Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1413510
Lobocut skrev:Bilia i Stockholm tar 2600kr, bara att koppla in VIDA och felsöka.

Så jag tror nog att den största kostnaden i detta är själva ”felsökningen”
En av anledningarna att man köper en felkodsläsare typ iCarsoft så man kan utföra mkt av felkodsökning osv. själv. Jag kan inte använda VIDA på min XC60 my17 så turligt nog så har farsan köpt en iCarsoft så man kan låna. :-D
#1413516
Har du ingen kompis som har vida eller autocom? Jag fick varningsmeddelande på min XC70 D5.
Köpte biltemas dieseltillsats för regenerering. Samt satte bilen i tvingad regenerering med autocom. Inga problem sen dess.

Som jag förstår det så sänker biltemas tillsats temperaturen sotet behöver för att brännas bort.
https://www.biltema.se/bilvard/tillsats ... 2000037536

Edit: Om du inte känner någon med vida/autocom åk till någon turkverkstad, de flesta har en piratkopia av autocom. Kan inte kosta många hundra att få dem att ställa bilen på regenerering medans du väntar. Tar cirka en timme.
#1413856
Ringde bilia Uppsala de tar 2400 för felsökning. De uppgav att motorlampan såklart indikerar många motorfel som kan uppstå. Trotts att instruktionsboken uppger att den indikerar fel enbart på avgasreningen.

Köpte istället en enklare felkodsläsare på teknikmagasinet (ELM327) den uppgav felkod p1407. Hittills i mitt letande så kan det ha fler orsaker. Finns flera trådar i ämnet här på forumet.

Tror bilia får vänta ett tag till. :P
#1414005
CrankyHank82 skrev: fre 20 nov 2020, 21:45 Ringde bilia Uppsala de tar 2400 för felsökning. De uppgav att motorlampan såklart indikerar många motorfel som kan uppstå. Trotts att instruktionsboken uppger att den indikerar fel enbart på avgasreningen.

Köpte istället en enklare felkodsläsare på teknikmagasinet (ELM327) den uppgav felkod p1407. Hittills i mitt letande så kan det ha fler orsaker. Finns flera trådar i ämnet här på forumet.

Tror bilia får vänta ett tag till. :P

Ja, 2400kr för att koppla in VIDA, som sedan säger vad man ska byta. Kan man ens kalla det för felsökning?
#1414137
dannesk skrev:
Lobocut skrev:Bilia i Stockholm tar 2600kr, bara att koppla in VIDA och felsöka.

Så jag tror nog att den största kostnaden i detta är själva ”felsökningen”
En av anledningarna att man köper en felkodsläsare typ iCarsoft så man kan utföra mkt av felkodsökning osv. själv. Jag kan inte använda VIDA på min XC60 my17 så turligt nog så har farsan köpt en iCarsoft så man kan låna. :-D
Fast jämfört med Vida kan ju inte icarsoft göra speciellt mycket, tyvärr. Men visst, den är ju ljusår bättre än inget.

Vilket variant av insprutning är där? &A[…]

Jag har också en V60 T3 automat med 1,5-li[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]