Lite långsökt, men man skulle kunna göra så här: Köp en sådan här:
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... re-406102/
Koppla in den på eluttaget och sedan anslut bilen. Mätaren ställer du på Watt, den högra knappen och stega tills det står Watt i ena hörnet. Sedan läser du av vad mätaren säger. En motorvärmare brukar vara på ungefär 500 Watt. Men anliggningsvärmarna (kontaktvärmare) som Malmstroem föreslår här är bara på 300 Watt. En batteriladdare kan ju vara lite olika. Det finns dom som bara ger 2 Ampere och det finns dom som ger 5 Ampere, eller t.o.m. mer. 2 Ampere skulle dra 2 x 12 = 24 Watt, men 5 Ampere skulle då bli 5 x 12 = 60 Watt Sedan får man lägga på lite för att själva batteriladdaren kräver lite effekt för att jobba, så lägg till 5 eller 10 Watt. Skulle du få ännu högre siffror så räknar man effekten så här: W = Volt x Ampere.
Den här mätaren går att använda till massa annat också. Man kan t.ex se vad det kostar att köra motorvärmaren. Men då måste man skriva in kW-priset också. Men den funktionen behövs inte i detta fallet. Du kan i alla fall göra en kvalificerad gissning med utgång från vad förbrukarna tar i någon sorts medeltal. Och då får du reda på vad du har i bilen.
Ett tillägg om moderna batteriladdare, som det ofta är i sådana här sammanhang, dom behöver en "lång startsträcka". Dom skall känna efter vad det är för ett batteri som dom är anslutna till och kolla hur mycket ström det behöver samt ett antal andra parametrar. Så den effektmätaren visar inte full förbrukning förrän efter ½ till 1 minut efter att man har kopplat in hela anläggningen. Sedan jobbar batteriladdaren i cykler med olika utvärden i dom olika lägena.
Nu hade inte TS någon kupévärmare, sa han. Men moderna kupévärmare kan vara termostatstyrda så där kan det visa lite olika effekter också även om fläkten är märkt med t.ex 1400 Watt. Men med lite planering och eftertanke i förväg så torde man nog ha lätt att hålla koll på detta.
Mätaren är hur som helst en rolig leksak för den som vill hålla koll på energianvändningen.