Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av anders1982
#1425511
Hej har en v60 2012 som vi kör husvagn med och ska byta fjädrar på.

Men tänkte höra lite.
1. Vad skiljer mellan r design och vanliga fjädrar?
2. Går det att sätta dit r design fjädrar på en med vanliga stötdämpare?

3. Vilken av fjädrarna borde va bäst att dra husvagn med?
Användarvisningsbild
av pb81
#1425644
Det optimala för husvagn är dämpare med Nivomat (självjusterande). Men har du inte det från början så är det vad jag förstått besvärligt att eftermontera och de är dyra som satan.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1425645
Nivomat fanns mig veterligen aldrig till V60? Four-C är väl det närmaste man kan komma...
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1425663
Fanns på hybriderna. Men då hade man behövt anpassa med fjäder från lättare bil. Gissningsvis går det att ta v70-delar, men det är inget jag vet.
av anders1982
#1425895
Har nu pratat med en tillverkare som titta igen sitt sortiment och sina tester.
Och har nu fått erbjudande att få bli testperson på förstärkta fjädrar till V60.
De fjädrar som de har titta på är förstärkta och är 20% starkare en vanliga.
Via deras manuella och datoriserade jämförelser så ska dessa funka på V60 = man då får förstärkta fjädrar.
Om det funkar så kommer det inom kort då finnas förstärkta till V60.
Skillnad mellan dessa vs vanlig är längden och styrkan på fjädern.

Så vad tror ni om detta?

Kan tyvärr inte säga så mycket pg industri hemligheter.

Men det jag kan säga funkar det så finnes redan fjädern på marknaden men under ett annat artikel nr .
av JcN
#1426041
Monterade förstärkta på våran V50 och det är Les**fors som gör dessa. Var främst för att bilen inte skulle niga/gunga så mycket och då få mer negativ camber, något som den redan har i överflöd orginal..
Måste säga att jag är mycket nöjd med bytet. Finns en skön progressivitet i fjädern som ändå låter bilen fjädra följsamt till en viss punkt och därefter bli stummare men inte stum på ett obekvämt vis. Hoppas testerna faller väl ut så att fler kan få uppleva detta även på V60 :)

// Jonas
Användarvisningsbild
av dol
#1426249
anders1982 skrev:Har nu pratat med en tillverkare som titta igen sitt sortiment och sina tester.
Och har nu fått erbjudande att få bli testperson på förstärkta fjädrar till V60.
Det låter spännande!.
Jämför ni mellan vanliga fjädrar och dessa nya eller r-design? Hur vet ni dessa fjädrars styvhet?
Om du har en 2012 så skule jag i första han kika på nya stötdämpare bak. Kanske Koni FSD. Byt stötdämpare också, inte bara fjäder.

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]