Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FilipFIN
#1423992
Hejsan,
Har funderat på att importera v60 med bensinmotor till Finland, men har svårt att tolka prisnivån.

Jag skulle behöva hjälp med att förstå hur svenskar förhåller sig till årsmodell, miltal och motorstorlek för att kunna bedöma om en bil är för dyr eller underligt billig och kunna jämföra priset med exemplar till salu i finland.

Lite bakgrundsinformation: på importerade bilar uppbärs bilskatt vid registrering som för v60 fluktuerar mellan 2,5k€-4,5k€ beroende på utsläpp, ålder och miltal. Bilpoolen i finland är jävligt gammal så en årsmodell 2012 är inte något jag tycker är slutkört. Jag vågar påstå att T5 håller sitt värde bäst men de mindre motorerna är också populära. En bil som rullat mindre ät 10k mil är nästan ny och under
15-16k mil är inget slutkört heller då vi talar bensinmotorer.
Med tanke på ovanstående och pga att jag måste ta skatten i beaktande så betalar jag inte gärna mera än 120-130k SEK.

Hur förhåller sig svenskar till ovanstående faktorer alltså och vad är trenden med tanke på el/miljöbilar? Allar trender kommer ju med viss fördröjning till finland så kan ju förvänta mig en prisras på en T5 om det visar sig att elbilarna skulle bli populära snabbare än kvickt.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Cotag
#1424007
Min D4 -14 var "miljöbil" som nybil och var nog väldigt vanlig som företagsbil. Därför ganska vanlig på begagnatmarknaden i jämförelse med bensinmodellerna.
av EPR
#1424838
Jag köpte min V60 -2017 (T3 152 hk, automat, bensin, 4500 mil) i somras för 200 000 kronor. Det var min första bil och jag hade inte så mycket att gå på rent erfarenhetsmässigt, men jag ville ha en bil med lågt miltal som inte var äldre än tre år, eftersom jag planerar att ha den under lång tid och vill kunna använda mig av maskinskadegarantin under de kommande fem åren och kommande ca 12 000 milen. Om jag hade köpt en bil som gått ca 15 000 mil hade jag nog inte varit beredd att betala mer än runt 100 000 kronor eftersom jag mer eller mindre utgår från att motorn kan braka ihop runt 25-30 000 mil. Detta är bara en känsla och inte vetenskap, jag är en människa som ogärna tar ekonomiska risker. Hoppas detta var till någon hjälp.
av FilipFIN
#1425797
Tack för svaren. Hittade en T4F i Finland (Svenskimporterad) hos Kamux i nästan samma prisnivå som motsvarande i Sverige. Min Volvoservice mekaniker sade etanolmaskinen kan kan köra fullständigt ihop om bränsleinsprutet inte är ordentligt servat. Har någon av er på forumet stött på motsvarande och känner ni till vad som ingår i en bassservice i sverige (kollas sånhäna bränslespecifika saker)?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1425798
FilipFIN skrev:Tack för svaren. Hittade en T4F i Finland (Svenskimporterad) hos Kamux i nästan samma prisnivå som motsvarande i Sverige. Min Volvoservice mekaniker sade etanolmaskinen kan kan köra fullständigt ihop om bränsleinsprutet inte är ordentligt servat. Har någon av er på forumet stött på motsvarande och känner ni till vad som ingår i en bassservice i sverige (kollas sånhäna bränslespecifika saker)?
Spridarna på den motorn lär med största sannolikhet behövas bytas en gång under sina levnadsår, antagligen innan den rullat runt 12000 mil. Ibland pajar bränslepumpen med, de var för klent byggda tyvärr
av specos
#1425826
Fast kör du på bensin borde det inte vara någon skillnad mot en vanlig T4......sen vet man ju inte vad tidigare ägare kört den på men det kan man ju ringa och fråga om man tycker det är viktigt.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1425833
En T4 är en helt annan sak, men T4f så är spelar det ingen roll vilket bränsle som körs på, de två delarna är för dåligt konstruerade bara. Väl bytta är det bara att köra
av FilipFIN
#1426193
Tack för svaren. Såg att samma maskinkod på v70 hade haft en del problem med bränslefördelaren. Tror inte detta exemplar är det jag köper i och med kamux dåliga rykte i Finland om jag inte får kännbar prissänkning eller garanti på att spridarna är bytta. Fortsätter söka, kanske det blir diesel fastän jag inte egentligen är intresserad. Dock är marknaden större...
Vi som beställt nya XC60

På väg till handlaren! XC60 Recharge[…]

Hej igen. Bilen som det gäller är d&arin[…]

Missljud i bilen

Lyft upp och känn om det är något […]

Ojämn Tomgång.

Felkoder? Inställning av gasspjäll och s[…]