Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bigmach
#1422727
Hej.
Har en 2011 S60 2,0 T som går på 2-3 cylindrar.
Alla misständnings felkoder dyker upp, men oftast P0303. Även koder på Lambdasond 1 som visar lågt värde (står på 0,0 hela tiden nästan).
Jag är felet på spåret, då jag vid ett kompprov såg att det inte ångade upp nån bränsledimma ur cylinder 3. (Kompressionen var bra). Nu har jag tagit bort spridarna och ser att dom är sotiga och igensatta, inte så konstigt med tanke på hur illa motorn har gått.. Grejen är att när jag tömde ur bränsleröret på bensin så upptäckte jag metallspån i bränslet.
Frågan är hur jag ska lista ut var spånet kommer ifrån? Jag tänker att spånet borde vara orsaken till att bilen går illa, alltså att det sätter igen spridarna.
// Fredrik
av Bigmach
#1422815
Det finns ingen felkod på trycket. Jag har läst av trycket vid körning, och som högst vid belastning har jag sett 140-150 bar. Men den kan kanske vara sliten ändå. Ser att många många reservdelsfirmor säljer högtryckspumpen, är det så att den brukar krångla?
av frippe64
#1422901
Min spekulation utgick bara från dina metallspån och var dom skulle kunna komma ifrån. Jag tror inte pumpen är nåt som brukar krångla, och uppenbarligen har du bra tryck.
av Bigmach
#1422926
Tack för svar. Ja det är nog nån av pumparna. Antingen högtryck eller den i tanken. Jag ska försöka ta reda på om tankpumpen är i plast eller metall invändigt. Är det plast så borde det kanske inte vara den.
av Bigmach
#1426493
Nu har jag bytt högtryckspumpen. Har även gjort rent spridarna efter bästa förmåga. Ett tillfälligt bränslefilter är monterat innan högtryckspumpen. Bilen går lika illa, och jag konstaterar att en spridare aldrig stänger. Så nu undrar jag om nån vet om man kan köpa spridare nån annanstans än på Volvo.
#1426523
Jag bruka koppla 12V på spridaren för att lyssna på klicket låter samma på alla. Försök sedan koppla en burk med rengörningspray till spridaren. Öppna nu spridaren samtidigt som du sprutar spray. Öppna och stäng om vartannat och hoppas på det bästa.

Här kan du se en händig indier göra det på en spridare till en Jaguar

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]