Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1453740
Henkan skrev:
EPR skrev:Tack för intressant inlägg Henkan, har själv gått i liknande tankar ett tag men är rädd för att strula till något vid installationen, t ex orsaka kortslutning.

Kopplade du ur batteriet när du installerade? Hur säkerställde du att bilens elektronik var avstängd innan du satte igång?
Jag kopplade inte bort batteriet.
Okej, fint att det funkade ändå. Upplevde du att monteringsmanualen från tillverkaren stämde till punkt och pricka, eller var du tvungen att hitta lösningar på andra ställen? Fick du med verktyg (bla det där plastverktyget för att bända loss) när du köpte utrustningen?
dannesk skrev:
EPR skrev:Tack för intressant inlägg Henkan, har själv gått i liknande tankar ett tag men är rädd för att strula till något vid installationen, t ex orsaka kortslutning.

Kopplade du ur batteriet när du installerade? Hur säkerställde du att bilens elektronik var avstängd innan du satte igång?
Koppla alltid ur batteriet (skruva av jordkabeln) när du håller på med elektroniken så orsakar du ingen kortis under montaget. Vänta dok 5-10min efter du använt bilen innen du bryter strömmen så datorerna hinner stänga av sig.
Tack för feedback, har tänkt den tanken också inför eventuell installation. Har dock fått uppfattningen att bilen kan nollställa sig om man kopplar ur batteriet, dvs att allt man sparat på den kan försvinna osv. Finns det något sätt att undvika detta, och vad är det värsta som kan hända om det skulle ske?
#1453744
Jag har kopplat loss batterit 3 - 4 gånger på min XC60 2016. Det som har hänt är att automatiskt hissa ner fönster rutan inte hissar ner genom att trycka en gång utan du får hålla ner tills den sänker hela rutan sen får du hålla upp knappen till den hissar upp fönsterrutan sen får du hålla upp knappen minnst 10 sek till för att den skall fungera som vanligt detta får du göra på samtliga fönster rutor. Sen är det inget jag mer känner till som händer då jag kopplat loss för att installera led ramp som tog ett par timmar att installera sen har jag bytt batteri till min bil alla gånger var det samma sak med fönster rutan

Har en XC60 2016 bsr optimerad steg 1 plus

#1453745
EPR skrev:Tack för feedback, har tänkt den tanken också inför eventuell installation. Har dock fått uppfattningen att bilen kan nollställa sig om man kopplar ur batteriet, dvs att allt man sparat på den kan försvinna osv. Finns det något sätt att undvika detta, och vad är det värsta som kan hända om det skulle ske?
Bilen nollställer sig inte, man kopplar alltid ur batteriet så man inte sätter några felkoder i systemet om man tex. kopplar ut framstolarna (SRS-airbag-felkod) eller något annat iom att delar av systemet är spänningssatt även vid vila. Har aldrig råkat ut för av någon av mina Volvos eller någon annan jag hållit på med tappat någon inställning (förutom kanske elhissarna som man då kaliberar om) när jag brytit strömmen så inget du behöver oroa dig över.
#1453747
EPR skrev:
Henkan skrev:
EPR skrev:Tack för intressant inlägg Henkan, har själv gått i liknande tankar ett tag men är rädd för att strula till något vid installationen, t ex orsaka kortslutning.

Kopplade du ur batteriet när du installerade? Hur säkerställde du att bilens elektronik var avstängd innan du satte igång?
Jag kopplade inte bort batteriet.
Okej, fint att det funkade ändå. Upplevde du att monteringsmanualen från tillverkaren stämde till punkt och pricka, eller var du tvungen att hitta lösningar på andra ställen? Fick du med verktyg (bla det där plastverktyget för att bända loss) när du köpte utrustningen?
dannesk skrev:
EPR skrev:Tack för intressant inlägg Henkan, har själv gått i liknande tankar ett tag men är rädd för att strula till något vid installationen, t ex orsaka kortslutning.

