Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Magnus68
#1414624
Multiremmen gick av och då hoppade kamremmen några kuggar vilket gjorde att styrningarna till tryckarna på insugssidan gick sönder. Motorn är en D5204T3. Toppens nummer 30777365-013. Någon som vet om det finns någon annan topp som passar eller är det bara med detta nummer som funkar? Tar gärna emot förslag på var man kan få tag i en ny eller begagnade topp.
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1414927
Jag har själv forskat efter en begagnad topp till min D5204T2 och det är en dyr bristvara. Kolla på bildelsbasen!

Lite oklart vad som hänt, vad har gått sönder, vipparm, ventilskaft eller hydraulisk lyftare(spelutjämnare)? Har du foto?

Har man tur är det bara vipparmarna som brister men det är inte ovanligt att kamaxeln spräcker lageröverfallen och då är det ny topp som gäller! På engelska forumet finns beskrivet hur man reparerar även detta men då behöver man ha goda kontakter med någon mekanisk verkstad. I England har man ju massor av verkstäder utspridda i hela Midlands.

Men har man flyt(mycket!) kan man kanske fixa befintligt topplock vilket är den bästa lösningen.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1414942
Jag kan tyvärr inte bidra med någon topp men är lite nyfiken på om du vet orsaken till att remmen brast?
av Henkan
#1414976
Annonsen nämner just den topp TS eftersöker också. Det går ju alltid att kontakta dem och fråga om råd.
av Magnus68
#1416182
Blev en topp från det företaget som annonserar på Blocket.
Vad jag kunnat se så är det multiremmen som va någon orsak delat på sig. Den har snurrat runt generatorhjulet och då tog det stopp. Detta gjorde att kamremmen hoppade 3-4 kuggar vilket gjorde att samtliga hållare för ventilteyckarna på insugsidan gick sönder.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1416202
Bra att du fick tag på en topp! Hur långt hade remmen gått eftersom den gick sönder? Se till så du säkerställer att generatorhjulet är schysst så det inte var det som var orsaken till att remmen gick sönder för då får du snart beställa en till topp.
av Magnus68
#1416326
Remmen hade gått ca 4000 mil. Vet inte osaken till varför remmen gick sönder. Alla hjul kollade och snurrar hur fint som helst. Inga glapp eller konstigheter.

Besiktigade bilen idag och fick 2a på fö[…]

0,7 L blandad körning. Varvvillig och pigg mo[…]

Dräneringen till panoramataket v90

Har för mig jag har sett här i forumet. […]

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]