Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1447294
Ja, den blir riktigt varm, den handlar inte om en broms som tar bra....

Den kärvar något när jag lyfter upp bilen och snurrar ja. Men inte direkt när jag monterat ihop och provbromsar med pedalen, det är först efter att jag gått ur serviceläget med handbromsen som det börjar kärva.
#1447503
Nu har jag även testat med ett annat bättre begagnat ok (inkl. handbromsmotor), absolut ingen skillnad och beteendet är identiskt. Jag känner mig väldigt villrådig nu, vad skall jag göra? Vad skulle en verkstad kunna göra som jag inte redan gjort?

Beläggen löper fint.
Provat med andra belägg.
Kolven löper fint och drar tillbaka sig någon mm när man släpper bromsen.
Provat annan okhållare och med helt nya fräscha dammtätningar då de som satt var ganska hårda.

När jag har handbromsen i serviceläge fungerar det bra i garaget, jag har inte kört bilen med handbromsen i serviceläge. Det är först efter att handbromsen lagts ann en gång (genom att avsluta serviceläge) som det börjar strula.
av III
#1447536
Hm. Tycker inte som du missat något. Antar du har siliconfett på glidbultarna och inte kopparpasta.
Kan det finnas någon nyare programvara till parkeringsbromsen? Känns som ett långskott.
Sitter och klurar men just nu ingen idé.
#1447538
Det är någon form av fett, det är ju helt inkapslat innanför dammskydd, så det är som "från fabrik", som går superlätt.

Jag skall testa att släppa på luftskruven när det går trögt tänkte jag, för att se om det är mekanik eller hydraulik som håller kolven på plats. Är det hydraulik skulle man ju kunna tänka sig att byta slangen som ett nästa steg, är det mekanik vette f-n.
av III
#1447540
Bra tanke. Slangen skulle mycket väl kunna skapa det problemet om innerslangen släppt och sugs ihop när trycket minskar när bromsen släpps.
Är det mekaniken, ja det vet i...
#1447542
Fast slangen fungerar ju som den skall när handbromsen är i serviceläge, så det talar ju lite emot sig självt antar jag (?), men har man inga andra uppslag så...

Oavsett är det bra att veta om det är mekaniskt eller hydrauliskt.
#1447770
Nu har jag testat att lägga ann handbromsen och släppa den utan att hydrauliken är ansluten, den börjat kärva efter att jag gjort detta. Borde ju betyda att det iallafall inte har med hydrauliken att göra.

Nästa test var med det nyare oket monterat precis som det skall. Lägger ann P-broms och släpper. Nu kärvar det. Lossar på luftningsventilen för att se om det är något tryck där, ingen skillnad på något sätt, kärvar fortfarande.

Testar också att starta bilen för att se om det blir något tryck i den öppna luftningsventilen, ingen skillnad mot med avstängd motor. Så som sig borde.

Man tycker ju med andra ord att det bör vara oken det är fel på, och det kanske det är. Men det är ju ändå retsamt att jag skulle fått ett beggat ok som är precis lika halvdåligt som det jag monterat bort? Men visst, bara något år nyare och ungefär samma miltal, kanske inte jättesmart men det var vad som fanns att tillgå. Det verkar som sagt vara åtgång på dessa bitar på skrotarna vilket ju skulle kunna tyda på kass kvalitet....

Jag har en ny bromsslang liggande, men inget tyder ju på hydraulikfel så den kanske jag skall lämna tillbaka.

Tips någon? :) Chansa på ett nytt TRW-ok för 3tkr?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1447881
Fick tag på en packningssats till ett ok idag så jag renoverade originaloket som satt på bilen från början. Kolven går tillbaka någon millimeter nu när man precis släpper handbromsen jämfört med innan renoveringen då det inte var synbart, så det var ju bra. Kolvtätningen såg lite sliten och sned ut så det var ju bra att den blev bytt.
Återmonterade och provkörde. Det blir fortfarande varmt, om än inte riktigt lika illa som innan.

Det är verkligen helt sjukt detta...
Användarvisningsbild
av MartinS
#1471844
Nu har jag kört sedan i våras, då jag renoverade båda bakoken. Efter ett tag slet det in sig så det inte blev jättevarmt vid vanlig körning, men båda bakskivorna blir fortfarande lite varma, den högra lite mer än den vänstra. Nu gjorde jag ett sista försök och bytte bromsslangen höger bak, men det verkar inte göra någon skillnad. Däremot så märker jag att det är hyudraliken som ligger på, för lossar jag på nippen när den går lite trögt så går det plötsligt lättare.

När bilen är upphissad och jag snurrar fart på ett hjul så snurrar det cirka 4 varv, så det ligger inte ann jättemycket, men om jag innan jag snurrar släpper på trycket i systemet så snurrar den lätt 6-7 varv.

Alla tester är gjorda med avstängd bil, så det är något i hyudraliken som hindrar "återflödet". Jag läste om någon som bytt BCM och då hade problemet löst sig, men det känns ju lite omständigt, det verkar ju som man började med den på bandet också byggde man bilen runt den.

Kanske är det så här på de flesta V60, vem går runt och känner på bromsarna?
#1471878
Har precis bytt belägg bak på min V60cc och skivorna bak blir lite varma under körning men fram är dom kalla. Aldrig tänkt på hur det var innan🤷‍♂️ bara själva anläggningsytan som blir varm. Inget mot centrum på skivan å de (hettar) inte runt skivan å lyfter ja upp å snurrar så går de lätt. Testade sätta motorn i serviceläge igen å de går inte mer lätt för de. Tänker att de bara är belägget som behöver anpassa sig lite mot den gamla skivan.

Tack, det ska jag:)

Gällande ägarbyten; en sådan g&a[…]

Ytterbelysning i backspegel

När du trycker på lysknappen på n[…]

Hur byta drl v60cc

ror inte det går men hade provat att ta bo[…]