Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av slc
#1565462
eCall er obligatorisk i biler med typegodkjenning etter 2018. Typegodkjenningen for f.eks. V60 på P3 er fra 2011 og rammes derfor ikke av kravet.
Men i Norge (som selvsagt alltid skal være litt mer EU enn hva EU er selv, uten å være medlem), så sier reglene at tilleggsutstyr som er fabrikkmontert skal fungere så om det er et kontrollpunkt for utstyret, skal bilen behandles som om den har typegodkjenningen som kreves for akkurat det kontrollpunktet. Noe som betyr at en P3 V60 vil få feil på ikke-fungerende OnCall :) Så litt spent på planene for dette her... ingenting virker å være ordentlig gjennomtenkt fra noen parter.
av Stofilen
#1566530
Detta är omöjlig att få ett grepp om överhuvudtaget och dessutom så vill ingen svara om man ställer frågor.

Min nyinköpta bil är från 2014 då fanns inte kravet på ecall men det sitter i den ändå. Transportstyrelsen och besiktning har sag muntligt att inget mer sker än att tjänsten slutar att fungera, men när jag frågade konsumentverket så skall jag se till att få det skriftligt. Och då har ännu inget svar kommit.

Tar man upp ecall med Bosch som har något de kallar ecall plugg så skickar de samtalet utomlands och sen ett email på att kontakta en bosch verkstad.

Kontaktar man en bosch verkstad och frågar något om 3G eller Bosch ecall plugg så skruvar man på sig och säger bara ja de ja, skicka ett email så får vi höra med Bosch. Något svar får man inte, de anslutna verkstäderna säljer oftast själva bilar.

Enligt Volvo verkstaden i vår lilla stad finns inga fel alls på bilen men de viste redan innan jag ringde att jag försökte få ett grepp om detta med ecall.

Det här är inget annat än riktigt sjukt, i nyare bilar än den jag köpte i avvaktan på att infrastruktur och annat skall fungera blir det ju bara ännu värre. Förövrigt där jag mest använda bilen jo där finns en ny mast men den är bara för att testa nya saker eftersom få blir drabbade om något händer.

Biogas hade kunnat fungera men det är helt ute och ingen vet varför inte ens de som sålde dessa bilar så sent som förra året.

Okej jag missade detta med 2G/3G men vad håller de på med egentligen?
av slc
#1566533
Dette her er litt sånn "blame game". Teleoperatørene på sin side peker på at de har varslet at 2G og 3G skal fases ut lenge, og klager over at bilprodusentene valgte å bruke utdatert teknologi.

Bilprodusentene har derimot måttet forholde seg til EU-kravene som spesifiserte bruk av 2G og 3G på tidspunktet. Det skal også legges til at når 2G/3G-løsningene ble utviklet så var ikke VoLTE på et stadie hvor det var pålitelig nok til å brukes til formålet. Nå vil operatørene stenge ned 2G (3G i Norge er det totalt nedstengt allerede) fordi de ønsker å bruke disse frekvensene på å videreutvikle 5G, så det er for det meste øknomiske motiver her.

2G-nettet burde som denne rapporten som er overlevert til EU påpeker faktisk holde oppe noen år til inntil alt 2G-utstyr fases ut naturlig, og det er jo det vi nå må håpe på skjer :) Det er i hvert fall håp så lenge EU gjerne vil at eCall skal være i drift og at de ikke ønsker at det skal bli inaktivt i 80 millioner biler over natta.
av Stofilen
#1566536
Inte bara bilar som slås ut förstår jag nu.
För mig är det tyvärr omöjligt att ens ta upp detta med berörda grannar där vi har en liten fastighet.
Sannolikt har vi ingen el efter 2025 och allt vi tvingades till att installera i fastigheten av EU och kommunen kommer att sluta fungera.

Har redan tidigare försökt få alla att samlas i en gemensamhetsförening men det är bara att glömma i alla fall tills allt stängs av. Redan fått beskedet av elnätsägaren att de inte har något ansvar för el till våra fastigheter men vi kan gå ihop och bygga ett nytt elnät och teckna avtal med dom.

Från PTS heter det bara titta över dina produkter.

