Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EPR
#1568098
TommyP86 skrev:Det är kolkanistern (på bilarna som inte är spa)
Sitter vid bakaxeln.
Tack, det är detta jag läst mig till i andra forum. Har läst att vissa har klarat sig med att byta ut filtret alternativt blåsa runt i avluftningsslangen, har du någon egen erfarenhet av byte?
av S65D
#1568111
EPR skrev: tor 18 jan 2024, 14:09
S65D skrev: tis 16 jan 2024, 19:47 En version av det du beskriver har jag bara sett på SPA-bilar, inte på någon av de tre möjliga displayerna till P3-bilarna. På SPA-bilarna dyker meddelande i stil med ”förbereder tankning” och sedan ”redo att tankas” när man håller in knappen till tankluckan i kupén. Gör man inte det kan man få problem med att pumpen slår ifrån fick

Kan du öppna tankluckan på din bil utan att använda knappen i kupén? Jag kan inte det på min S60 från 2016.
Ja, låter lite märkligt ärligt talat, säkert bara förvirrad tekniker.

Nä, kan inte öppna luckan genom att trycka på den utifrån eller dylikt.
Möjligen förvirrad men problemet löstes inte på min första SPA efter byte av bränslerör. Det löstes dock på min andra efter att jag följt teknikerns råd att trycka på knappen (https://www.volvocars.com/se/support/ca ... 5166485c00). Tycker inte det låter så märkligt att man ska trycka på tankknappen när man ska tanka. Låter dock logiskt att du inte kan öppna luckan utifrån, det kan man nog bara på V40 facelift och SPA. Hoppas det löser sig enkelt med utblåsning av avluftningsslangen 👍
av EPR
#1568206
Nu har jag fått ett kostnadsförslag från min lokala Volvoverkstad. 6900 kronor för byte av kolkanister samt kolfilter. Svettigt. Har hört av mig till försäkringsbolaget för att höra hur de ser på att täcka kostnaden, blir intressant.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1568509
Ja. Du får hissa bilen bak, lägga dig under och lossa ledningar och bultar. Väldigt gott om plats så länge det är framhjulsdrivet.
Jag gjorde det på 30 min-1 timme inkluderat att leta efter verktyg.
Det var många år sedan, och är det rostiga bultar etc så rusar ju tidsförbrukningen.
av Söne
#1568523
EPR skrev: mån 22 jan 2024, 16:39 Nu har jag fått ett kostnadsförslag från min lokala Volvoverkstad. 6900 kronor för byte av kolkanister samt kolfilter. Svettigt. Har hört av mig till försäkringsbolaget för att höra hur de ser på att täcka kostnaden, blir intressant.
Du har inte art nr på grejerna? Kostnad för enbart delarna?
av EPR
#1568594
Söne skrev: tor 25 jan 2024, 07:58
EPR skrev: mån 22 jan 2024, 16:39 Nu har jag fått ett kostnadsförslag från min lokala Volvoverkstad. 6900 kronor för byte av kolkanister samt kolfilter. Svettigt. Har hört av mig till försäkringsbolaget för att höra hur de ser på att täcka kostnaden, blir intressant.
Du har inte art nr på grejerna? Kostnad för enbart delarna?
Jo, jag har artikelnummer och har kollat med Bilias reservdelsavdelning och det blir inte mycket billigare än Volvos egna verkstad där jag fick offert för delar samt arbetet. Själva arbetet kostade ”bara” ca 1000 kr och delarna går på 5744 kr.

Frågan är dock om man behöver byta själva kanistern eller om det räcker med ett nytt kolfilter samt nya slangar? Isf blir det ca 2800 kr billigare.

Artikelnummer för den som är intresserad:
Kolkanister/kolfilter:
31405829
31338102

Slangar:
31355109
31355110
av docmax
#1569247
Problemet med att tanka höll i sej tills jag bytte tapp från Qstar till Tanka. Tankade på 3 olika Qstar tappar och hade samma problem på alla 3, körde till Tanka och fyllde fullt utan att pistolen slog ifrån... hur f-n är det möjligt?
EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]

Däckslitage insidan.

Det var fel hjulinställning, fick justera in […]

Han nekar allt, att det inte vart så nä[…]