Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dieselvolvo
#1444331
Har märkt på tidigare v70 och nuvarande v60, att höger fälg blir mer nedsmutsad av bromsdamm, än den vänstra.
och såklart är klossarna mer slitna på höger sida. Har tagit loss och motionerat oket, och det är det inga fel på....klossarna rör sig lätt osv. Men varför blir det såhär? Är det "normalt"?
av dannesk
#1444386
Har aldrig haft det problemet varken på V7 0eller XC60 så det är nog något som kärvar på det oket som sliter mer. Har du demonterat oket, smörjt upp glidpinnarna med korrekt fett samt även anliggningsytor för beläggen?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1444405
Glidpinnarna skall enligt volvos instruktion vara torra.
av Dieselvolvo
#1444441
dannesk skrev:Har aldrig haft det problemet varken på V7 0eller XC60 så det är nog något som kärvar på det oket som sliter mer. Har du demonterat oket, smörjt upp glidpinnarna med korrekt fett samt även anliggningsytor för beläggen?
Glidpinnarna har något genomskinligt fett på sig, och glider väldigt bra. Ytorna är också bra. Kan det vara så att elmotorn inte går tillbaka lika mycket på ena sidan? (kanske inte spelar någon roll)
av Dieselvolvo
#1444444
MartinS skrev:Glidpinnarna skall enligt volvos instruktion vara torra.
Knepigt....bilen har bara gått 5k....så isåfall måste ju bilen varit inne på verkstad, och isåfall Annan verkstad än just Volvo isåfall. Dock inte så troligt, med tanke på föregående ägare.....
av dannesk
#1444450
MartinS skrev:Glidpinnarna skall enligt volvos instruktion vara torra.
Ja kanske enl. deras instruktion men på mina Volvos har det varit typ silikonfett och det har tillförts när bilarna tillverkades. Jag rengör och smörjer om mina glidpinnar på oken fram/bak med anpassat silikonfett för glidpinnarna och har aldrig haft problem med någon bil.
av Dieselvolvo
#1444453
dannesk skrev:
MartinS skrev:Glidpinnarna skall enligt volvos instruktion vara torra.
Ja kanske enl. deras instruktion men på mina Volvos har det varit typ silikonfett och det har tillförts när bilarna tillverkades. Jag rengör och smörjer om mina glidpinnar på oken fram/bak med anpassat silikonfett för glidpinnarna och har aldrig haft problem med någon bil.
Då är det just Sådant fett som finns på mina pinnar...och således korrekt. Vore konstigt tycker jag, om det Inte skall fettas in när de byts ut.
av Dieselvolvo
#1444999
dannesk skrev:Har aldrig haft det problemet varken på V7 0eller XC60 så det är nog något som kärvar på det oket som sliter mer. Har du demonterat oket, smörjt upp glidpinnarna med korrekt fett samt även anliggningsytor för beläggen?
Dina baklossar, har alltså aldrig slitits mer, än fram?
av dannesk
#1445003
Dieselvolvo skrev:
dannesk skrev:Har aldrig haft det problemet varken på V7 0eller XC60 så det är nog något som kärvar på det oket som sliter mer. Har du demonterat oket, smörjt upp glidpinnarna med korrekt fett samt även anliggningsytor för beläggen?
Dina baklossar, har alltså aldrig slitits mer, än fram?
Jo bakbeläggen jag fått bytt före frambeläggen på både V70 och XC60 (iom att det är mindre belägg) men inte att de har slitits ojämn mellan höger/vänster sida eller olika på vardera sida bromsskivan på resp. bromsok.

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]