- lör 09 jan 2021, 19:38
#1422727
Hej.
Har en 2011 S60 2,0 T som går på 2-3 cylindrar.
Alla misständnings felkoder dyker upp, men oftast P0303. Även koder på Lambdasond 1 som visar lågt värde (står på 0,0 hela tiden nästan).
Jag är felet på spåret, då jag vid ett kompprov såg att det inte ångade upp nån bränsledimma ur cylinder 3. (Kompressionen var bra). Nu har jag tagit bort spridarna och ser att dom är sotiga och igensatta, inte så konstigt med tanke på hur illa motorn har gått.. Grejen är att när jag tömde ur bränsleröret på bensin så upptäckte jag metallspån i bränslet.
Frågan är hur jag ska lista ut var spånet kommer ifrån? Jag tänker att spånet borde vara orsaken till att bilen går illa, alltså att det sätter igen spridarna.
// Fredrik
Har en 2011 S60 2,0 T som går på 2-3 cylindrar.
Alla misständnings felkoder dyker upp, men oftast P0303. Även koder på Lambdasond 1 som visar lågt värde (står på 0,0 hela tiden nästan).
Jag är felet på spåret, då jag vid ett kompprov såg att det inte ångade upp nån bränsledimma ur cylinder 3. (Kompressionen var bra). Nu har jag tagit bort spridarna och ser att dom är sotiga och igensatta, inte så konstigt med tanke på hur illa motorn har gått.. Grejen är att när jag tömde ur bränsleröret på bensin så upptäckte jag metallspån i bränslet.
Frågan är hur jag ska lista ut var spånet kommer ifrån? Jag tänker att spånet borde vara orsaken till att bilen går illa, alltså att det sätter igen spridarna.
// Fredrik