Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1427311
Betor helt på typ av körning, allt från 0,48 till 0,75. Eller ännu mer...
Skulle säga att körsätt/hastigheten/landsväg/storstad har större inverkan än var man tankar här I Sverige.
Utomlands rullar min bil snålare, framförallt på diesel som tankas i länder utanför EU, men ofta räcker det att komma till Tyskland för att se skillnad.
Det är även skillnad på vad bilen säger och mätt på pumpen.
#1427315
För att få en korrekt jämförelse mellan drivmedlen så måste du köra identisk körförlopp med samma parametrar båda gångerna och mäta den faktiska förbrukningen inte via färddatorn som kan ha stora variationer kontra pump varje gång. Jag kan tycka att jag kör samma körmönster på två tankar och ena gången ha en förbrukning mätt vid pump på 0,95 och nästa gång 1,1l/mil på min XC60.
#1427396
Kan ta vår S60 D4 VEA MY15 med diesel tankad på Ingo som exempel.

Har 245/45-18 med dubbade Continental IceContact 2 om vintern och 245/40-18 med Michelin Pilot Sport 4 S om sommaren.
Om vintern startar jag dieselvärmaren när jag sätter mig i bilen och stänger av den under färd då den nått rätt temperatur. Kör inledningsvis på ECO+-läget då bilen är kall, annars kör jag bara på det läget på större vägar, inte i storstan där vi bor.
Försöker hålla varje resa runt minst fem mil, ofta blir det längre resor men ibland även kortare.

Kortast sträcka jag kommit på en tank, det vill säga 70+ liter, är 69 mil. Det involverade kortare sträckor, snabbare accelerationer, högre hastigheter, mer stadskörning och stort användande av dieselvärmare. Längsta sträcka jag kommit på en tank är 140 mil.
Båda gångerna körde jag aktivt för att nå resultaten, dock är jag medveten om att det går att nå lägre eller högre mil om man är ännu mer motiverad.

Har aldrig återställt bilens förbrukning i VOC utan ser en samlad förbrukning som ligger på 0,52. Brukar hamna runt 0,53 när våren kommer och runt 0,49 när vintern närmar sig. Men som sagt, det är direktinformation från bilen och appen.
#1427419
Kört på HVO 100 i ett halvår nu och sista tankningen hade jag kört 112 mil och det gick i 66 liter i tanken vilket blir 0,58 l/m ,dieselvärmaren använd då och då, V60 D3 med BSR steg 1
Senast redigerad av 1 Kaxe, redigerad totalt 0 gånger.
#1427476
Räknade ihop min statistik:

Har snittat 0,581 l/mil över 3643 mil under de ca. 2 år och 3 månader jag haft bilen. Allt mätt vid pump, dvs. tripp och antal tankade liter. VOC säger 0,54 i snitt, nollade färddatorn helt när jag köpt bilen.

Kör V60 D3 my18 manuell. Kör rätt mycket bränslevärmare på vintern, men ser inte att förbrukningen ökar märkvärt. Antagligen drar mina 18" sommarhjul lika mycket som värmare + 16" på vintern.
#1427597
Tidigare om åren brukar vi köra ner till Italien en gång tidigt på våren samt en gång i slutet av september. Vad vi märkt att när vi tankar i Österrike med ren diesel utan tillsatser så blir förbrukning 1-1/2 dl mindre per mil. Alltså under 0,5 liter milen. När vi kör med diesel med tillsatser, så blir förbrukningen aldrig under 6,5 liter milen. Tillägg att vi håller sällan hastigheter över 110 km/h. Man kan ju diskutera detta med miljön !!!!!!
#1427601
volvoc70cab skrev:Tidigare om åren brukar vi köra ner till Italien en gång tidigt på våren samt en gång i slutet av september. Vad vi märkt att när vi tankar i Österrike med ren diesel utan tillsatser så blir förbrukning 1-1/2 dl mindre per mil. Alltså under 0,5 liter milen. När vi kör med diesel med tillsatser, så blir förbrukningen aldrig under 6,5 liter milen. Tillägg att vi håller sällan hastigheter över 110 km/h. Man kan ju diskutera detta med miljön !!!!!!
Problemet med denna mätningen är väl att du inte kör så långa sträckor här hemma? Utan det är bara när du kör till Italien?

Min första V60 D3:a låg på 0.48 under en långresa i sverige. Känns ju ändå rimligt.
Leasing bildäck

https://www.gp.se/livsstil/varldens-gang/var-gener[…]

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]