem att jag skulle koppla in kabeln som i deras beskrivning behövdes för modeller utan AUX-alternativet
connector.png
Eftersom jag har AUX-ingång på min XC60 och väljer det valet så trodde jag att den inte behövdes, men där hade jag fel alltså ;-)
Hur som helst, nu har jag ljud och är nöjd.
Däremot har jag nu istället problem med att få backkameran att fungera. Så här ser det ut i dispayen när jag lägger in backen:
backen.png
Det jag inte fattar är att det ser ut så nu även när jag håller inne EXIT 2 sekunder och är tillbaka i original-systemet när jag lägger in backen, men om jag då byter till Drive så fungerar backkameran i cirka 3 sekunder! Jag ser allt och sedan blir det svart igen!
backen2.png
Någon som fattar vad jag ska göra för att fixa det? Kan det ha något med att göra att förra ägaren fick Bilia att efterinstallera backkameran, den är alltså inte originalmonterad av Volvo?
I kittet från Kremersino så finns ju en hel del kontakter och kablar som inte används och som inte är dokumenterade, kanske är det någon av dem jag ska koppla in någonstans, frågan är var?

Bortsett från ovan så är jag väldigt nöjd. Bilen känns mycket modernare. Att inte ha touch är lite hämmande i början när man ska navigera runt, det blir trafikfarligt att ratta runt med hjulet för att ta sig från en app till en annan. Men jag tycker det ändå är helt värt de cirka 3000 kronor som enheten kostar.
carplay1.png
Jag gillade att man kunde använda SR appen för att lyssna på radion, smutt att kunna pausa i radiosändningen och sedan fortsätta lyssna där man var. Och Waze är ju en höjdare då man kan se trafikläget i realtid.
Tack för uppdatering. Väldigt intressant att backkameran slutade fungera när du äntligen fick ljudet att fungera. Exakt så där ser det ut för mig också när jag lägger i backen, svart skärm med gula linjer. Men för mig fungerade backkameran OCH ljudet prima den första månaden, för att sedan börja krångla med en veckas mellanrum (först vänstra ljudkanalen, sedan backkameran).

Noterar att du kopplade i kontakten som är inringad på bilden. Den var inkopplad för mig också, var så när jag fick den från Kremersino och har aldrig reflekterat över den. Med andra ord hade jag problem med vänstra ljudkanalen trots att kontakten var i, konstigt.

Jag har hört av till Kremersino men fortfarande inte fått något svar. Antingen är det fel på kablarna för oss båda, eller så är det något buggigt med boxen. Återigen, konstigt bara att det gick så bra i början för mig för att sedan börja krångla, känns ju snarare som något med hårdvaran än mjukvaran.

Min backkamera är också eftermonterad på Bilia (V60 -18). Känns inte som att det borde spela någon roll, det är ju Volvo original och samma komponenter som om man fått den med från början? Och återigen, det HAR fungerat en gång i tiden, det vill säga första månaden, så det GÅR ju.
#1466980
Catan90 skrev: lör 10 jul 2021, 22:08 Är i semester just nu när jag trycker på länken så skickar den vidare mig till turkisk Aliexpress som går via ip adressen så jag hittar inte all nödvändig info

Har en XC60 2016 bsr optimerad steg 1 plus
Blev det något köp för dig? Om ja, hur har det gått?
#1466989
EPR skrev:
Catan90 skrev: lör 10 jul 2021, 22:08 Är i semester just nu när jag trycker på länken så skickar den vidare mig till turkisk Aliexpress som går via ip adressen så jag hittar inte all nödvändig info

Har en XC60 2016 bsr optimerad steg 1 plus
Blev det något köp för dig? Om ja, hur har det gått?
Nej inte än

SM-G988B cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

#1471140
Ni som har original backkamera:
Gå till boxens inställningsmeny (kugghjulet), skrolla ner till Car Setting till vänster och tryck på OK. Välj någon Reverse camera till höger, troligtvis OE Camera. Där kan man också greja med reverse track och reverse radar om inte linjer och ljud funkar som det ska.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]