Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av III
#1449734
Hej
När jag tankar hemmavid slår bensinspumpen ifrån ideligen. På tre av fyra pumpar. Är inte detta intressant. Undrar ju varför det blir så. Beror det på bilen eller pumpen? Och vad gör man åt det? Bilen en V60-18 T3
av S65D
#1449771
Har samma problem men på en S90 T6 MY18. Det har slagits ifrån 15-20 gånger under varje fulltankning vid de senaste 15 tillfällena.

Provat att vinkla munstycket utan direkt framgång. Får i 3-5 liter innan det slår ifrån. Trycker jag ner direkt efter den slagit ifrån så slår den ifrån igen, så för att få i de 3-5 litrarna krävs att jag väntar runt 10 sekunder mellan varje pumpning.

Tar ett bra tag att fylla den annars ganska lilla tanken.
av EPR
#1449841
Letade runt på olika forum för att hitta en lösning, och läste något om att inte tanka med full hastighet utan bara krama handtaget till hälften. När jag tänker efter så kramar jag handtaget hela vägen, vilket känns naturligt, men ska testa detta vid tillfälle.
av III
#1449863
Försökte det med men denna pump har bara ett läge om man vill sätta spärren så man slipper hålla. Men har sett munstycken med halv och helfart på den lilla klacken för att slippa hålla.
Men undra vad det beror på. Skulle ju vara skönt att kunna tanka på fullfart och bara vänta och veta att det är fullt när det slår ifrån.
av III
#1453900
Nu har jag testat att tanka på en annan bensinstation. Skår ifrån där med ideligen. Kanske inte är bensinstationen som är problemet. Kanske är bilen som skapar problemet. Ska tanka på ytterligare en annan station för säkerhets skull, sen om det fortsätter så blir det väl att försöka komma på vad det är som skapar fenomenet.
av EPR
#1567528
Väcker liv i den här tråden igen. En servicetekniker
på Volvo påstod att problemet kan handla om att det är fel på en sensor som registrerar om tankluckan är öppen. Enligt honom går det att kolla om sensorn fungerar genom att se om det tänds en symbol för öppen tanklucka i displayen/mätaren när den är öppen. Får ingen sådan symbol, men jag har ju analoga mätarhuset på min V60 Classic.

Någon som har analoga mätarhuset och kan säga om det dyker upp en symbol när tankluckan är öppen?
av S65D
#1567545
EPR skrev: tis 16 jan 2024, 18:10 Väcker liv i den här tråden igen. En servicetekniker
på Volvo påstod att problemet kan handla om att det är fel på en sensor som registrerar om tankluckan är öppen. Enligt honom går det att kolla om sensorn fungerar genom att se om det tänds en symbol för öppen tanklucka i displayen/mätaren när den är öppen. Får ingen sådan symbol, men jag har ju analoga mätarhuset på min V60 Classic.

Någon som har analoga mätarhuset och kan säga om det dyker upp en symbol när tankluckan är öppen?
En version av det du beskriver har jag bara sett på SPA-bilar, inte på någon av de tre möjliga displayerna till P3-bilarna. På SPA-bilarna dyker meddelande i stil med ”förbereder tankning” och sedan ”redo att tankas” när man håller in knappen till tankluckan i kupén. Gör man inte det kan man få problem med att pumpen slår ifrån fick jag höra från en PST, vilket jag själv varit med om på två SPA-bilar.

Kan du öppna tankluckan på din bil utan att använda knappen i kupén? Jag kan inte det på min S60 från 2016.
av EPR
#1567734
S65D skrev: tis 16 jan 2024, 19:47 En version av det du beskriver har jag bara sett på SPA-bilar, inte på någon av de tre möjliga displayerna till P3-bilarna. På SPA-bilarna dyker meddelande i stil med ”förbereder tankning” och sedan ”redo att tankas” när man håller in knappen till tankluckan i kupén. Gör man inte det kan man få problem med att pumpen slår ifrån fick

Kan du öppna tankluckan på din bil utan att använda knappen i kupén? Jag kan inte det på min S60 från 2016.
Ja, låter lite märkligt ärligt talat, säkert bara förvirrad tekniker.

Nä, kan inte öppna luckan genom att trycka på den utifrån eller dylikt.
Associationsleken, är ni med? ;-P

Fireline (Fisklina)

Fyllt tanken på Ingo som har nedsatt pris i […]

Bilen går normalt annars? Du får g&ari[…]

Då blev luftfiltret bytt och det gamla tv&au[…]