Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1423540
Hej,

har en V60 D4 MY15 som ska in nästa vecka för byte av bromsbelägg bak.

På HB är beläggen (i alla fall det yttre) så slut att jag igår på väg hem hörde skrap vid inbromsning (dock endast i låg fart innan stopp). VB mår dock bättre och är endast nedslitna till hälften.
Hur kommer sig skillnaden?

Övrig info:
• Bilen har rullat 13 000 mil
• Belägg bak byttes vid 9000 mil (jan -19)
• Belägg fram byttes vid 10 000 mil (mars -19)
• Bromsskivan HB har en rödröstig ton längs ytterkanten och motsatt sida har en brunrostig
• Originaldelar från Volvo

Kanske värt att nämna; bilen ska in till samma PST som senast bytte belägg fram och bak. Det gäller auktoriserad Volvo-verkstad där bilen också servades för ca 2 månader sen.

Hade jag haft möjlighet att utföra jobbet själv hade jag gärna gjort det.
Alla tankar och svar är välkomna!

Mvh
s65d
#1423544
Antagligen för att oket eller glidpinnarna kärvar eller beläggen går trögt som du fått ojämnt slitage, kan inte vara något annat. Nogrann rengöring och infettning med korrekt fett på de olika ställena är viktigt. Använda rätt fett till glidpinnarna som t.ex. silikon eller keramiskt fett och inte vanligt bromsfett/petrolem då gummit då exanderar/mjukas upp och glidpinnen går trögare. Går glidpinnarna trögt innebär det yttre belägget slits hårdare då oket inte centrerar lätt.
#1423603
Är beläggen jämt slitna eller sneda?
Om de väl har börjar nötas snett kan man hamna i en ond cirkel där bromsoket nyper fast på glidpinnarna pga "byrålådseffekten" eftersom det hänger på sniskan, beläggen ligger på och slits ännu mera snett osv. Annars är det väl som vanligt smuts och rost som gör att ok och belägg inte kan glida som de ska. Eller så har kolven börjat kärva eller om nu handbromsen ligger på..
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
#1423642
@KalleJ, Ja allt som rör bromsar på Volvo ÅF har prismässigt saltats alldeles för högt. Det är inte svårt för vilken smörjgrop som helst att lösa snabbt och bra eller göra själv en söndag :) Sparade själv runt 6000kr på förra bromsjobbet jämfört med bilia på att beställa från autodoc och meka själv en helgdag, bra timpeng där :)

Om TS vill kan man ju beställa Ate från autodoc te.x. och låta Volvo ÅF eller annan mekaniker montera annars
#1423647
Någon som lyckats få Volvo ÅF att sätta på egna delar av vanlig sort? Autoexperten vägrade byta bussningar om jag tog med egna.
Getech.se har monteringspartner runt om i landet, Zimmerman paketen är bra. eventuellt ATE ceramic belägg om man vill slippa damm.
#1423657
KalleJ skrev:Någon som lyckats få Volvo ÅF att sätta på egna delar av vanlig sort? Autoexperten vägrade byta bussningar om jag tog med egna.
Getech.se har monteringspartner runt om i landet, Zimmerman paketen är bra. eventuellt ATE ceramic belägg om man vill slippa damm.
Dom ska ju lämna garanti på allt arbete får inte förtjänst på beläggen och kommer kunden med egna grejor som t.ex. fallerar kommer ju denne att åka tillbaka och gnälla, dom vill undvika sånt för de vet ju inte hur kunden kommer att agera.

Jag bytte själv till Brembo-belägg fram/bak (bytte inte skivorna som var fräscha) och fick betala drygt 1000kr på Trodo.se och dessa funkar mkt bra och dammar betydligt mindre än original.
#1423662
Det kan nog variera, vet jag läst här att folk haft med sig olja och filter och låtit ÅF byta mm. De kan ju då lämna garanti på utfört arbete men ej på delen antar jag(?)
#1423758
dannesk skrev: tor 14 jan 2021, 12:55 Antagligen för att oket eller glidpinnarna kärvar eller beläggen går trögt som du fått ojämnt slitage, kan inte vara något annat. Nogrann rengöring och infettning med korrekt fett på de olika ställena är viktigt. Använda rätt fett till glidpinnarna som t.ex. silikon eller keramiskt fett och inte vanligt bromsfett/petrolem då gummit då exanderar/mjukas upp och glidpinnen går trögare. Går glidpinnarna trögt innebär det yttre belägget slits hårdare då oket inte centrerar lätt.
Tack för informativt svar! Min PST trodde också inledningsvis att det var oket som kärvade eller som @Erik Å var inne på; om parkeringsbromsen låg på. På HB var det yttre belägget slut och det inre var slitet till 50%.

Han kunde inte se att det var något fel på motoriken och oket arbetade som tänkt.

Det kunde troligen varit något som gjort att oket kärvade, men som sedan löst sig själv och att beläggen därefter började slitas jämnt. Därför tog det yttre därmed slut före alla de andra. Låter det rimligt?

Tjuvläste tråden på morgonen och fick berättat för mig att silikon används på glidpinnen.
Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]