Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1570699
Ja enligt manualen så räknas genomsnittlig bränsleförbrukning samt medelhastighet ifrån senaste nollställningen.
Beräknad körsträcka till tom tank beräknas på medelförbrukningen under senast körda 30 km och kvarvarande bränslemängd.
#1570746
Vad värmaren drar räknas inte in i förbrukningen, det märker man när man räknar på det man tankar vid pump, den faktiska förbrukningen stiger alltid då jämfört med bilen beräknade.
Sedan så är ju det färddatorn beräknar bara en beräkning så varför skulle det inte stämma vad manualen beskriver, det är inte den faktiska förbrukningen därför diffar det alltid mellan förbrukningen enl. färddatorn och räknat vid pump.
Varför skulle beräkningarna förändras vid uppdatering?
#1570748
Okej, tänkte de kanske gjorde de om den är igång samtidigt som man kör, men då vet ja.

Jag läste något om detta i ett inlägg av någon på ett annat förum. Men tycker själv de verkar konstigt Om det vore så...
Nollställde medel när ja köpte min d4 vea aut för snart 3 år sedan, och under de 2 första vintrarna så visade datorn 0,61-0,62 som mest, för att sedan gå ner till 0,6-0,58 som bäst, fram på vårkanten. Under denna vintern gick de upp till 0,65 :-o ....vilket isåfall skulle innebära att bilen denna vintern, har ökat Markant i förbrukning. (0,81 vid pump senast) Kör mkt värmare, men inte mer än tidigare. Visst att det har körts lite fler korta sträckor....men tycker de är märkliga siffror ändå. Bytte Egr-kyl för någon vecka sedan....vet du/någon om en trasig sådan, på något sätt gör att bilen drar mer?
#1571165
Sedan är ju frågan hur mycket eller lite vatten som är i bränslet fast det problemet kanske en bra bränslestabiliserare kan lösa ?

Och är bränslet identiskt även om ni tankar från samma Bensin bolag men olika mackar . Sedan kan ju samma bensinbolag ha minst 2 olika dieselsorter . För att inte tala om bulkvaror som tex säljs till företag

Jag tänker att eftersom vvt-enheterna är[…]

Kolla också med vilken motor du kan ha de sm[…]

Jag använder numera vanlig "brännar[…]

Ingen som har någon koll på detta?