Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stop116
#1439762
Vi abonnerade på Volvo on call när vi köpte vår xc60 2013 när den var 3 år. Vid förlängningen efter 1 år började tempgivaren i bilen leva ett eget liv! Tempen i bilen pendlade mellan ca -24 grader och +22 grader (mest +10 till +24) trots -10 grader ute! Det ledde till att vi inte kunde fjärrstaeta värmaren och ingen värme i bilen!
Bilia verkstaden förstod inget utan bytte tempgivaren i backspegeln på höger sida trots mina protester (pajar en givare så står den fast på min eller max temp normalt)! Fredag kväll med -15 grader ute kan vi hämta bilen som enligt Bilia är fixad! Kommer 500 meter och samma problem! Kan efter flera dagar (efter fått tips från en smart och vaken kvinna på Volvo on call) logga ur och återstarta Volvo on call! Samma problem uppstår efter alla de senaste abbonemangförlängningarna!
Verkstäderna för Volvo (förutom denna kvinna) är helt borta på detta problem! Har även haft problem med larm på 4hjulsdriften! Skulle kosta 30’ först som sedan minskade till 8’ på Bilia!
Larmet försvann (efter omstart volvo on call) och har inte kommit igen på 10 månader! Har nu tappat förtroendet för Bilia, tveksam om det blir någon ny Volvo!
Användarvisningsbild
av Perra83
#1439765
Börja med att reklamera jobbet med tempgivaren. Är der inte givaren som är trasig så kan de va kabelbrott. VOC har inget med tempgivaren att göra.
Begär att få ut skriftligt på alla felkoder som tas fram som de hävdar ska ligga till grund för reparationerna.
av dannesk
#1439767
Börja som Perra skrev reklamera givarbytet då det inte löste problemet och de får felsöka kabelbrott eller liknande istället. Som sagt VOC har inget med givarfelet att göra. Har du bara accepterat att felet bara består och inte kontaktat verkstaden.

Ang. larm på 4-hjulsdriften så bör man ju kolla vilken kod som var satt och vad föreslog Bilia som åtgärd? Kan ju bara vara ett tillfälligt fel som försvann och om start av VOC har inget med felkoder på 4-hjulsdriften.
av ridax
#1439781
Är nog lika dum som Bilia, för jag fattar inte heller vad du har för problem. Är det den faktiska temperaturen i bilen som varierar eller den visade utetemperaturen, eller rent utav temperaturen "vid bilen" som Volvo On Call visar? Och förresten tror jag att temp-givaren sitter i vänstra backspegeln så vet inte vad de har bytt i högra.
av frippe64
#1439790
Jag vet inget om VOC men fick samma fundering som förgående. Är det temp i bilen eller utanför?
Kanske kabelbrott in till förardörren?
av pergrein
#1439881
Tempgivaren som visa tempen i displayen sitter i vänster backspegel. Kabelbrott i övergång dörr till bil är väldigt vanligt fel. Har haft det själv. Då ville inte min AC fungera.

Mvh
Per
av Stop116
#1439944
Det var bilias verkstad som sa att tempgivaren i höger backspegel var fel på! Dom kollade båda sidor. Givetvis reklamerade vi och fick pengarna åter! Felet återkommer varje år vi har förlängt on call! Funkar när vi avslutar och återstartar i bilen! Knappast något kabelbrott, troligen någon loop i datorn i bilen! Skall kolla om någon ”vanlig” verkstad kan byta olja i haldexen, lär vara rätt skitig efter 18’ mil!
av Stop116
#1439945
Det är innertemperatur i bilen som får spatt! Enligt fjärr på tel visar bara normal utetemperaturen men värmaren startar inte!
av ridax
#1439957
Var ser du innertemperaturen då? Och varför tecknar du inte voc för en längre period då, så fungerar det under långa perioder??? :-D
Användarvisningsbild
av batmac
#1439962
Temperaturen som visas i appen styrs väl inte öht av bilens tempsensor utan av någon vädertjänst. Däremot värmaren startar väl inte om den tror att det är mer än 10 grader varmt.

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]