Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av III
#1438500
Hej, behöver snart bytta belägen bak, ringde volvo åf, fick svaret att de kostar 1080 för en sats. Mekonomen tar 779 för en sats. Via bildelar online eller autodoc är det helt andra priser vilket såklart är mera lockande. Men där finns ju en enorm uppsjö av tillverkare. Har forumet någon erfarenhet och kunskap om dessa? Tänker då att jag vill ha en kvalité motsvarande original eller bättre. Vilken tillverkare tror ni är bra att välja ? Någon som vet vem som tillverkare åt volvo?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1438511
Ferodo blir fint, men även Ate som jag tror Volvo kör med ofta. Köpte själv Ate till både belägg och skivor runt om till förra bilen. Att köpa på Volvo åf när det gäller bromsar är helt åt h-e, de är alldeles för dyra tyvärr
Användarvisningsbild
av MartinS
#1438512
Det finns många bra belägg. ATE håller samma kvalitet som de som volvohandlaren säljer, rekommenderas.
av III
#1438515
Tackar. Då tror jag det får bli ate. Känns ju igen ända från tiden med 240, och girling fanns ju då med.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1438519
Jag kör med ATE Ceramic, verkar hålla bra och ger inget bromsdamm :-)
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1438522
fjohan82 skrev:Jag kör med ATE Ceramic, verkar hålla bra och ger inget bromsdamm :-)
Jag kör också med keramiskt fram av den anledningen, Ate på V50 och Akebono på V70.

Biter inte lika bra men noll bromsdamm väger tyngre.
av dannesk
#1438704
Körde också standard Brebo fram/bak på min XC60, dammar betydligt mindre än original. Köper man typ Ceramic och dyl. bör de slita hårdade på skivan men dammar lite mindre. Original på Volvo är ATE men dessa var lite dyrare än Brembo. Köpte på Trodo.se och de kostade 430kr bak (inkl skruv och montagesats) och 620kr fram vill jag minnas.

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen

finns det någon säkring till elbackspeg[…]