Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av slc
#1570982
Islandern skrev:Idag när jag körde precis norr om Göteborg, under Angeredsbron och norr över en bit så stod bara modemet och tuggade och hittade ingen mast. När jag kom upp till Stenungsund var jag uppkopplad mot en 3G-mast igen. Har de börjat släcka ner redan, eller var de bara min bil som hade en tillfällig glitch?

Någon som hört några nyheter om ex V60 innan SPA-plattformen på sistonne?
3G ble stengt ned i Norge i 2020 og andre land holder på å stenge fortløpende såvidt jeg vet. 2G stenger etter 2025. Ingen løsning vil tilbys til pre-SPA overhodet.
av Islandern
#1570988
"Ingen løsning vil tilbys til pre-SPA overhodet. "

- Är det bekräftat att volvo överhuvudtaget inte kommer släppa en hård/mjukvaruuppdatering mot ersättning?
av slc
#1570991
Islandern skrev:"Ingen løsning vil tilbys til pre-SPA overhodet. "

- Är det bekräftat att volvo överhuvudtaget inte kommer släppa en hård/mjukvaruuppdatering mot ersättning?
Ja, se link litt tidligere i tråden. Volvo skriver ikke spesifikt hvilke modeller det gjelder, men de sier bl.a. at alle biler med årsmodelle 2016 eller tidligere vil miste tilgangen. Når du da vet at Volvo V60 har vært på P3-plattformen fra 2011 og frem til SPA, så sier det seg selv at alle P3-biler rammes. :) (Ellers hadde de jo kunnet bruke samme løsning på f.eks. en V60 2014 også)
av Lobocut
#1570999
Islandern skrev: tis 20 feb 2024, 18:58 "Ingen løsning vil tilbys til pre-SPA overhodet. "

- Är det bekräftat att volvo överhuvudtaget inte kommer släppa en hård/mjukvaruuppdatering mot ersättning?
Nej, det är inte bekräftat. Jag ställde frågan till Volvo, via mail, så fick jag svar på att dom jobbar på en lösning, men oklart om det blir av. Time will tell...
av Lobocut
#1571005
Derank skrev: tis 20 feb 2024, 19:42 ja det är bekräftat, se tidigare inlägg
Du menar denna länk? https://www.volvocars.com/se/support/la ... 5113d79a83

Den bekräftar inget. Senaste uppdateringen är 2023-11-20. Mitt svar från Volvo är i början av detta år "I dagsläget har vi ingen lösning för din årsmodell av XC60 men att vi arbetar på att försöka hitta en lämplig lösning."

Och

"För din Volvo finns det i nuläget inte någon lösning, vilket innebär att de uppkopplade tjänsterna i din bil inte kommer att fungera efter nedsläckningen. Vi fortsätter dock att utreda möjliga lösningar och mer information kommer att publiceras löpande på vår supportsida."
av slc
#1571009
Lobocut skrev:
Derank skrev: tis 20 feb 2024, 19:42 ja det är bekräftat, se tidigare inlägg
Du menar denna länk? https://www.volvocars.com/se/support/la ... 5113d79a83

Den bekräftar inget. Senaste uppdateringen är 2023-11-20. Mitt svar från Volvo är i början av detta år "I dagsläget har vi ingen lösning för din årsmodell av XC60 men att vi arbetar på att försöka hitta en lämplig lösning."

Och

"För din Volvo finns det i nuläget inte någon lösning, vilket innebär att de uppkopplade tjänsterna i din bil inte kommer att fungera efter nedsläckningen. Vi fortsätter dock att utreda möjliga lösningar och mer information kommer att publiceras löpande på vår supportsida."
Du har tidligere oppgitt at din bil er en 2016 XC60, så bare for å fjerne all tvil rundt din modell så står det jo "Bilar av årsmodell 2016 eller tidigare kommer att förlora alla uppkopplade tjänster.", så om ikke det er en bekreftelse så vet ikke jeg helt hva du mener kvalifiserer :)
av Lobocut
#1571014
slc skrev: tis 20 feb 2024, 19:58
Lobocut skrev:
Derank skrev: tis 20 feb 2024, 19:42 ja det är bekräftat, se tidigare inlägg
Du menar denna länk? https://www.volvocars.com/se/support/la ... 5113d79a83

Den bekräftar inget. Senaste uppdateringen är 2023-11-20. Mitt svar från Volvo är i början av detta år "I dagsläget har vi ingen lösning för din årsmodell av XC60 men att vi arbetar på att försöka hitta en lämplig lösning."

Och

"För din Volvo finns det i nuläget inte någon lösning, vilket innebär att de uppkopplade tjänsterna i din bil inte kommer att fungera efter nedsläckningen. Vi fortsätter dock att utreda möjliga lösningar och mer information kommer att publiceras löpande på vår supportsida."
Du har tidligere oppgitt at din bil er en 2016 XC60, så bare for å fjerne all tvil rundt din modell så står det jo "Bilar av årsmodell 2016 eller tidigare kommer att förlora alla uppkopplade tjänster.", så om ikke det er en bekreftelse så vet ikke jeg helt hva du mener kvalifiserer :)
Det bekräftar bara att dom inte har en lösning än, och dom inte vet om det kommer någon lösning. Plus att informationen är ca 4 månader gammal. Informationen jag har fått, via Volvos kundtjänst, som är mindre än 2 månader gammal, påstår att man jobbar på en lösning. Om det sedan blir av är ju en annan sak.

Skicka ett mail till volvo själv, och fråga. Fråga uttryckligen om dom jobbar på lösningar för tex 2016 XC60.

[email protected]
av slc
#1571019
Lobocut skrev:Det bekräftar bara att dom inte har en lösning än, och dom inte vet om det kommer någon lösning. Plus att informationen är ca 4 månader gammal. Informationen jag har fått, via Volvos kundtjänst, som är mindre än 2 månader gammal, påstår att man jobbar på en lösning. Om det sedan blir av är ju en annan sak.

Skicka ett mail till volvo själv, och fråga. Fråga uttryckligen om dom jobbar på lösningar för tex 2016 XC60.
De som sitter og svarer på sånne henvendelser har gjerne ikke enormt mye teknisk innsikt og vet nok ikke helt hvor skillet går. På SPA-biler som per i dag bruker 2G/3G vil de kunne gjøre en software-oppdatering fordi de alt HAR et 4G-modem, det er bare ikke i bruk. Dette er også en ting Volvo har sagt at de kommer med mer informasjon om senere, så jeg tipper det er det kundeservice refererer til. Tidligere fikk jeg beskjed fra kundesenteret at det ikke spilte noen rolle fordi det var fallback til både GSM (!!) og NMT (!!!), bare sånn for å illustrere hvor nivået ligger noen ganger.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
Service Renault Scenic 2003

Nu är jag färdig med bilen (tills vidare[…]

Tack för svar! Jo, det blir nog en vana. Man[…]

Jag högtryckstvättar aldrig med full sty[…]

Vindrutespolning

Bytte spolarpump få nu fungerar det igen👍