Kopplade du ur batteriet när du installerade? Hur säkerställde du att bilens elektronik var avstängd innan du satte igång?
Koppla alltid ur batteriet (skruva av jordkabeln) när du håller på med elektroniken så orsakar du ingen kortis under montaget. Vänta dok 5-10min efter du använt bilen innen du bryter strömmen så datorerna hinner stänga av sig.
Tack för feedback, har tänkt den tanken också inför eventuell installation. Har dock fått uppfattningen att bilen kan nollställa sig om man kopplar ur batteriet, dvs att allt man sparat på den kan försvinna osv. Finns det något sätt att undvika detta, och vad är det värsta som kan hända om det skulle ske?
Jag vet att man bör koppla ur batteriet men jag gjorde det ändå inte. Jag fick ingen installationsmanual med men det går knappt att göra fel, sladdarna passar bara på ett ställe så man kan inte koppla fel. Det man måste komma ihåg är att flytta fiberkablarna från originalkontakten till den nya enhetens kontakt så att de sitter på baksidan av huvudenheten.
Titta på videon i produktlänken så förstår man.
#1453748
Catan90 skrev:Jag har kopplat loss batterit 3 - 4 gånger på min XC60 2016. Det som har hänt är att automatiskt hissa ner fönster rutan inte hissar ner genom att trycka en gång utan du får hålla ner tills den sänker hela rutan sen får du hålla upp knappen till den hissar upp fönsterrutan sen får du hålla upp knappen minnst 10 sek till för att den skall fungera som vanligt detta får du göra på samtliga fönster rutor. Sen är det inget jag mer känner till som händer då jag kopplat loss för att installera led ramp som tog ett par timmar att installera sen har jag bytt batteri till min bil alla gånger var det samma sak med fönster rutan

Har en XC60 2016 bsr optimerad steg 1 plus
Oj då, det vill man ju inte ska hända ens egen bil. Vet du varför det hände och om det går att lösa?
dannesk skrev:
EPR skrev:Tack för feedback, har tänkt den tanken också inför eventuell installation. Har dock fått uppfattningen att bilen kan nollställa sig om man kopplar ur batteriet, dvs att allt man sparat på den kan försvinna osv. Finns det något sätt att undvika detta, och vad är det värsta som kan hända om det skulle ske?
Bilen nollställer sig inte, man kopplar alltid ur batteriet så man inte sätter några felkoder i systemet om man tex. kopplar ut framstolarna (SRS-airbag-felkod) eller något annat iom att delar av systemet är spänningssatt även vid vila. Har aldrig råkat ut för av någon av mina Volvos eller någon annan jag hållit på med tappat någon inställning (förutom kanske elhissarna som man då kaliberar om) när jag brytit strömmen så inget du behöver oroa dig över.
Tack för att du hjälper en komplett nybörjare som jag med idiotfrågor. Då känner jag mig säker på att kunna koppla ur batteriet. Var exakt sitter jordkabeln? Har kollat i manualen men hittar inget, är det kabeln som går till batteriets pluspol?
#1453750
Henkan skrev:
EPR skrev:
Henkan skrev:Jag kopplade inte bort batteriet.
Okej, fint att det funkade ändå. Upplevde du att monteringsmanualen från tillverkaren stämde till punkt och pricka, eller var du tvungen att hitta lösningar på andra ställen? Fick du med verktyg (bla det där plastverktyget för att bända loss) när du köpte utrustningen?
dannesk skrev: Koppla alltid ur batteriet (skruva av jordkabeln) när du håller på med elektroniken så orsakar du ingen kortis under montaget. Vänta dok 5-10min efter du använt bilen innen du bryter strömmen så datorerna hinner stänga av sig.
Tack för feedback, har tänkt den tanken också inför eventuell installation. Har dock fått uppfattningen att bilen kan nollställa sig om man kopplar ur batteriet, dvs att allt man sparat på den kan försvinna osv. Finns det något sätt att undvika detta, och vad är det värsta som kan hända om det skulle ske?
Jag vet att man bör koppla ur batteriet men jag gjorde det ändå inte. Jag fick ingen installationsmanual med men det går knappt att göra fel, sladdarna passar bara på ett ställe så man kan inte koppla fel. Det man måste komma ihåg är att flytta fiberkablarna från originalkontakten till den nya enhetens kontakt så att de sitter på baksidan av huvudenheten.
Titta på videon i produktlänken så förstår man.
Ok tack. Vad gjorde du av själva boxen, finns det något utrymme till höger som man kan peta in den i? Ska man tejpa fast den eller bara lägga den där?
#1453753
EPR skrev:
Catan90 skrev:Jag har kopplat loss batterit 3 - 4 gånger på min XC60 2016. Det som har hänt är att automatiskt hissa ner fönster rutan inte hissar ner genom att trycka en gång utan du får hålla ner tills den sänker hela rutan sen får du hålla upp knappen till den hissar upp fönsterrutan sen får du hålla upp knappen minnst 10 sek till för att den skall fungera som vanligt detta får du göra på samtliga fönster rutor. Sen är det inget jag mer känner till som händer då jag kopplat loss för att installera led ramp som tog ett par timmar att installera sen har jag bytt batteri till min bil alla gånger var det samma sak med fönster rutan

