Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stofilen
#1567414
Okej!
Jag ställde frågan till Transportstyrelsen den 4//1 och fick ärende nummer via emal. När jag ringde idag så kan dom inte hitta ärende numret längre.

När jag frågade om de besikningsregler som infördes 2017 gäller alla bilar även de innan 31 mars 2018 med någon form av ecall system installerat så blev det i det närmaste tyst i luren.

Har sökt efter info vad som händer när ecall systemet inte får någon kontakt med nätet och det enda jag hittade var lite på EUs hemsida och Ford. Det lär i så fall komma både varningar och ljudsignaler mm.
av Stofilen
#1567456
Om det finns intresse så läs gärna om ecall.

TSFS 2022:84 och TSFS 2022:83

Ni hittar dessa på Transportstyrelsens hemsida.

Vad som kommer att gälla vet jag inte men tydligen tog man bort min förfrågan och hela ärende numret för de kunde de inte hitta i sina system.
av Stofilen
#1567716
TSFS 2023:1

Men det hjälper inte ändå för egentligen behöver alla med Volvo on Call / ecall få reda på hur mjukvaran i bilen är programmerad när systemet förlorar uppkopplingen för alla de bilar med bara 2G/3G och de är många.
Myndigheterna vet inte ett skit, Transportstyrelsen vet inte ens om de förordningar de själva har ansvar för.

Googla Ford och ecall så kan det ju bli rätt så illa.

Förövrigt det är hög tid att de tex. i EU, Riksdagen, regionerna och kommunerna slutar att kasta skit på varandra om vems fel något är.
Det är inte därför de sitter på sina roller utan för att beakta, skydda och värna folket.
De skulle redan debbaterar och informerat om vad detta nu kallade teknikskifte handlar om
men det är något betydligt större än något teknikskifte och om ni grottar ner i att det egentligen handlar om AI och IoT och ställer frågor ja då kan jag säga att det blir väldigt tyst.

Kolla gärna upp vad det handlar om med elmätarbyten och att man tills just 2025 skall ha gjort det med andra ord samma som man släcker ner 2G/3G.

Skippa det om appar och läs det om vad syftet är med så kallade smarta elmätare.

Förövrigt jag har ställt frågan till Volvocar efter en himmla stor omväg om hur de programmerat mjukvaran återstår väl att se om de ens svarar.
av EPR
#1567736
Jag ringde och pratade med PTS som är den myndighet som har ansvar för mobiloperatörernas licenser. På honom lät det som att det inte pågår något arbete i EU eller på annat håll för att bevara 2G/3G, utan det är upp till biltillverkarna att byta ut modemen i bilarna.

Egentligen konstigt att Volvo inte skärper sig och tar fram en lösning.
av rosefors
#1567757
Ingen biltillverkare vill ha kvar gamla bilar på gatan. Framför allt inte bilar som ägs av privatpersoner som aldrig köper en ny bil av dem. Volvo kommer aldrig ta fram en ny sändare om dom inte måste.

Så är det med de flesta konsumtionsvaror. Datorer, hembioförstärkare, diskmaskiner, telefoner, elcyklar, brödrostar.

Det enda som gör någon skillnad är lagstiftning och den är starkare på andra sidan kanalen (Atlanten) än vad den är här. Därför händer det saker där men inte här.
av Stofilen
#1567763
Det ni skriver är sant men det börjar knaka i fogarna läs gärna vad Volvos VD hävdade idag och sätt in det i hur det är i verkligheten.

Det handlar om betydligt mer än några bilar.
Ta en titt på vad som sitter i era nya så kallade Smarta elmätare heter det som skall vara bytta innan 2025.

Läs längst ner på sidan om den lilla luckan och om den lilla strömbrytaren som skall slås på med en penna.

Det är nog dags för alla att reagera inte bara alla med äldre bilar.
Nej det är korrekt det förs inga diskussioner om att behålla något analogt.

Försök gärna kontakta någon i riksdagen eller som man sagt till mig Transportstyrelsen och Volvocars. Hos Volvocars har jag fått ett ärende nr får se om de gör som Transportstyrelsen raderar hela ärendet.

Hum det började med en begagnad bil men nu är jag i alla fall väldigt orolig.

I riksdagen tjafsar det om vems fel etc.
Varför görs det, det går ändå inte att göra något åt. Däremot blir det knäpptyst när jag lyckats tvinga mig igenom och man blir hänvisas att skicka email.

Enligt FN och Agenda 2030 skall alla uppmanas att vara delaktig i förändringarna och bl.a. ringa politiker och besluts fattare, det går inte. Engagera sig i intresseorganisationer ja testa gärna i synnerhet det som rör miljön det är bara elektifieringen det talas om.

Greta Thunberg uppmanar alla att läsa mellan raderna jo det är sant.

Runt ecall gå in på EUs hemsida och läs lite mer om det samt allt annat runt bilar.
Användarvisningsbild
av Derank
#1567767
Jag tycker det låter lite som milleniumtugget att allt kommer dö, det löser sig ska du se, och du kan nog leva utan ecall
av Stofilen
#1567771
Kan du leva med att bilen börjar varna och syntetiska röst meddelanden så.
Läs vad EU haft för krav.
Jag själv vill faktiskt veta hur programvaran är programmerad i bilen och som sagt fler som börjat fråga runt det.

Runt det digitala så får du givetvis själv avgöra vad AI och IoT är för något du kanske blir nöjd.

För egen del vill jag nog veta vem eller vilkas idéer och visioner som programmeras in i AI.
Hur ser det ut med ditt jobb föresten, är du utbytbar mot AI?

Ta också gärna kontakt med de som vårdar de gamla fina bilarna och hör vad de anser om utvecklingen.

Nix någon millenniumbugg är det inte och inte heller bara något teknikskifte.

Ni har fått båda de förordningar som skall gälla ovan. Runt vad EU säger bara om ecall är på 157 sidor och allt har jag inte hunnit med ännu. Dessutom till kommer allt annat som EU nu fört in i bilarna. Och som sagt det är bara i bilarna.
Användarvisningsbild
av Derank
#1567777
min bil kommer inte att varna för något och jag vet inte vad mitt jobb och AI helt plötsligt har med det hela att göra, nu kan inte mitt jobb ersättas av AI, vad det nu har med EU att göra.. skit samma, den som lever får se, och du kommer ochså att överleva förlusten av ecall.
av Stofilen
#1567784
Vad bra att du är säker på att inte ersättas med AI.
Här har du annars lite om det:
https://www.unionen.se/opinion/jobben-s ... mest-av-ai

Vad EU har med AI att göra ett litet tips är att läsa varför alla dessa nya saker skall in i bilarna det skriver de faktiskt helt öppet på hemsidan.
Vad är självstyrande bilar om det inte just är AI.

Jag klarar också mig helt utan ecall, dessutom finns det redan förberett i mobilen. Bara att ladda ner en App och godkänna avtalet.
Finns i mer saker än så.
Men ett litet tips är kanske att läsa avtalet.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 12
Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]

Överhettad passat b5

Du säger att du "kollade kylarvattnet&qu[…]

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]