Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
#1445056
Dieselvolvo skrev:
dannesk skrev:
MartinS skrev:Glidpinnarna skall enligt volvos instruktion vara torra.
Ja kanske enl. deras instruktion men på mina Volvos har det varit typ silikonfett och det har tillförts när bilarna tillverkades. Jag rengör och smörjer om mina glidpinnar på oken fram/bak med anpassat silikonfett för glidpinnarna och har aldrig haft problem med någon bil.
Då är det just Sådant fett som finns på mina pinnar...och således korrekt. Vore konstigt tycker jag, om det Inte skall fettas in när de byts ut.
Jag hade fel. Det är ju fram som pinnarna inte skall fettas in. Bak är dom ju inkapslade och skall således fettas in.
av dannesk
#1445068
Varför rekommenderar inte Volvo att man inte ska fetta in fram, där är dom ju också "instängda" i bälgen med täcklock? Ytan på pinnen som blottas avstyks emot tätningskanten i bälgen.
Jag smorde iaf upp mina tunnt med bromssilikonfettet och de var även infettade ifrån fabrik då jag bytte när bilen gått 5000mil.
av Dieselvolvo
#1445106
dannesk skrev:
Dieselvolvo skrev:
dannesk skrev:Har aldrig haft det problemet varken på V7 0eller XC60 så det är nog något som kärvar på det oket som sliter mer. Har du demonterat oket, smörjt upp glidpinnarna med korrekt fett samt även anliggningsytor för beläggen?
Dina baklossar, har alltså aldrig slitits mer, än fram?
Jo bakbeläggen jag fått bytt före frambeläggen på både V70 och XC60 (iom att det är mindre belägg) men inte att de har slitits ojämn mellan höger/vänster sida eller olika på vardera sida bromsskivan på resp. bromsok.
Okej! Och du märker inte att det blir mer bromsdamm över lag, just på bakfälgarna än fram? För det får jag på båda sidor....även på gamla bilen, som sagt.
av dannesk
#1445111
Dieselvolvo skrev:Okej! Och du märker inte att det blir mer bromsdamm över lag, just på bakfälgarna än fram? För det får jag på båda sidor....även på gamla bilen, som sagt.
Inget jag lagt märke till, men att de blir lite dammigare bak är nog inte helt otänktbart. Jag har nu Bremobelägg men varken med originalbeläggen eller Brembo har jag inte haft speciellt mkt bromsdamm på någon fälg.
av Dieselvolvo
#1445117
[/quote]
Inget jag lagt märke till, men att de blir lite dammigare bak är nog inte helt otänktbart. Jag har nu Bremobelägg men varken med originalbeläggen eller Brembo har jag inte haft speciellt mkt bromsdamm på någon fälg.[/quote]
Tackar! Okej.....själv tycker ja volvo original dammar något fruktansvärt...får kika på Brembo! :)
av Dieselvolvo
#1464654
Tar upp ämnet igen! Har bytt beläggen bak, och motionerade kolven, och körde tillbaka motorn med hjälp av ett batteri. Smorde efter konstens alla regler, och avslutade med att lägga ann p-broms 3 gånger. Allt Ok så långt, men jag märker nu att bromsen just på Höger sida ligger på något Mer än förut....vilket är väldigt märkligt!🤔 Kan det vara så att p-bromsmotorn kärvar, och inte släpper tillräckligt?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1464808
Det kan va det, men det kan du ju testa med bakvagnen upphissad och slå till/från handbromsen för att se om hjulet rullar sämre efter den manövern.
av Dieselvolvo
#1464979
MartinS skrev: mån 20 sep 2021, 18:06 Det kan va det, men det kan du ju testa med bakvagnen upphissad och slå till/från handbromsen för att se om hjulet rullar sämre efter den manövern.
Smart! Får testa det👍
av Dieselvolvo
#1465973
Hissat upp och testat....men då man måste trycka på bromsen samtidigt, så är det ju svårt att veta vad som är fel. Det ligger ju på lite, helt klart. Någon som vet om det går att reglera med verkstadens dator, hur långt park-bromsen ska släppa?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1465980
För att testa om handbromsen gör så den fastnar behöver du ju inte vara två?

Om det går trögare när du släppt handbromsen till skillnad mot om du trampat till på bromspedalen så är det troligen något fel med handbromsmekanismen i oket.

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]