Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1445210
Har en Volvo V60 2015 D4 VEA som jag ägt i 5 år och har gått 15000 mil. Har servat den varje år hos Volvo och har bytt kamrem nyligen.

Har funderat länge på att göra en Polestar trimm då garanti fortfarande gäller med den men när den gått mer än 15000mil gäller inte Volvia maskinförsäkring och tänker då är det mer värt att ta BSR steg 1. Man får ju betydligt mer HK och NM för ett billigare pris.

Behöver man då ta bort optimeringen varje gång man ska ha service eller besiktning och påverkar detta bilen negativt med BSR?
Är det "smartare" att välja Polestar för då vet man att allt kommer fungera 100% varje gång?

Tacksam för svar och berätta gärna era erfarenheter med någon trimmsats!
#1445282
Jag har BSR. Vid besiktning behöver du inte göra ngt. Vid service tog jag inte bort trimmet men det var borta efter servicen. Det tar dig ca 10 min att lägga in det igen. Med veamotor som har gått så långt så är framtiden osäker, med eller utan trim.
Senast redigerad av 1 Buckshot, redigerad totalt 0 gånger.
#1445310
Buckshot skrev: ons 12 maj 2021, 16:44 Jag har BSR. Vid besiktning behöver du inte göra ngt. Vid service tog jag inte bort trimmet men det var borta efter servicen. Det tar dig ca 10 min att lägga in det igen. Med veamotor som har gått så långt så framtiden osäker, med eller utan trim.
Okej bra att veta att det inte påverkar besiktningen👍
Har en kollega som har en V70 med D4 VEA, han har Polestar och den har gått 25k mil. Så ibland har man tur antar jag 😅
#1445329
Hur stor andel av vea motorer som får problem är svårt att säga. Det finns flera med problem som har skrivit här, men kanske det är en minoritet. Polestar är inte värt pengarna men vill du ha både hängslen och livrem så kör på dom. Bilsport nr 1 2017 hade en jämförelse mellan Polestar och BSR
#1445376
Dejan195 skrev:Har funderat länge på att göra en Polestar trimm då garanti fortfarande gäller med den men när den gått mer än 15000mil gäller inte Volvia maskinförsäkring
Går ju att förlänga maskinskadeförsäkringen ytterliggare, men det kanske är något särskilt skrivet ifall man trimmar/optimerar ? https://www.volvia.se/bilforsakring/inn ... ngd-maskin
#1445601
dieselputte skrev: tor 13 maj 2021, 08:52
Dejan195 skrev:Har funderat länge på att göra en Polestar trimm då garanti fortfarande gäller med den men när den gått mer än 15000mil gäller inte Volvia maskinförsäkring
Går ju att förlänga maskinskadeförsäkringen ytterliggare, men det kanske är något särskilt skrivet ifall man trimmar/optimerar ? https://www.volvia.se/bilforsakring/inn ... ngd-maskin
Oj detta visste jag inte! Kan va bra att göra efter man läst här vad som kan hända med VEA motorerna.
Blir nog isåfall att jag gör det och tar polestar när kampanjen kommer 😅
#1445635
Catan90 skrev: lör 15 maj 2021, 09:22 Hur kollar man om man var vea motor eller inte

SM-G988B cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
VEA kom väl ut 2014 som D3 och D4 men bara på framhjulsdrivna bilar och de är 4-cylindriga 2.0 istället för 5-cylinder 2.4. Samt att motorn är Euro 6 klassad istället för euro 5. Bensin kom väl också ut som t4 och t5.

Annars kolla motorkoden, skriv den här så kan man jämföra
TuneIn

Någon som märker stor skillnad på[…]

Isärplockning av lyktan kommer bli mycket int[…]

Det du länkar till den nedre lite dyrare ser […]

Finns mjukvara som låser haldexen hårt[…]