Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1436004
Min Volvo V60 har varit offline sedan 2020-09-07, 16:22. Enligt information i Volvo appen går det inte att kommunicera med bilen eftersom den är offline för att spara batteri. Det funkar således inte att starta bilen för att den ska bli oneline igen som det står i appen.

Jag har varit i kontakt med Volvo supporten och fått detta tips för att bilen ska komma ur offline läget:

Du kan testa att återställa kommunikationen genom att följa stegen nedan.
1. Aktivera körjournalen i Volvo On Calls app-inställningar
2. Logga ut ur appen, ej att förväxla med att endast stänga ner, i minst 15 minuter
3. Logga in och avaktivera körjournalen
4. Skicka ett kommando till bilen, exempelvis tuta/blinka
När du genomfört ovanstående bör kommunikationen ha återställs.

Då det ovan inte funkade har jag låtit min Volvohandlare sätta in ett nytt batteri. Enligt verkstadspersonalen så skulle batteribytet göra att bilen åter blir oneline, vilket den således inte har blivit.

Någon som har haft liknande problem?
#1436039
Har supporten kontrollerat din VOC-prenumeration? När min gick ut på min gamla bil och jag inte förnyade den efter en vecka så fick jag liknande problem. Supporten gjorde någon omstart av mitt konto/VOC-prenumeration och sedan så fungerade det. När omstarten gjordes så bad dom mig ställa mig utomhus (inte i garaget under jord) för att få så bra kontakt som möjligt med servrarna.

Ett annat problem kan vara om du använder ett eget SIM-kort som tex fått fel APN då kan inte signalerna överföras till Volvo. Testa ta ut det och låt det inbyggda verka (det kan ta ett tag innan det hoppar igång).
#1436044
Slasse skrev: tis 16 mar 2021, 09:20 Har supporten kontrollerat din VOC-prenumeration? När min gick ut på min gamla bil och jag inte förnyade den efter en vecka så fick jag liknande problem. Supporten gjorde någon omstart av mitt konto/VOC-prenumeration och sedan så fungerade det. När omstarten gjordes så bad dom mig ställa mig utomhus (inte i garaget under jord) för att få så bra kontakt som möjligt med servrarna.

Ett annat problem kan vara om du använder ett eget SIM-kort som tex fått fel APN då kan inte signalerna överföras till Volvo. Testa ta ut det och låt det inbyggda verka (det kan ta ett tag innan det hoppar igång).
Exakt det tipset fick jag av verkstaden när mina internetkartor inte fungerade, ta ut simkortet och testa, sen kan vi uppdatera sades det.
#1436198
Slasse skrev: tis 16 mar 2021, 09:20 Har supporten kontrollerat din VOC-prenumeration? När min gick ut på min gamla bil och jag inte förnyade den efter en vecka så fick jag liknande problem. Supporten gjorde någon omstart av mitt konto/VOC-prenumeration och sedan så fungerade det. När omstarten gjordes så bad dom mig ställa mig utomhus (inte i garaget under jord) för att få så bra kontakt som möjligt med servrarna.

Ett annat problem kan vara om du använder ett eget SIM-kort som tex fått fel APN då kan inte signalerna överföras till Volvo. Testa ta ut det och låt det inbyggda verka (det kan ta ett tag innan det hoppar igång).
Vid detta tillfälle hade jag en giltig VOC-prenumeration som jag sedan har förlängt.
Jag har inget eget SIM-kort.
Jag ringer supporten i morgon och ber om en omstart av mitt konto.
#1436346
Jag har i dag fått besked från Volvo Cars att det inte skulle hjälpa med omstart av mitt konto för att ”väcka upp bilen” då den varit offline så länge. Det skulle således ha kunnat funka om jag hade hört av mig i samband med att bilen inte gick tillbaka till oneline läge i september 2020.

Enligt supportpersonalen på Volvo Cars så krävs det att jag besöker min lokala Volvohandlare och att min bil kopplas till en dator för att den ska kunna ”väckas upp” upp igen.

Detta är tydligt att det finns bristande kunskaper om detta förhållande hos Volvohandlarnas servicepersonal, då jag blev erbjuden en felsökning till en kostnad av 1900 kr i samband med att jag bokade tid för batteribyte.

Jag hoppas att min Volvo handlare kan fixa detta utan kostnad i samband med min service inom några månader.
#1444283
Volvoverkstaden lyckades inte med att väcka upp VOC ur offline läget. Jag blev rekommenderad att boka in en felsökning då det kunde vara fel på en eller flera elektroniska komponenter. Någon som fått hjälp med att väcka upp en insomnad TEM-enhet via uppkoppling på verkstad mot Volvo Cars?
#1444300
Vsextio skrev:Volvoverkstaden lyckades inte med att väcka upp VOC ur offline läget. Jag blev rekommenderad att boka in en felsökning då det kunde vara fel på en eller flera elektroniska komponenter. Någon som fått hjälp med att väcka upp en insomnad TEM-enhet via uppkoppling på verkstad mot Volvo Cars?
Tja jag skall berätta för dig hur jag löste mitt problem med volvo on call. Köpte en xc60 2016 januari 2021 4 månader sedan. Då säljaren var bilia outlet så sa han bara boka in till bilia och jag gör som säljaren säger. När jag väl säger att min bil inte kan koppla upp sig till volvo on call så kopplade han in och väckte upp den utan kostnad denna procedur är enkelt den tar dom ingen cash för. Då sa dom på bilia allt funkar du kan koppla upp dig just nu sa han. Jag blev nöjd gick hem och testade koppla upp mig gick inte alls att koppla upp sig på voc
Blev arg ringer till voc support dom hittar inget fel jag besöker bilia igen och dom byter ut batteri till voc väcker upp den igen men ändå vill den inte koppla upp sig till voc. Dom skickade fakturan till bilia outlet 800 kr för batteri byte till voc. Sedan sa dom bara att placera bilen utsidan ca 12 till 24 timmar utan att starta bilen så den får vila sen kommer den funka jag gick till jobbet jobbade 9 timmar testade efter jobbet funkade inte sen när jag kom hem var jag hemma 16 timmar och gick ut för att testa så fick jag connection så den kopplade upp sig.

Batteri på voc kan ta slut pga ifall försäljaren har den i en galleria och kopplar loss huvud batterin då kan bilen ström ljuva batteri spänning från voc sa bilia då tar den slut snabbare och måste bytas ut för övrigt när den väcks upp via dator kan det vara så att du behöver lägga den på öppen parkering över 16 timmar

SM-G988B cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi



Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]