Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Paulahl
#1422626
Hej,

Är på jakt efter en ny bil och har snöat in på volvo v60 (eller v60 CC). Prismässigt har jag tänkt mig kring 130-160tkr och gärna en som gått under 10000 mil.

Utrustningsnivå har jag inga större krav förutom dragkrok.

Har inte så bra koll eller erfarenhet sedan tidigare, ska köra ca 2000 mil per år. Något jag bör tänka på gällande årsmodell/motor? Läst en del om egr-problematiken, finns den på D3 årsmodell 2016? Bör man kolla med bilhandlaren ifall det är åtgärdat?

Har hittat denna:
https://www.blocket.se/vi/81575239.htm

Kan se att den varit avställd i snart 2,5 år. Varningsflagg eller fördel?

Tacksam på input och tips kring vad jag bör tänka på.
av Buckshot
#1422648
Om den har stått stilla så ska du definitivt kolla batteriet. Min bil stod i 1 år och det räckte för att förstöra batteriet. Dieselmotorer gillar generellt inte att köra korta sträckor. När det gäller VEA diesel så ju nyare desto bättre. Min 2017 ska ha förbättrad egr och bättre kolvringar än föregående. Min fick upp den beryktade sköldpaddan flera gånger, men efter uppdatering i somras så funkar den felfritt peppar peppar. Det sägs att inte alla får problem men hur vanligt det är vet väl bara Volvo.
Senast redigerad av 2 Buckshot, redigerad totalt 0 gång.
av dannesk
#1422652
Iom att det är en VEA så har du ju problematiken med oljeförbrukningen och balansaxlarna förutom EGRen. Oljeförbrukningen är ju svår att kolla innan köp och jag själv skulle aldrig köpt en äldre VEA.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1422803
Alla veadieslar i gamla v60 ska ha fått några uppdateringar av egr. Är de gjorda (ventil+slangar+mjukvara+(kylaren går ofta sönder vid slanguppdatering)

Är de gjorda så kan du se egr som löst.
Jag ser inte oljetörst som något hinder, du letar efter något som har maskinskadeförsäkring, och är du uppmärksam i början så kan du också reklamera det om det skulle vara så. Jag hade inte varit orolig dock, för hela familjen åker vea, tillsammans har de nu gått nästan 50k mil, och ingen har fyllt en liter än så länge.
av Paulahl
#1422819
Tack för all input. Har precis börjat leta och ska ge mig ut och kolla hos bilhandlare och provköra så får vi se vad det blir.
av Lövet
#1422851
Förstår verkligen inte hur det ens går till att misslyckas med att sälja den bilen på två år? Hur kan man överleva som bilhandlare?
Angående stillatåendet i två år så skulle det kännas bättre om den stått inomhus i två år än utomhus. Sundström har bådadera så det skulle man ju vilja ha svar på.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]