Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av iRunfast
#1438831
Hej,

Nödgas sälja min V70n 2.5T -04 då det ska övningsköras automat nu. Finns inte plats för fler bilar så tyvärr måste V70n bort. Kommer sakna den.

En sedan auto är det som gäller nu. Tittar lite på S60. Har hittat en av varje, och blir inte klok hur jag ska göra.
Det skiljer en del i pris men inte det viktiga så det är inget jag väger in primärt i köpet. Båda bilar är bra utrustade.

Bil 1
S60 2.4 140 Auto 2006 4400 mil i nyskick.

Bil 2
S60 2.0t Auto 2011 5000 mil i fint skick den med.

Båda bilarna en/två ägare och servade efter plan. Planen är att behålla bilen en tid utan alltför mycket tid på verkstad utöver service. Tycker det är svårt. Skövde-femman i fas I är ju i princip omöjlig att slita ut, ingen turbo och IC som kan krångla. Beprövad modell men som börjar bli till åren. Men den jag tittar på är som ny verkligen. Hjärtat slår ju lite extra för den. Men som sagt börjar bli gammal. Jag lämnar hellre bort verkstadsarbeten än gör dom själv. Bör ju inte dyka upp så mycket att fixa på den under ett par års tid?
S60 2.0t är ju en gen nyare med allt vad det innebär, tycker den är bra mycket snyggare men det som oroar lite är ju Ford/Mazda-motorn och Powershiften. Ska man vara orolig? Under tiden i Fords klor 99-10 så han dom besudla många bilar med sina motorer. Bortsett motorn är ju bilen bra mycket snyggare i mina ögon men det är ju helt upp till betraktaren. Utöver det är det ju även två helt olika bilar på vägen med motorer som skiljer rejält i prestanda. Men prestanda är inte viktigt, det är viktiga är tillförlitligheten och minsta möjliga tid på verkstad för rep.
Vad säger ni som kört 2.0t med Powershiftlådan några mil nu? Har det varit några fel eller tuffar den på?

Tacksam för all input. Gärna konstruktiva råd. Vad gäller färg, design och utrustning är inte intressant, det är motorerna och tillförlitligheten i stort. Sedan brukar det vara klokt att köpa en nyare bil, men i just det här fallet är jag osäker.

Tack!
Användarvisningsbild
av batmac
#1438851
En annan aspekt är ju säkerhet, och jag skulle förmodligen välja den nyare S60 enbart av den anledningen. Vad jag hört så är 2.0t pålitlig, men det är bara baserat på vad jag läst och lagt på minnet under åren. Kan inte peka på specifika detaljer.
Användarvisningsbild
av iRunfast
#1438864
Ja det är såklart en faktor att väga in.
Tack, adderar det till plussidan.
av Lövet
#1438912
2.0t har Powershift (automatiserad manuell låda). Den är inte lika pålitlig som den "vanliga" automatlådan i den gamla.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1439034
Vilka lågmilare du hittat!
2.0t var väl en kortlivad motor i S60, fanns bara något år innan T3/T4 1.6 tog över. Men det behöver ju inte betyda att man ska undvika den.
Båda bilarna och särskilt gamla S60 kommer säkert dyka på åldersrelaterade reparationer. Jag får byta typ en grej om året på min -02'a :)
av frippe64
#1439045
2,0T och T5 som den hette senare är en pålitlig motor, dessutom med kamkedja.
Varningen här är ju växellådan som man kan läsa massor om.

Gamla S60 känns mer genuin, mer Volvo, och mer stabilt byggd. Den nya är såklart modernare och säkrare. Kvalitetsmässigt finns brister, det knäpper och knakar i paneler, och bromsok och hjullager håller inte.

Själv skulle jag aldrig köpa sedan, varför inte en V60?
Användarvisningsbild
av iRunfast
#1439048
Bra input tack. V60 räcker inte pengarna till riktigt. Men det hade ju såklart varit optimalt. Vi har en V60 CC D3 2017 vi är väldigt nöjda med.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1439084
iRunfast skrev: fre 02 apr 2021, 12:18 Bra input tack. V60 räcker inte pengarna till riktigt. Men det hade ju såklart varit optimalt. Vi har en V60 CC D3 2017 vi är väldigt nöjda med.
Vad är smärtgränsen?
Kan ni tänka er diesel så finns det ju bilar för runt 75, dock med betydligt fler mil.
https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 9-15331810
https://www.bytbil.com/skane-lan/person ... 6-15325848
Användarvisningsbild
av iRunfast
#1439089
110k är nog max för den här bilen...
Men hellre en äldre med få mil än en nyare med fler mil.
Välservade mil såklart. Inte lätt att hitta men dom finns. När dom dyker upp är det bara att hugga direkt :)

Aldrig gjort det men, om det går att öp[…]

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man kö[…]