Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
#1446935
Det visar sig att vänster bakok ligger på lite lätt, vänster skiva blir varmare än höger och blir varm även om jag inte bromsar något. Skivor och klossar är ganska nya, klossarna glider lätt, glidpinnarna löper finfint och även kolven i oket tycker jag fungerar som den skall, jag kan trycka tillbaka den relativt lätt med handkraft och en polygrip.

Möjligen fungerar det bättre när jag inte slår ann och släpper handbromsen. Kan den kärva på något sätt även om kolven löper fint i oket? Hur är det konstruerat?

Jag har testat att lägga handbromsen i servicemode till och från ett antal gånger utan någon skillnad och jag tycker inte att det låter onormalt på något sätt. Oket är aldrig delat från handbromsmotorn.

Några tankar?

Det är en V60 MY13 med solida skivor bak.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1447067
Nu har jag lagt ett par timmar till på detta, blir inte riktigt klok på det, men det verkar tyvärr vara ganska vanligt visar det sig när jag sökt på forumet, men ingen har hittat någon lösning vad jag sett, om det nu är samma problem som jag har.

Allt löper finfint på min bil, beläggen rör sig jättelätt och glidpinnarna är så lösa dom kan vara. Kolven i oket går lätt, jag kan till och med trycka in den med tummarna om jag tar i ordentligt. Jag ser att kolven går tillbaka lite när man släppper bromsen efter att ha tryckt ner bromspedalen. Med hjulen i luften verkar det faktiskt som att allt fungerar som det skall till man blandar in handbromsen. Så fort jag har lagt ann handbromsen och släppt den så rullar det trögt. Om jag när jag släppt handbromsen då drar oket utåt så att kolven pressas in lite så funkar allt fint igen.

Det verkar som det är handbromsen som hindrar kolven att gå tillbaka tillräckligt, kan den mekanismen kärva?
#1447080
Inte omöjligt.
Kan motorn ha skruvats bort av tidigare ägare, så det är kuggarna innanför som gör att den går trögt?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1447083
Nej, den hade bara fått nya belägg bak en gång när jag köpte den och det var på en volvoverkstad.

Jag tog en tur nyss utan att använda handbromsen och det blev ändå varmt, så min teori kanske inte håller trots allt.

Kanske är det lång anläggning av bromsen som ”låser den” snarare än handbromsen?
av Erik Å
#1447130
Polygrip? :-o Jag ser helst att man bör kunna trycka tillbaka kolvarna utan verktyg :-)
När man sätter i nya belägg och trycker tillbaka kolven så finns det risk att man backar in in rostig yta in under o-ringen..
Användarvisningsbild
av MartinS
#1447133
Kolven löper som sagt fint och ser ut som ny under damasken.

Inget illa menat men det grundläggande kring bromsar har jag rätt bra koll på, men detta är något utöver det vanliga.
av Erik Å
#1447134
Har du koll på hur o-ringen ska dra tillbaka kolven när trycket försvinner..? Kan vara läge att kolla den verkligen gör så ;-)
Backar kolven som den ska så måste anliggande belägg bero antingen på att oket inte glider på styrpinnarna eller att beläggen inte rör sig fritt i hållarna..
Eller att handbromsmekanismen lägger sig i :-)
viewtopic.php?f=3&t=154547&p=1367389
#1447138
Japp, kolven går tillbaka lite när trycket släpper.
Stypinnarna glider lätt och beläggen sitter löst....
#1447264
Sen finns det mig veterligen inget som knuffar tillbaka glidkolvsok så att inte ytterbelägget släpar mot skivan.
Om man inte kör på knagglig väg så att oket hoppar iväg av skakningarna förstås ;-)
Diskuterades här viewtopic.php?f=16&t=153530

Är du säker på att den varmare skivan inte bara beror på att bromsen (vid faktisk användning) råkar ta bättre på den sidan.. ? ;-)
Om du lyfter hjulet och snurrar för hand, skrapar beläggen mot skivan då?
Öppna bilen

Vet ej hur det gått för TS, men fö[…]

Var hos forhandler i dag og fikk fastslått a[…]

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]