Har en XC60 2016 bsr optimerad steg 1 plus
Oj då, det vill man ju inte ska hända ens egen bil. Vet du varför det hände och om det går att lösa?
dannesk skrev:
EPR skrev:Tack för feedback, har tänkt den tanken också inför eventuell installation. Har dock fått uppfattningen att bilen kan nollställa sig om man kopplar ur batteriet, dvs att allt man sparat på den kan försvinna osv. Finns det något sätt att undvika detta, och vad är det värsta som kan hända om det skulle ske?
Bilen nollställer sig inte, man kopplar alltid ur batteriet så man inte sätter några felkoder i systemet om man tex. kopplar ut framstolarna (SRS-airbag-felkod) eller något annat iom att delar av systemet är spänningssatt även vid vila. Har aldrig råkat ut för av någon av mina Volvos eller någon annan jag hållit på med tappat någon inställning (förutom kanske elhissarna som man då kaliberar om) när jag brytit strömmen så inget du behöver oroa dig över.
Tack för att du hjälper en komplett nybörjare som jag med idiotfrågor. Då känner jag mig säker på att kunna koppla ur batteriet. Var exakt sitter jordkabeln? Har kollat i manualen men hittar inget, är det kabeln som går till batteriets pluspol?
Man kopplar alltid ut minus kabeln.

Det är bara att kallibrera fönster rutan så som jag förklara hålla ner knappen tills den är helt öppen sen stänger du den men släpper inte knappen ca 10 sek till sen funkar den vanligt igen

Har en XC60 2016 bsr optimerad steg 1 plus

#1453775
EPR skrev:
Henkan skrev:
EPR skrev: Okej, fint att det funkade ändå. Upplevde du att monteringsmanualen från tillverkaren stämde till punkt och pricka, eller var du tvungen att hitta lösningar på andra ställen? Fick du med verktyg (bla det där plastverktyget för att bända loss) när du köpte utrustningen?
Tack för feedback, har tänkt den tanken också inför eventuell installation. Har dock fått uppfattningen att bilen kan nollställa sig om man kopplar ur batteriet, dvs att allt man sparat på den kan försvinna osv. Finns det något sätt att undvika detta, och vad är det värsta som kan hända om det skulle ske?
Jag vet att man bör koppla ur batteriet men jag gjorde det ändå inte. Jag fick ingen installationsmanual med men det går knappt att göra fel, sladdarna passar bara på ett ställe så man kan inte koppla fel. Det man måste komma ihåg är att flytta fiberkablarna från originalkontakten till den nya enhetens kontakt så att de sitter på baksidan av huvudenheten.
Titta på videon i produktlänken så förstår man.
Ok tack. Vad gjorde du av själva boxen, finns det något utrymme till höger som man kan peta in den i? Ska man tejpa fast den eller bara lägga den där?
Jag lade den innanför mattan på höger sida om mittkonsollen, så långt fram det gick.
#1453778
Henkan skrev:
EPR skrev:
Henkan skrev:Jag vet att man bör koppla ur batteriet men jag gjorde det ändå inte. Jag fick ingen installationsmanual med men det går knappt att göra fel, sladdarna passar bara på ett ställe så man kan inte koppla fel. Det man måste komma ihåg är att flytta fiberkablarna från originalkontakten till den nya enhetens kontakt så att de sitter på baksidan av huvudenheten.
Titta på videon i produktlänken så förstår man.
Ok tack. Vad gjorde du av själva boxen, finns det något utrymme till höger som man kan peta in den i? Ska man tejpa fast den eller bara lägga den där?
Jag lade den innanför mattan på höger sida om mittkonsollen, så långt fram det gick.
Kan du skicka en bild på var den ligger?

Har en XC60 2016 bsr optimerad steg 1 plus

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]

B230F motor, lågmilad

Jag håller på att dieselkonvertera en […]