Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dejan195
#1449225
Hej!
Har märkt att det senaste året så krävs det att jag kör väldigt länge innan Start/Stop funktionen går igång på min V60 D4. Och tänker att jag kanske måste ladda stödbatteriet.
Har ingen batteriladdare i dagsläget och undrar om man behöver en speciell laddare för just det batteriet eller går det bra med vilken batteriladdare som helst.
Läst lite om att Ctek ska vara bra laddare. Såg där att de har en specifik för Start/stop batterier och jag kan tänka mig köpa en sån men fungerar då den med vanliga startbatteriet med?

Någon som testat denna från Kjell & Company ? Det var ett bra pris på den.
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... 6-a-p44510
av EPR
#1449231
Hej, vet inte om detta är svar på din fråga, men jag har en CTEK MXS 5.0 (5 ampere) som jag köpte för 650 kr på amazon. Den fungerar jättebra till min V60 med start/stop. Det är också bra att den har rekondfunktion. Dock kan jag ångra att jag inte köpte en laddare med fler ampere, har läst/hört att 10 kan vara bra om man tänkt hålla bilens system på under längre tid vid avkodning av systemet, men har aldrig gjort det själv så osäker.

Jag laddar dock endast startbatteriet (har fått uppfattningen att det i sin tur laddar upp stödbatteriet men är novis så ta det med en nypa salt).

Jag har en V60 T3 MY2018 och har i stort sett aldrig tillgång till start/stop-funktionen eftersom jag nästan enbart lallar runt i Stockholm (10 km hit och dit).
av Dejan195
#1449236
EPR skrev: tis 08 jun 2021, 10:46 Hej, vet inte om detta är svar på din fråga, men jag har en CTEK MXS 5.0 (5 ampere) som jag köpte för 650 kr på amazon. Den fungerar jättebra till min V60 med start/stop. Det är också bra att den har rekondfunktion. Dock kan jag ångra att jag inte köpte en laddare med fler ampere, har läst/hört att 10 kan vara bra om man tänkt hålla bilens system på under längre tid vid avkodning av systemet, men har aldrig gjort det själv så osäker.

Jag laddar dock endast startbatteriet (har fått uppfattningen att det i sin tur laddar upp stödbatteriet men är novis så ta det med en nypa salt).

Jag har en V60 T3 MY2018 och har i stort sett aldrig tillgång till start/stop-funktionen eftersom jag nästan enbart lallar runt i Stockholm (10 km hit och dit).
Jag är också en nybörjare så därför tänkte jag att det va bättre att fråga.
På Volvos sida står det att man kan ladda stödbatteriet på samma sätt som man startbatteriet så jag antar att det ska gå. Tänkte mer om det behövs en speciell laddare som denna bilia säljer , eller den kanske både fungerar till start- och stödbatteriet 😅

https://www.bilia.se/biltillbehor/tekni ... RQQAvD_BwE

Läste också att 7A ska ladda den snabbare än 5A vilket är bra för mig då jag tänkt ladda den hos farsan (bor i lägenhet så det blir svårt).
av Dejan195
#1449239
Dock sa hitta jag texten på Volvos sida ”När startbatteriets kapacitet sjunkit under lägsta tillåtna nivå kopplas Start/Stop-funktionen ur.”

Så antar jag kan bara behöver ladda startbatteriet
Användarvisningsbild
av Perra83
#1449244
En stor 10A laddare är ibland inte lämplig för små batterier typ MC/ mopedstorlek. Jag har i alla fall aldrig behövt ladda start/stopp batteriet.
Nu har ja Ctek 10A, 2st 5A och en 3,6A laddare.
av dannesk
#1449250
Jag kör som många andra Ctek 5.0A laddare (som jag även använder till moped/båt) med en fast monterad snabbkontakt ansluten till batteriets pluspol samt chassiejord för snabb anslutning när det behövs. Man laddar aldrig direkt på polerna på batteriet iom bilens BMS (systemen som övervakar laddningen) inte kan känna av och registrera laddningen. Har separat start/stopp batteri på min XC60 my17 och det laddas samtidigt som startbatteriet. Jag bytte ifrån 70Ah AGM till Biltemas 95Ah AGM på min bil då vi kör mkt kortkörningar och värmare på vintern och då klarar jag min längre utan att hamna under 50% laddninvå som man ska undvika på batterierna då antalet laddcykler batteriet klarar av minskar drastiskt.

Skulle jag köpa laddare idag skulle det nog bli en 7Ah eller 10Ah men som tidigare sa i tråden så är det inte alltid lämpligt att ladda mindre batterier med kraftigare laddare. Dessutom så använder man inte Rekondfunktionen på AGM batterier som oftast sitter i de moderna bilarna utan det är för bly-syra batterier.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...