Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RasmusV
#1421650
Nu börjar det ju redan finnas en del första generationens V60 hybrid-bilar i trafiken där batteriet antagligen börjar vara dags att byta, men bilen i övrigt funkar ok (och A/C:n inte hamnat i dödsspiral)

Men har inte sett eller hört att någon ännu skulle ha bytt till ett nytt batteri, eller att någon skulle ha tänt på idén att tillverka förmånligare batterier än Volvos egna. Själv tycker jag att det kunde vara smart att förlänga livslängden på bilen med ett batteribyte i något skede, men kanske det helt enkelt inte lönar sig?
av RasmusV
#1422090
Oj, det var ju ett intressant paket det där! Hur kopplar de in det i systemet och vad kostar en sån? Den väger säkert såpass att man inte lyfter ut den när man skall transportera hund och familj... ;-)
av frippe64
#1422095
RasmusV skrev: sön 03 jan 2021, 23:52 Nu börjar det ju redan finnas en del första generationens V60 hybrid-bilar i trafiken där batteriet antagligen börjar vara dags att byta, men bilen i övrigt funkar ok (och A/C:n inte hamnat i dödsspiral)

Men har inte sett eller hört att någon ännu skulle ha bytt till ett nytt batteri, eller att någon skulle ha tänt på idén att tillverka förmånligare batterier än Volvos egna. Själv tycker jag att det kunde vara smart att förlänga livslängden på bilen med ett batteribyte i något skede, men kanske det helt enkelt inte lönar sig?
Är inte alls påläst om detta, vad är värdet på bilarna du avser och hur mycket kostar ett batteri?
Hur förlänger batteribyte livslängden på bilen?
av RasmusV
#1424544
Tja, andrahandsvärdet är ju alltid lite problematiskt - men känns lite dumt att bilarna skulle måsta skrotas om motor och annan teknik är i skick och det enbart hänger på hybridbatteriet. Priset på Volvos original är om jag förstod ganska högt. Har sett begagnade till salu i centraleuropa kring 3-4000€

För andra el och hybridbilar har jag också sett "pirat"-batterier

Fast det ser ju ut som om de klarar sig ganska länge och håller kapaciteten i 10 år utan större problem bara man inte krockat bilen
av frippe64
#1424558
Bilen är alltså inte körbar om batteriet är dåligt? Jag tog för givet att den gick lika bra för det, fast inte på el då förstås.
Användarvisningsbild
av Funk
#1424691
frippe64 skrev:Bilen är alltså inte körbar om batteriet är dåligt? Jag tog för givet att den gick lika bra för det, fast inte på el då förstås.
Den lär fungerar alldeles utmärkt om inte det är kortis i batteriet eller liknande. Det behövs t.ex inte många % i batteriet för att AWD skall fungera säkerhetsmässigt.

/Thomas

Beror på hur stor tjejen är... Hon l&au[…]

Köpråd

Tusen tack för alla svar och då l&arin[…]

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]