Men att få fram någon information är nästan omöjligt, ingen vill svara.
Användarvisningsbild
av Derank
#1566570
och hur ofta har ni använt ecall, nä tänkte väl det, ni gör en höna av en fjäder, dessutom gäller det där eu hitepået i fordon tillverkade från mars 2018
av slc
#1566578
Derank skrev:och hur ofta har ni använt ecall, nä tänkte väl det, ni gör en höna av en fjäder, dessutom gäller det där eu hitepået i fordon tillverkade från mars 2018
Hvor ofte har du egentlig hatt bruk for bilbeltet ditt? Forhåpentligvis ikke i det hele tatt, men det er bra å ha, er det ikke?
Noe av poenget her er at eCall er en ekstra sikkerhet i tilfelle man havner i en ulykke der man ikke klarer å få ringt selv, og bilen sender jo både koordinater og gjør en oppringning av seg selv.

Og som jeg påpekte i en post ovenfor, i Norge så vil eCall bli et kontrollpunkt på alle biler som har det montert selv om typegodkjenningen ikke krever at det er montert.
Med andre ord risikerer man å få en feil på EU-kontroll med nåværende regelverk om ikke de endrer det.
av Stofilen
#1566594
Ja det handlar liksom om lite mer än VOC.
Det enda besked jag fått hittills var muntligt men inte alls säkert att det stämmer alls. Det rör först och främst ecall inte VOC och någon tjänst/app i mobilen.
Får faktiskt inga svar från något håll men enligt PTS skall man ta reda på det själv.

Som sagt till och med mycket mer än bilen det rör och det är knäpptyst från alla håll. Försök gärna ta reda på om inte GSM ändå inte sitter i andra produkter det är stört omöjligt som privatperson. Ingen vet något och får man ens indikation på att kan röra något så gissa vem som skall lösa det.

Därför jag frågat bosch och EU om ecall plugg från bosch faktiskt kan lösa det i bilar men då har väl EU problem för då har ju bosch monopol på en lösning.

Köp nyare bil, jo visst och få ännu fler tekniska krav som blir omöjligt att ha någon kontroll över eller ens veta vem som levererat egentligen.

Genomtänk Nej inte det minsta.
av slc
#1566620
Stofilen skrev: mån 08 jan 2024, 06:37 Ja det handlar liksom om lite mer än VOC.
Det enda besked jag fått hittills var muntligt men inte alls säkert att det stämmer alls. Det rör först och främst ecall inte VOC och någon tjänst/app i mobilen.
Får faktiskt inga svar från något håll men enligt PTS skall man ta reda på det själv.

Som sagt till och med mycket mer än bilen det rör och det är knäpptyst från alla håll. Försök gärna ta reda på om inte GSM ändå inte sitter i andra produkter det är stört omöjligt som privatperson. Ingen vet något och får man ens indikation på att kan röra något så gissa vem som skall lösa det.

Därför jag frågat bosch och EU om ecall plugg från bosch faktiskt kan lösa det i bilar men då har väl EU problem för då har ju bosch monopol på en lösning.

Köp nyare bil, jo visst och få ännu fler tekniska krav som blir omöjligt att ha någon kontroll över eller ens veta vem som levererat egentligen.

Genomtänk Nej inte det minsta.
Det gjelder også Volvo On Call, da det bruker samme nettet. Volvo har noe informasjon om det på websidene sine, men den er veldig vag og de får det til å fremstå som om det nesten bare gjelder bilder fra 2016 eller eldre. Men det gjelder samtlige biler som ikke er laget på plattformene SPA eller CMA.

Det er også annet nødutstyr som bruker GSM-nettet, bl.a. trygghetsalarmer og andre alarmsystemer. Det er snakk om flere millioner fungerende systemer som må byttes ut frem mot 2026 dersom operatørene får det som de vil. Jeg mener det er en katastrofe fra et miljømessig ståsted også.
av Stofilen
#1566627
Ja vaga är alla som egentligen skall kunna svara när man frågar om vad detta kommer att innebära.

Om det nu var MPs svar till alla att man skall kunna köpa ett kort för 499:- i månaden och åka kommunalt över hela landet så är man verkligen verklighets frånvarande.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 12
Volvo 960 handbroms

Har du den justerbara varianten (se nedan), eller […]

Positionsljus funkar ej

Kolla P-ljuset i strålkastaren så den […]

Dålig värme i kupén

Det forsar ur kylaren när jag släpper de[…]

Nycklarna har slutat fungera

Kom ihåg att reklamera dåliga batterie[…]