Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ankle
#1439863
Jag fick nedslag på besiktningen på glapp i spindelled på min V60-15 (AWD). Min PST säger att spindelleden är nitad på länkarmen och hela måste bytas - 4papp. Det verkar finnas lösa leder, men de är väl till generationen innan då gissar jag...

Har sökt efter instruktioner på nätet, men hittar inget. Hur mycket jobb är det? Spontant borde det bara vara och ta loss den gamla armen och skruva dit den nya med tanke på att det är McPherson. Hur sitter spindelleden i spindeln? Kona eller cylindrisk? Behöver man några specialverktyg? Är det något som sitter fast och behöver bändas loss med kofot efter 10k mil, eller kan man rimligtvis ta loss den med normalt våld?
Jag har verktygen, men får skruva på gatan pga garaget är upptaget förr stunden. :-D

Tacksam för svar. Byter hellre båda länkarmarna och styrlederna själv för ungefär samma pengar och har allt fräscht de kommande åren. 👍🏻
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1440036
Det finns lösa leder, kolla på nätet, Skruvat, Trodo m.fl.
Spindelleden sitter med cylindrisk tapp i hjulhubben, en M12:a låser, verkar lika 850/tidiga V70, S70 fast kraftigare.

Jag har bytt enbart spindelleder på min V70 2011 och nitarna sitter som s-tan, först slipa av nithuvuden och sedan handslägga, tror jag borrade också(det var 5 år sedan).
Borde inte vara något speciellt i övrigt, vanligt chassijobb, dvs skitigt och slitsamt(jag är pensionär :-) )
Användarvisningsbild
av Ankle
#1440078
Misstänkte att man kunde göra sådär. Bilia tvärnekade till att det var möjligt.

Grisjobb låter det som. Men blir ju rätt mycket billigare eftersom de där lösa spindellederna går på typ 300 spänn...
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1440107
Inte värt. Köp märkeslänkarmar, byt och glöm.
Jag har bytt led nån gång, det dröjde inte länge innan man stod där och bytte bussningarna också. Det är ännu tråkigare...
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1440134
Länkarm till XC60-15:
Skärmbild 2021-04-08 090840.png
Skärmbild 2021-04-08 090840.png (78.75 KiB) Visad 1371 gånger


"frippe64" visar bild av länkarm till V70 (senare utförande).
av frippe64
#1440142
Min bild visar länkarm till Volvo V60, 10- Från Chassi nr 35001-. Detta gäller väl trådskaparens bil?
Att blanda in länkarmar till andra bilar och vad som går att göra med dessa rör bara till det...

Så frågan kvarstår, går det att byta bara spindelled på trådskaparens bil?
av frippe64
#1440160
Nu tror jag inte Bilia skulle byta bara spindelled oavsett, men det kan ju vara så att mekanikern uttryckt sig slarvigt.
Eller så är även den nya typen att anse som nitad, det ser så ut på undersidan (pressad och nitad)?

TS får helt enkelt slänga ner huvudet och titta efter vad han har.
av klacken
#1440192
Den nya som du frippe64 postade bild på ( typ b )har ingjuten led och då måste hela länkarmen bytas. Den nitade (typ a ) som TS har( enligt mekanikern) kan man byta led på.
Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]