Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av yuphin
#1438681
Precis köpt en 2015 xc60 med sommsrdäck 235/60 R18. På motorvägen känns det lite som att man får hålla i rattet ganska ordentligt då bilen plötsligt drar lite åt höger eller vänster. Är det normalt eller skall hag göra en balansering eller hjulinställning tror ni?
av Blue
#1438696
Hej.
Inte normalt.
Ser däcken konstigt slitna ut ? Är det rätt däcktryck? Är det några udda lågprisdäck?
Det handlar inte om obalans.
Om inget fel på däcken hade jag satsat på en fyrhjulsintställning.
av dannesk
#1438706
Har samma dimension mina vinterdäck på min R-design och jag har inga problem med svajjighet, däremot så är XC60 med standarchassie alldeles för mjuk tycker jag men de ska inte upplevas som du beskriver. Testa med 2,7bar i däcken och det som Blue skriver om ovan.
av yuphin
#1438709
Blue skrev: ons 31 mar 2021, 15:16 Hej.
Inte normalt.
Ser däcken konstigt slitna ut ? Är det rätt däcktryck? Är det några udda lågprisdäck?
Det handlar inte om obalans.
Om inget fel på däcken hade jag satsat på en fyrhjulsintställning.
Ok kan tillägga att jag har AWD. Ska kolla lufttryck först och sedan göra en fyrhjulsinställning
av yuphin
#1438710
dannesk skrev: ons 31 mar 2021, 16:01 Har samma dimension mina vinterdäck på min R-design och jag har inga problem med svajjighet, däremot så är XC60 med standarchassie alldeles för mjuk tycker jag men de ska inte upplevas som du beskriver. Testa med 2,7bar i däcken och det som Blue skriver om ovan.
Jag har en D4 AWD Ocean Race paketet. Jag testar med 2.7 bar först, tack!
av Volvo_S60
#1438718
Vi körde vår nyinköpta XC60 r-design 2011 på odubbade 235/60 R18 nu i vinter och den var himla stabil.

När vi köpte den så var den jäkligt stabil med sommarhjulen på 20" men dom var snedslitna så fick köpa nya däck och göra hjulinställning. Märkte inte så stor skillnad efter det på stabiliteten, men rullade betydligt lättare med rätt hjulinställning.

På min XC70 var det ett ordentligt trasigt styrstag när jag köpte den utan min vetskap.
Jag retade mig så mycket på att den var vinglig/nervös i framvagnen.
Besiktningen hittade inget konstigt heller.
Testade olika hjul, men samma symtom.
När min lokala verkstad kollade på framvagnen och hittade felet skrattade dom.
Var ett stag som var ordentligt böjt och förstört efter bara 4000mil.
Efter byte och hjulinställning blev det en helt ny bil. :-)

Hade jag varit som dig så hade jag lämnat in bilen och kollat stag/bussningar i framvagnen innan du gör hjulinställning och balansering av hjulen.
Risken är att du åker på betala dubbla hjulinställningar om något är slitet/sönder i framvagnen.

Trevligt med Ocean race! Har alltid gillat dom. :-)
av Blue
#1438744
Håller med Volvo_S60 ovan. Alltid kolla skador och glapp i upphängningen innan hjulinställning. På min tid som volvomek var det en självklarhet.
Hoppas inte det förändrats med åren.😊
av yuphin
#1438763
Blue skrev: ons 31 mar 2021, 20:30 Håller med Volvo_S60 ovan. Alltid kolla skador och glapp i upphängningen innan hjulinställning. På min tid som volvomek var det en självklarhet.
Hoppas inte det förändrats med åren.😊
Bilia erbjuder kontroll av hjulvinklar innan man evt behöver göra hjulinställning så hoppas de kollar evt skador och glapp också...
Användarvisningsbild
av batmac
#1438766
Vad är det för däck? Continental?

IMG_4632.jpeg Om jag står på vä[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de[…]