Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1439929
XC60 D4 fwd MY14
Motor D4204T5 och automatlåda TG-81SC

Bilen i fråga har den 8-stegade och tycker det är riktigt trevlig. Hade den andra automatlådan i en tidigare V60 och den kommer jag ihåg att jag lät byta olja i och kom o tänka på att de kanske man vill i denna med. Den har nu rullat lite mer än 13500mil och lär behålla den ett tag till. Till förra bilen lät jag min ps byta olja men när jag läser här börjar jag förstå det som att de bara gjorde ett delbyte men det var en rejäl skillnad i den powershiftlådan.

Funderar nu på om man inte kan göra ett delbyte själv här hemma men har lite svårt att hitta den information jag söker. Helst en video då jag är oerhört auditiv men allt går att lösa. :) Har kina-vida så om jag vet var kan jag nolla bytet där med sedan.

Andra funderingar eller åsikter tas gärna emot också som ska man då köra ett delbyte nu detta året och ett nästa år med mera
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
#1439933
Hittade denna nu bara för det :)

Tänker ändå är det detta fram till 9 minuter som är delbyte eller är det endast det första tömningen som är det?

Verkar ju annars tämligen meningslöst att inte tömma båda pluggarna när man ändå är igång?

Smart att de skriver vilka verktyg som behövs med :-)

#1439974
Den videon beskriver ett delbyte och sen nivåkontroll.

Bytet som utförs hos Volvo finns beskrivet i VIDA och är nog mer likt nedan video, då 6 och 8 stegade Geartronic är syskon.

Man låter lådans pump tömma ”andra halvan” av systemet än den som ligger i tråget.



PS delbyte är inte fel heller, gör man par sånna så späder man ut gamla oljan rejält.
#1440024
Micce1980 skrev: ons 07 apr 2021, 09:57 XC60 D4 fwd MY14

Bilen i fråga har den 8-stegade och tycker det är riktigt trevlig. Hade den andra automatlådan i en tidigare V60 och den kommer jag ihåg att jag lät byta olja i och kom o tänka på att de kanske man vill i denna med. Den har nu rullat lite mer än 13500mil och lär behålla den ett tag till. Till förra bilen lät jag min ps byta olja men när jag läser här börjar jag förstå det som att de bara gjorde ett delbyte men det var en rejäl skillnad i den powershiftlådan.

Funderar nu på om man inte kan göra ett delbyte själv här hemma men har lite svårt att hitta den information jag söker. Helst en video då jag är oerhört auditiv men allt går att lösa. :) Har kina-vida så om jag vet var kan jag nolla bytet där med sedan.

Andra funderingar eller åsikter tas gärna emot också som ska man då köra ett delbyte nu detta året och ett nästa år med mera
I powershift gör man väl inga delbyten, utan all olja åker ur direkt när pluggarna lossats.

Kom på denna video igår ang. komplett byte (lite Off Topic, men ändå):

#1440106
Ja, just delbyte är det i så fall då det inte går att göra mer än så i flerbilsgaraget här. Inte ens det egentligen men lite skoj ska man ju få ha :)

Ok, då lutar det åt att man låter oljan rinna ur och sedan fyller på. Efter att snurrat runt här förordar vissa att jag man väntat till 14000 mil är ett komplett byte ej att rekommendera då det "lossnar för mycket smuts"?

Står att de fyller 4liter på tömningen, är det något man blint kan lita på och enbart köpa 4liter?

Vet någon på rak arm var man hittar manualen för detta byte i vida samt hur man nollställer bytet?

Tack hittills, är tacksam för att kunna ha koll innan så man kan ha allt redo när det blir åka av sedan ;-)
#1459530
XC60 D4 fwd MY14

Börjat titta på detta och planerar att få det gjort nu i höst :-)

Så, vad jag kan se om jag har rätt

Automatolja 4l 31256775
Gummipackning påfyllnadsskruv 30735186
Gummipackning skruv avtappningsrör 3520718
Gummipackning nivårör 1233068

Ska försöka dubbelkolla detta men hoppas det stämmer

Återstår bara:

Var i en Dice kan man hitta oljetemperaturen för lådan

Var nollställer man bytet

Här är en lite mer tydlig och lättsam video med

.
Senast redigerad av 2 Micce1980, redigerad totalt 0 gång.
#1460630
Kollade för att med några verkstäder här och de vill ha 4200kr eller mer för att hälla ut 4 liter olja och fylla upp igen med att varmköra med mera så klart. Nja, blir att göra detta själv ;-)
#1460688
Sen kan man fundera på varför du byter oljan? Växlar den illa?

Om den växlar som den ska nu, så kan det hända att den växlar sämre efter bytet ifall friktionen förändras alltför mycket av den nya oljan.
Den gamla oljan är en emulsion av olja och partiklar från växellådan, och den nya oljan är ren.
#1460692
@least, Förvisso växlar den bara bra. Lurar väl mest på om det är bra att låta byta den men det är klart, kanske snöar man bara in på vissa saker ibland?
#1460717
Jag lät verkstan byta olja i min bils låda vid 9000 mil.
Tyckte den gick hur bra som helst innan, men bara med ett vanligt byte så märke man en avsevärd skillnad.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]