Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av pb81
#1421162
Ja jo jag menar ju kamrem o allt vad det innebär. Kravet är ju att det görs hos volvo givetvis.
Dålig magkänska har jag inte, det är en bra säljare. Mest bara att man vill ju inte få tag i något dåligt för 100 papp som inte går att försäkra mot skador. Att bilar går sönder vet jag, men det får ju i största mån stanna till sånt man fixar själv hehe
Användarvisningsbild
av pb81
#1421722
Bilen är inköpt, nu får vi hoppas på det bästa, är ju 3 månaders garanti om det skulle vara något.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1421725
Nja, är väl framförallt 6månader enligt konsumentköplagen ;-)
Användarvisningsbild
av pb81
#1421726
Ja i och för sig, men 3 månader om det dyker upp fel. De där 6 månaders konsumentköplagen gäller väl bara om det var fel vid leverans eller?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1421733
Och därvid räknas rätt mycket som kan anses funnits där vid köp :)
av Lövet
#1421738
Micce1980 skrev:Nja, är väl framförallt 6månader enligt konsumentköplagen ;-)
Inte garanti, bara reklamationsrätt för sådant som anses finnas vid leverans. Det är stor skillnad i praktiken. Du kan inte reklamera normalt slitage, du kan inte reklamera sådant som ingår i serviceplanen mm. I praktiken går det inte att reklamera elektroniska fel om bilen fungerande vid leverans heller.
Användarvisningsbild
av pb81
#1421758
Ok men typ en topplockspackning bör man väl kunna reklamera då?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1421778
Lövet skrev:
Micce1980 skrev:Nja, är väl framförallt 6månader enligt konsumentköplagen ;-)
Inte garanti, bara reklamationsrätt för sådant som anses finnas vid leverans. Det är stor skillnad i praktiken. Du kan inte reklamera normalt slitage, du kan inte reklamera sådant som ingår i serviceplanen mm. I praktiken går det inte att reklamera elektroniska fel om bilen fungerande vid leverans heller.
Ja precis, halvklumpigt formulerat av mig. Menade så klart att man även/framförallt kar "KKL" som inte ovanligt är bättre för konsumenten än många garantier. Inte heller ovanligt att säljare efter dessa tre månader inte tar på sig något om man själv inte ligger på om "KKL" heller
av Lövet
#1421780
Micce1980 skrev:
Lövet skrev:
Micce1980 skrev:Nja, är väl framförallt 6månader enligt konsumentköplagen ;-)
Inte garanti, bara reklamationsrätt för sådant som anses finnas vid leverans. Det är stor skillnad i praktiken. Du kan inte reklamera normalt slitage, du kan inte reklamera sådant som ingår i serviceplanen mm. I praktiken går det inte att reklamera elektroniska fel om bilen fungerande vid leverans heller.
Ja precis, halvklumpigt formulerat av mig. Menade så klart att man även/framförallt kar "KKL" som inte ovanligt är bättre för konsumenten än många garantier. Inte heller ovanligt att säljare efter dessa tre månader inte tar på sig något om man själv inte ligger på om "KKL" heller
Jag är någorlunda juridiskt bevandrad men gått på patrull vid ett flertal gången när jag försökt reklamera via KKL. Det är helt enkelt så att fel som är av naturen att de inte kunnat vara trasiga vid leverans (allt som har en kontrollampa i pricnip) och sen går sönder - där kommer man inte vidare om man inte har en garanti. Man vinner inte i ARN utan de går på bilhandlarnas linje. Dolda mekaniska problem brukar gå. Alla ärenden har haft status "N" i varudeklarationen när jag köpt men sen antingen gått sönder efteråt eller upptäckts efteråt.
Användarvisningsbild
av pb81
#1425080
Bilen köptes, har rullat en vecka och.... nu står den på verkstad..... Läcker soppa under bilen, tydligen nån form av grenrör där som spruckit samt att bypass ventilen till värmepaketet är kass. Som sagt, tur med garanti =)

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]