Sida 1 av 1

V60 T3 Powershift 2014

Postat: lör 03 jul 2021, 18:54
av chisburg
Hej,

jag är på jakt efter en v60 — har hittat en som jag är sugen på o0ch tänker kolla på imorgon. Den har en powershift-låda, jag har försökt googla mig fram om powershift betyder problem?

Någon som har input kring bilen och dess låda?
Lägger med länk till annonsen (hoppas det är ok)
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... k/95657485

Re: V60 T3 Powershift 2014

Postat: lör 03 jul 2021, 19:11
av fjohan82
Det viktiga är att lådan är underhållen med oljebyte, annars får man i många fall problem. Jag hade undvikit lådan, men det är jag det...
Bilen i övrigt är extremt snålt utrustad. Vad är extra förutom xenonljusen och automatlådan?

Re: V60 T3 Powershift 2014

Postat: lör 03 jul 2021, 19:43
av chisburg
Hmm, och att veta om den är underhållen känns som en omöjlighet, om inte märkesverkstad är en indikation?
Jag trodde att Summum (det är väl ändå mellanpaketet?) var good enough och kom med allt man behöver. Men man behöver alltså välja till fler saker?

Vad mer bör man kunna förvänta sig av en liknande bil i den prisklassen (mil och årtal inräknat)?

Re: V60 T3 Powershift 2014

Postat: lör 03 jul 2021, 20:17
av fjohan82
Precis, och Volvoverkstaden lämnar mig veterligen inte ut uppgifter om vad som är gjort när tidigare ägare har lämnat in bilen.

Den du tittar på är Momentum, Kinetic är enklare och Summum är mer utrustad. Till det kommer olika tillbehör/paket.
Kika på bilen i länken nedan, bild 11. Där ser man att den du tittar på saknar digital hastighetsmätare och i princip allt som genererat en knapp i mittkonsolen.
https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 5-15029858

Denna bilen har lite mer utrustning för runt 10 extra, men det är ju upp till var och en vad man prioriterar :-)
https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 0-15493241

Re: V60 T3 Powershift 2014

Postat: lör 03 jul 2021, 20:22
av S6024t
Köp inte den med den lådan!! Har en v70 med den lådan,hatar bilen..

Re: V60 T3 Powershift 2014

Postat: lör 03 jul 2021, 20:58
av EPR
Just analog hastighetsmätare måste väl vara det enda billighetsalternativet som faktiskt ser bättre ut än det dyra, dvs digitala mätaren? Har den analoga och gillar att det är en ”riktig” sak och inte en skärm som visar en bild på en mätare.
Finns det några stora plus med den digitala eller är det bara utseende?

Re: V60 T3 Powershift 2014

Postat: lör 03 jul 2021, 21:19
av Lövet
EPR skrev:Finns det några stora plus med den digitala eller är det bara utseende?
Ser ingen nämnvärd fördel med det. Det är inte som dagens skärmar där man kan välja vilket innehåll man vill visa.

Re: V60 T3 Powershift 2014

Postat: lör 03 jul 2021, 21:38
av chisburg
Stort tack!

Just utrustningsnivån måste jag tumma på, max-budget på 150k :(
Dock blir det tyvärr till att avså från den länkade bilen pga Powershift, speciellt då manuell eller auto kvittar…

Vi bor i stan och kör 700 - 1000 mil år och då har jag förstått det som att det är bensin som gäller?
Det slår mig nu att jag kanske inte ska vara så rädd för att kolla på bilar som gått längre än 13k mil. Jag kör ju inte så mkt.

Nästa bil att researcha blir iaf denna, Volvo V60 T4 Momentum R-Design 2011, 14000 mil
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... k/96218207

Det är bara tillbaka till ritbordet :bored:

Re: V60 T3 Powershift 2014

Postat: sön 04 jul 2021, 11:23
av Kenneths
Jag skulle vilja påstå av egen erfarenhet att en dieselmotor går också bra att köra kortare sträckor med givet att man tankar klimatsmart HVO100 som inte sotar. HVO100 brinner nästan helt utan sot och skadar därför inte katalysator och partikelfilter alls. HVO100 kan man tveklöst tanka i ALLA dieselmotorer dvs även ”icke godkända” dieselmotorer. Jag / vi kör enbart på HVO100 sedan 2013 i alla våra dieselbilar där vi hitintills har kört drygt 60 000 helt problemfria mil. Visst kostar HVO100 ca 1.2 kr mer per liter, bilen drar ca 0,6 liter per mil dvs bränslenotan ökar med 1,2 x 0,6 = 72 öre per mil. Bilens totala driftkostnad med värdeminskning, service, reparationer, skatt, försäkring mm ligger på ca 40 kr per mil. Det betyder att de totala driftkostnaderna ökar med 0,72 kr / 40 kr = 0,018 dvs futtiga 1,8% och då mår klimatet bättre, bilen går bättre och min plånbok mår också bättre då katalysatorn och partikelfiltret inte skadas ens av korta körningar.

Re: V60 T3 Powershift 2014

Postat: sön 04 jul 2021, 11:26
av Kenneths
Det är förresten Neste som tillverkar i stort sett all HVO100 som säljs i Sverige och Europa men nu är även Preem på G med att börja producera HVO100 i stor skala.

https://www.neste.se/neste-my-fornybar- ... OYQAvD_BwE