Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av skalaus
#1424472
Hej.
Jag har en V60 D4 2016 där det sitter ett motorvärmaruttag i fronten på bilen.
Hur vet man om det är motorvärmare eller batteriladdare monterat i bilen?
#1424475
Lyfta på motorhuven ? Det borde väl gå att följa "slangen" med kablar för att se vart den tar vägen ? Kanske du kan se någon eftermonterad laddare eller så i närheten av batterilådan ?
/M
#1424507
Enda tillförlitliga sättet är att titta efter.

Ett motorvärmaruttag längs fram på bilen säger bara att bilen med stor sannolikhet har minst en av tre saker:
- Motorvärmare
- Kupeuttag
- Batteriladdare

Det kan vara en, två eller tre av ovanstående -- i vilken kombination som helst beroende på vad som den ursprunglige brukaren ville ha. Det finns de som har begränsningar på vilken effekt som kan tas från det eluttag som används av bilen. En del prioriterar då kupevärme framför motorvärmare (även om det är relativt ovanligt). Det är också mest under senare år som det börjar bli vanligt med att också installera batteriladdare på motorvärmaruttaget. Innan bränslevärmarna kom så behövdes bilar som användes regelbundet sällan laddas.
av skalaus
#1424524
Jag ska kanske tillägga att bilen har bränslevärmare. Jag har varit ut och försökt kolla i motorutrymmet för att se om jag hittar några sladdar, men ser inget särskilt.
Det enda jag är helt säker på är att det finns inget kupéuttag iaf.
av dannesk
#1424526
Då stoppar du i sladden och ser om motorn blir varm annars så får du titta under bilen och se vart kabeln tar vägen.
#1424529
I så fall tror jag på i första hand motorvärmare, eventuellt också laddare. Det kan också vara enbart laddare -- men det är rätt ovanligt.

Har du t.ex. bilen in ett kallgarage är motorvärmare bra, men det är ingen höjdare att köra bränslevärmaren inomhus. Därav är det inte ovanligt att också ha en elektrisk motorvärmare.

Motorvärmaren torde vara monterad under bilen, antingen som en kontaktvärmare mot motorblocket, eller som en slangvärmare på någon av slangarna för kylarvätskan.

Det kan vara enklare att se om bilen är lyft, eller om du kryper in under den. Allt annat än okulär besiktning är att gissa. ;-)
#1424892
Lite långsökt, men man skulle kunna göra så här: Köp en sådan här: https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... re-406102/

Koppla in den på eluttaget och sedan anslut bilen. Mätaren ställer du på Watt, den högra knappen och stega tills det står Watt i ena hörnet. Sedan läser du av vad mätaren säger. En motorvärmare brukar vara på ungefär 500 Watt. Men anliggningsvärmarna (kontaktvärmare) som Malmstroem föreslår här är bara på 300 Watt. En batteriladdare kan ju vara lite olika. Det finns dom som bara ger 2 Ampere och det finns dom som ger 5 Ampere, eller t.o.m. mer. 2 Ampere skulle dra 2 x 12 = 24 Watt, men 5 Ampere skulle då bli 5 x 12 = 60 Watt Sedan får man lägga på lite för att själva batteriladdaren kräver lite effekt för att jobba, så lägg till 5 eller 10 Watt. Skulle du få ännu högre siffror så räknar man effekten så här: W = Volt x Ampere.
Den här mätaren går att använda till massa annat också. Man kan t.ex se vad det kostar att köra motorvärmaren. Men då måste man skriva in kW-priset också. Men den funktionen behövs inte i detta fallet. Du kan i alla fall göra en kvalificerad gissning med utgång från vad förbrukarna tar i någon sorts medeltal. Och då får du reda på vad du har i bilen.

Ett tillägg om moderna batteriladdare, som det ofta är i sådana här sammanhang, dom behöver en "lång startsträcka". Dom skall känna efter vad det är för ett batteri som dom är anslutna till och kolla hur mycket ström det behöver samt ett antal andra parametrar. Så den effektmätaren visar inte full förbrukning förrän efter ½ till 1 minut efter att man har kopplat in hela anläggningen. Sedan jobbar batteriladdaren i cykler med olika utvärden i dom olika lägena.
Nu hade inte TS någon kupévärmare, sa han. Men moderna kupévärmare kan vara termostatstyrda så där kan det visa lite olika effekter också även om fläkten är märkt med t.ex 1400 Watt. Men med lite planering och eftertanke i förväg så torde man nog ha lätt att hålla koll på detta.
Mätaren är hur som helst en rolig leksak för den som vill hålla koll på energianvändningen.
av Kena
#1425830
Om du har kupevärmare så ryck ur kontakten och anslut motorvärmakabeln i bilen. Sedan ohmmäter du (eller någon med med universalinstrument) på stickproppen. Oändligt motstånd =sorry, ingen eller trasig motorvämare, några ohm = grattis, du har en fungerande motorvärmare.
av skalaus
#1429410
Problem löst.
Kontaktade den lokala volvoåterförsäljaren och de gick in i sitt system och kollade vad bilen utrustats med från fabrik. Där kunde de se att batteriladdare är installerat.
Tack för alla svar!!

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen