Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1443755
Hej,
Hade problem med att öppna min för några veckor sedan. Man kan öppna med en liten skruvmejsel som man trycker igenom den lilla nersänkningen I plasten som är i ringa och trycker åt vänster.
Screenshot_20210502-074922~2.jpg
Screenshot_20210502-074922~2.jpg (65.7 KiB) Visad 3667 gånger
Efter det så tog jag ner hela inredningen i bakluckan, och skruvade loss den svarta listen (med volvo emblemet på) och hittade att vatten hade fått kabeln till knappen som öppnar att gå av. Beställde en ny list på bildelsbasen då knappen är gjuten i listen.
Körde aldrig någon felkodsläsning på min bil innan dock, så kan inte säga att det är precis samma fel.
av Palin64
#1443818
Hej Tack hittade det hålet men hade en för stor mejsel, fick inte in vidare för öppning. Bytte till betydligt mindre då funkade det att öppna. Har delat allt hittar inget kabelbrott. Fick ett tipps på att man kan öppna alla rutor med nyckeln, testade det men nu går inte det att använda reglagen till fönsterna och de knapparna till att justera backspeglarna på förarsidan. Övriga dörrar fungerar att få ner och upp fönsterna. Hittar inga säkringar som gått. Kan det ha nått med bakluckan. Någon som har nåt tips.
#1444027
Hej,
Låter som det är något med elektroniken som spökar. Skyller kunna vara jordfel någonstans som gör det, alternativt någon modul som är trasig. När min baklucka började bråka så sa verkstaden jag pratade med att jord fel kan göra att det blir dessa felen.
Har du läst ut felkoderna själv eller är det en verkstad?
Användarvisningsbild
av Cotag
#1444035
Batterispänningen på 11.8 är ganska lågt va, när bytade du batteri senast?
Tänker om det är orsak till en del av problemen.
Jag har själv haft problem i höst/vinter med strulande c-lås på framdörrarna och det verkar ha löst sig nu när kylan ger med sig och spänningen antagligen ligger lite högre på batteriet.
#1444195
Hej Mattis en arbetskollega hade en läsare, fick ta reda på vad koderna betydde. Fått fram att det är en box DDM i förardörren som kan vara sönder eller dålig kontakt. Skall forska lite hur jag får av innersida utan att förstöra för mycket. Kollat ledningar så det är inget kabelbrott.
Hej Cotag ja har låg spänning i batteriet under vintern, visade att batteriet hade låg spänning när jag inte körde långa sträckor blev bättre när jag körde en ca 80mil i ett sträck då. Mätte nu att det ligger på mellan 10,8-11.8. Tror du det kan vara det som ställt till det. Bilen har gått ca 28500mil så det är. Väl bara att skrota nu snart.
Användarvisningsbild
av pb81
#1444235
Saxat från biltema =)
Ett fulladdat batteri har en vilospänning på ca 12,7 V. Ett halvladdat batteri har en vilospänning på ca 12,2 V. Ett urladdat batteri har en vilospänning på ca 11,7 V

Man kan få väldigt mystiska fel på bilen när batteriet är kasst. Jag hade nog börjat med att slänga in ett fräscht batteri innan man går vidare i felsökningen.
#1444266
Kan det vara fel på DDM boxen när det fungerar med att köra fönstren ner och upp med nyckeln eller det går på någon annan signal. Tänker det är dumt att köpa om den fungerar. Lika så om det inte är batteriet, kostar en del det.
#1445092
Köpt en DDM box likadan som satt där med samma nr och årsmodell. Bytt den men då fungerade inte de andra fönsterhissarna. Hade alla rutor ner genom att hålla inne låsupp knappen på nyckeln eftersom jag behövde ha nere rutan på förare sidan när jag lossade innersidan dörr. Bytet skedde strömlöst. Är det så ändå att den skall konfirmeras in också läst att det inte behövdes. Nått annat fel kanske. Tips innan det blir skroten.

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Jag fick ner version 3.0.3 till min bil idag. Ska […]

Minirecension av kina DICE

Jag kör med VIDA med denna kabeln - 256kr ink[…]