Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Grönis
#1568020
Hej på er!

Det här var en intressant diskution!
De som sitter på positioner där de får betalt för att ta ansvar skiter självklart i oss, och huvudsyftet med deras arbete..

Har någon provat att koppla ur modemet, dra ur en säkring eller något sånt, för att se vad som händer?

Mvh
av slc
#1568700
Jeg hadde en defekt modul, og da fikk jeg en "Volvo On Call service påkrevd" i displayet som jeg måtte klikke vekk hver gang jeg startet bilen.
Jeg vet foreløpig ikke hva som skjer om man ikke har dekning. Kanskje skjer det ikke så mye, men jeg lurer da på om bilen blir stående å søke etter nett og tappe batteri.
av tw1x
#1568838
Nu har jag inte läst hela tråden, men var ute och åkt så ringde till Volvo on call, han sa att det kommer sluta funka för min bil, när dom tar bort 2g och 3g, min är en Volvo V60 D5 -12. Så efter det kan jag inte nyttja tjänsten. Får köpa en kontroll till dieselvärmaren lite senare, för den bör funka (ska prata med dom om det med)
Användarvisningsbild
av Derank
#1568842
antingen proggar du nyckeln el så köper du något eftermarknadssystem för att starta dieselvärmaren, enklast är väl att progga nyckeln, om det går på din bil/modell/år
av tw1x
#1568846
Derank skrev: sön 28 jan 2024, 16:21 antingen proggar du nyckeln el så köper du något eftermarknadssystem för att starta dieselvärmaren, enklast är väl att progga nyckeln, om det går på din bil/modell/år
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... /Automatic

Funkar något sådant? Vet du om det är dyrt? Den räcker 600meter, så man slipper gå ut och starta dieselvärmaren manuellt och bli kall
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1568848
Mja, 3250kr vill min ÅF ha för att programmera in mina bilnycklarna så det går att starta värmaren med de. (Ta med bägge nycklarna då, de sa att de flesta glömmer det) Hade med facit i hand haft bra nytta av det sedan bilen köptes februari 2020 men undrar om det inte blir bilbyte nästa år och kanske då en XC60 av nyare modell och det blir väl kanske där någonstans bilens voc försvinner om det inte senareläggs vilket det gärna får
Användarvisningsbild
av Derank
#1568860
tw1x skrev:
Derank skrev: sön 28 jan 2024, 16:21 antingen proggar du nyckeln el så köper du något eftermarknadssystem för att starta dieselvärmaren, enklast är väl att progga nyckeln, om det går på din bil/modell/år
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... /Automatic

Funkar något sådant? Vet du om det är dyrt? Den räcker 600meter, så man slipper gå ut och starta dieselvärmaren manuellt och bli kall
Progga nyckeln kostar ca 3200kr, den du länkar till är dyrare, jag vet dok inte vad den kostar idag, en kollega till mig köpte denna till hans bil för flera år sedan, har då för mig att det gick på runt 5000kr, men kolla med ÅF. Det är väl de 2 enklaste alternativen
av Lobocut
#1568863
Man ska dock komma ihåg att nedsläckningen av 2G/3G har pågått över ett år redan, master och elektronik plockas ner hela tiden. Detta betyder att täckningen för 2G/3G bara blir sämre med tiden som går. Har man otur så bor man någonstans där man redan har förlorat täckningen.

Just där borde Volvo komma med en lösning asap, för dom som vill behålla detta på sina bilar.
av slc
#1568864
Er vel bare 3G de har tatt ned så langt. 2G planlegges nedtstengt etter 2025. Volvo har også gått ut og sagt at de kommer ikke til å gjøre noe for de med biler som er rammet av dette.

Det finnes en sannsynlighet for at EU vil påtvinge operatører å holde oppe 2G-nettene, men dette er ting som bare er under vurdering så lenge. Det er bestilt en rapport som sier at det vil kunne koste menneskeliv om SOS-funksjonen i biler som har det blir borte og at kostnaden for å bytte utstyr i bilene er høyere enn å holde mobilnettene oppe. Da har de ikke engang begynt å ta med andre alarmsystemer som er avhengig av 2G og som vil kreve oppgraderinger.
av Lobocut
#1568870
Både 2G och 3G beräknas vara släckta i slutet av 2025. Enligt PTS, i Sverige.

Och var har Volvo sagt att dom inte kommer komma med en lösning till äldre bilar?

Enligt Volvo själva, så jobbar dom på en lösning på äldre bilar, utöver det dom resan erbjuder.

Min bil är en XC60 2016.

Svar från Volvos kundtjänst:

” Visa modeller har vi kommit med en lösning till och denna lösning kommer att implementeras i kommande år in mot nedsläckningen.

För din årsmodell av XC60 har vi inte lyckats hitta någon lösning ännu och jag kan inte garantera detta är kommande, men vi arbetar på att försöka hitta en lösning även för din modell.”
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 12
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]