Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1423516
Möjligt att utan vatten först är risken större att rutan repas onödigt mycket av sand, smågrus och annat...?
av III
#1423527
frippe64 skrev: tor 14 jan 2021, 10:18 Jag förstår inte vad problemet är.
När jag drar i spaken torkar och spolar det på rutan, vilket som kommer först är totalt ointressant...
Att köra torkarna på torr och smutsig ruta sliter betydligt mera på ruta och torkarblad än om den är smutsig men blöt, vilket i sin tur sliter mer än om den är ren och blöt såklart. Vilket i sin tur sliter mera än om den är torr och ren så torkarna inte behövs. Men det onödig slitaget med torr och smutsig ruta kan man ju få bort om det kommer vatten först. Bla den orsaken som gjort att jag valt bort funktionen att baktorkaren ska gå igång när man lägger i backen om torkarna är på fram. Om bakrutan inte be blöt men ex intervallen på fram lät det ju som om någon drog ett sandpapper mot rutan. Rätt onödigt slitage.
av III
#1423528
S6024t skrev: tor 14 jan 2021, 11:22 Derank, var köpte du backventilen,jag provade med Biltemas,men dom var så "hårdöppnade " så det blev ingen fart just på spolningen..
Och var monterade du ventilen?
av frippe64
#1423541
III skrev: tor 14 jan 2021, 11:32
frippe64 skrev: tor 14 jan 2021, 10:18 Jag förstår inte vad problemet är.
När jag drar i spaken torkar och spolar det på rutan, vilket som kommer först är totalt ointressant...
Att köra torkarna på torr och smutsig ruta sliter betydligt mera på ruta och torkarblad än om den är smutsig men blöt, vilket i sin tur sliter mer än om den är ren och blöt såklart. Vilket i sin tur sliter mera än om den är torr och ren så torkarna inte behövs. Men det onödig slitaget med torr och smutsig ruta kan man ju få bort om det kommer vatten först. Bla den orsaken som gjort att jag valt bort funktionen att baktorkaren ska gå igång när man lägger i backen om torkarna är på fram. Om bakrutan inte be blöt men ex intervallen på fram lät det ju som om någon drog ett sandpapper mot rutan. Rätt onödigt slitage.
Det lilla slitaget är inget mot det du får av slaskstänket ute på grusade och snöslaskiga vägar...
Men du kanke har bilen i garaget, och torkar bort dammet där nån gång ibland. :-D
av III
#1423669
frippe64 skrev: tor 14 jan 2021, 12:33
III skrev: tor 14 jan 2021, 11:32
frippe64 skrev: tor 14 jan 2021, 10:18 Jag förstår inte vad problemet är.
När jag drar i spaken torkar och spolar det på rutan, vilket som kommer först är totalt ointressant...
Att köra torkarna på torr och smutsig ruta sliter betydligt mera på ruta och torkarblad än om den är smutsig men blöt, vilket i sin tur sliter mer än om den är ren och blöt såklart. Vilket i sin tur sliter mera än om den är torr och ren så torkarna inte behövs. Men det onödig slitaget med torr och smutsig ruta kan man ju få bort om det kommer vatten först. Bla den orsaken som gjort att jag valt bort funktionen att baktorkaren ska gå igång när man lägger i backen om torkarna är på fram. Om bakrutan inte be blöt men ex intervallen på fram lät det ju som om någon drog ett sandpapper mot rutan. Rätt onödigt slitage.
Det lilla slitaget är inget mot det du får av slaskstänket ute på grusade och snöslaskiga vägar...
Men du kanke har bilen i garaget, och torkar bort dammet där nån gång ibland. :-D
Ja det har jag faktiskt, den står så fint i varmgaraget. Vill inte byta ruta i onödan. Varje år den är bra är en vinst, sparad miljö, sparade pengar.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1423886
Torr och grusig vindruta? Ta för vana att göra rent den det sista du gör innan du parkerar bilen. Blöt och skitigt blir det ju. Minsta prick på vindrutan då kör ja med spolarvätska och torkarna, blir aldrig torr och grusig. 5år och 10000mil och inte repig ruta så det syns.
av equium
#1424557
equium skrev: tis 19 jan 2021, 10:47 Likadant på min V70 -15, torkarna hinner gå en varv på rutan innan vätskan kommer fram. Störande.
Pratade med min servicetekniker och enligt han sitter det redan backventil och "det ska vara så".
Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Hur i hela friden ska man bära sig åt f[…]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.

En ny motor i snitt var 15000 mil... Det blir int[…]