Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Winterqvist
#1413566
Okej.... jag ska försöka förklara ett missljud som jag inte kan identifiera.

Hur låter ljudet?
Svårt att säga, men jag skulle beskriva det som lite vinande. Lite metaliskt ljud.

Hur högt låter ljudet?
Inte så högt, men tillräckligt för att jag stör mig på det. Är tillräckligt motorkunnig att veta att det inte ska låta så.

Vart kommer ljudet ifrån?
Motorutrymmet.

När uppstår ljudet?
Det uppstår när jag släpper på gasen mellan växlingar, eller när motorn har en viss belastning (t.ex vid uppförsbacke i konstant fart). Vill förtydliga att ljudet kommer när jag har 10% av gasen kvar innan den är helt uppe. När bilen motorbromsar så kommer inget ljud.

Kan konstatera att ljudet har inget att göra med hur fort jag kör. Det hörs lika mycket om jag kör i 30 eller 60.
Kan konstatera att ljudet har inget att göra med motorvarvtalet. Det hörs lika mycket om bilen har 2000rpm eller 3000 rpm.
Ljudet kommer vid en viss belastning, alltså det hörs inte om jag krypkör och det hörs inte när jag accelererar hårt. Inget hörs heller vid motorbroms.

Egen slutsats
Kanske turbon? Säger kanske eftersom det låter lika högt vid olika varvtal.
Bilen går annars felfritt.

Hoppas någon kan ge tips.

Tack på förhand
/ Robban
av Filbytare
#1414664
Nu är det här en gissning men skulle inte växellådan kunna vara en orsak? Samma ljud fast olika motorvarv väcker tanken hos mig.

Edit: hade en långmilare Saab som jag körde 8000 mil med lätt biljud i vissa farter på femman men det var inte växellådan som gav upp först på den. I övrigt liknande symtom som för dig.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1414679
Automatlåda? Powershift-lådan som mår dåligt...?
av pergrein
#1414722
Kan vara slangen från luftfiltret som viner. Har kommit en uppdaterad som ska råda bot på vinandet. Jag fick den bytt på min när jag hade ett vinande ljud väldigt likt ditt.

Mvh
Per
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]