Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hasse53
#1440196
Dags att göra en pudel, dvs erkänna sitt misstag :oops:

Läste fel, trodde TS hade en XC60 när han egentligen har en V60, det var väl AWD som fick in mej på fel spår.

"frippe" har rätt.

Vi får se hur detta slutar om TS kommer med feedback...
av klacken
#1440199
Screenshot_20210408-193750.jpg
Screenshot_20210408-193750.jpg (92.05 KiB) Visad 521 gånger
Screenshot_20210408-193717.jpg
Screenshot_20210408-193717.jpg (81.98 KiB) Visad 521 gånger
Det finns båda modellerna på v60
Användarvisningsbild
av Ankle
#1440368
Det stämmer att jag har den som man kan byta led på.

Snålheten säger till mig att det kommer bli ny spindelled och inte ny länkarm. Beställt både höger och vänster, samt yttre styrleder också från Skruvat - SKF och TRW - så det blir att göra grisjobbet i slutet på nästa vecka.

Ser inte fram emot det särskilt mycket, men det ska nog gå bra. :-D
Jag gissar hejvilt, och säger att det borde gå på 3-4h att byta spindelled hemma på uppfarten.
av Ceska
#1440374
Själva spindelleden är väl både höger och vänster utförande. Det jävligaste var att få ut själva leden ur fjäderben, när jag väl fick ut den så borrade ur nitar och det gick bra. Provade slippa bort nitskalar med rondel dock med borr gick det betydligt smidigare så min råd är att skaffa bra borr, först körde med 6 mm och sen med 10 mm.
av frippe64
#1440437
Då ser vi fram emot en rapport när bytet är klart.

Känns tveksamt dock att bara byta spindelleden med tanke på det humana priset på en komplett länkarm.

Själv är jag mycket fundersam på vilka bilar som har vilken länkarm?
Min V60 -12 har den nyare typen B.
Användarvisningsbild
av Ankle
#1440506
Är det inte ännu grisigare jobb att byta hela länkarmen då?

Tänker på att plocka loss skruvar ur bussningar, få loss en fastmöglad länkarm från subframe osv kan ibland vara rätt jävligt när det suttit några år.

Håller med att priset var helt OK på länkarmar också.
av dannesk
#1440509
Ankle skrev:Är det inte ännu grisigare jobb att byta hela länkarmen då?

Tänker på att plocka loss skruvar ur bussningar, få loss en fastmöglad länkarm från subframe osv kan ibland vara rätt jävligt när det suttit några år.

Håller med att priset var helt OK på länkarmar också.
TS har en my15 så speciellt fastrostat lär det inte vara, jag skulle tveklöst bytt kompletta armar, går nog fortare och iom att styrlederna ska bytas så måste hjulinställning göras så då skulle iaf jag byta allt.
av Ceska
#1440515
Oavsett om man ska byta hela länkarm eller bara spindelleden så måste länkarmen ut, det är jäääävligt svårt att få bort nitar med länkarmen på plats.
Användarvisningsbild
av Ankle
#1442307
Riktig skitgöra, men nu är det bytt iaf.

Även om det inte är exakt samma länkarm, så är principen samma som för denna:


Enda mycket var att få krängningshämmarfäste och bakre länkarmsfäste på plats samtidigt - ont om plats och få bra grepp osv. Bända med domkraft och bräckjärn visade sig vara bäst metod.

Märkte absolut ingen skillnad öht på körupplevelsen - tråkiga pengar, men det blev ju trots allt rejält mycket billigare än att lämna in den.
Bilagor
IMG_5869.JPG
IMG_5869.JPG (1.04 MiB) Visad 352 gånger
IMG_5867.JPG
IMG_5867.JPG (1.69 MiB) Visad 352 gånger
IMG_5865.JPG
IMG_5865.JPG (977.58 KiB) Visad 352 gånger

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]