Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dannesk
#1409698
berrabus skrev:Helt korrekt, glömde kupéfilter.

Olja, Biltema ca 450 SEK.
Oljefilter, Mahle via nätet 97 SEK
Kupefilter, Mahle kolfilter via nätet 227 SEK
Tot 774 SEK
Köper man produkterna på de absolut billigaste ställena runt om på nätet och Biltema blir det självklart alltid billigare och alla vill inte köra Biltema, skulle aldrig ens använda det i någon av mina bilar gällade, bromsar, olja, driv/kamremmar osv.

Du missar fortfarande tiden/kostnaden för jobbet som ska göras och en verkstad oavsett om det är Volvo eller annan som gör det så har detta en kostnad. Service är inte bara eget byte av olja och kupéfilter som de flesta verkar jämföra med. Jag köper inte en bil som inte har en vettig servicehistorik oavsett, andra kanske accepterar det. Lösa kvitton på diverse köp av olja, filter m.m. på Biltema säger mig ingenting vid ett köp av en bil.

Som jag skrev tidigare så missar man uppdateringarna beroende på motor/låda (borde bara krav att speca motor, låda, bilmodell och årsmodell i trådinlägg). Grannen som har en V60 2014 D4 AWD fick ett antal mjukvaror uppdaterade senast iom att den tidigare ägaren envisats med att serva på Mekonomen.
av Lövet
#1409703
dannesk skrev:Köper man produkterna på de absolut billigaste ställena runt om på nätet och Biltema blir det självklart alltid billigare och alla vill inte köra Biltema, skulle aldrig ens använda det i någon av mina bilar gällade, bromsar, olja, driv/kamremmar osv.
Castrol Edge 0w30 på oljemagasinet.se kostar 498kr. Man ska handla smart. Inte dumt. Att köpa saker på fullpris på Volvo är dumt.
av dannesk
#1409711
Lövet skrev:
dannesk skrev:Köper man produkterna på de absolut billigaste ställena runt om på nätet och Biltema blir det självklart alltid billigare och alla vill inte köra Biltema, skulle aldrig ens använda det i någon av mina bilar gällade, bromsar, olja, driv/kamremmar osv.
Castrol Edge 0w30 på oljemagasinet.se kostar 498kr. Man ska handla smart. Inte dumt. Att köpa saker på fullpris på Volvo är dumt.
Ja, man ska köpa på de rätta ställena med rätt kvalitet men allt är inte fel att köpa på Volvo. Mina original Volvo-torkarblad (Valeo) har hållt nu i drygt 4år på XC60n utan att funktionen är dålig och på tidigare V70 höll de 3år innan jag sålde den. Biltema kan inte ens konkurrera med den livslängden kontra pris.

Motoroljan skulle jag tveklöst köpt på Oljemagasinet ist för Volvo självklart men t.ex Haldexoljan till min bil var Volvo betydligt billigare på gentemot Mekonomen m.fl. så de lönar sig att leta runt förutsatt att man klarar av att göra jobbet som man ska göra med produkterna.
av Lövet
#1409714
dannesk skrev:Motoroljan skulle jag tveklöst köpt på Oljemagasinet ist för Volvo självklart men t.ex Haldexoljan till min bil var Volvo betydligt billigare på gentemot Mekonomen m.fl. så de lönar sig att leta runt förutsatt att man klarar av att göra jobbet som man ska göra med produkterna.
Håller med dig att man ska titta runt och inte stirra sig blind på varumärken/handlare. Håller också med om att det inte är självklart värt att ligga och kräla på backen om en Original Classic service kostar 2500kr. Däremot tror jag inte man ska hoppas så mycket på bättre pris vid begagnatförsäljning av Volvostämpel. Under en femårsperiod sålde jag bilar nära nog yrkesmässigt (hade en bra kontakt att få loss bilar från som jag sen sålde på Blocket) och ingen brydde sig ett sk*t om vem som gjort service. Att det fanns dokumentation om service räckte alldeles utmärkt. Sen om det var Nisses Kebab och Bilserviec eller Aukt. Volvo gjorde ingen skillnad för intresset. Det som säljer en bil är ett bra pris i förhållande till ålder, mil och utrustning endast. Service och skick är bara allmängods. Det får inte vara för dåligt, men man får inget extra för att det är "för" bra. Bilarna låg i prisklassen 100.000kr <> 300.000kr.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1409718
En fundering i sammanhanget... Hur länge uppdateras mjukvarorna i Volvos bilar? Tänker på typ autobroms, Sensus-buggar etc.
Är det årsmodell som styr och att det upphör när bilen kan få Original Classic?
av dannesk
#1409731
fjohan82 skrev:En fundering i sammanhanget... Hur länge uppdateras mjukvarorna i Volvos bilar? Tänker på typ autobroms, Sensus-buggar etc.
Är det årsmodell som styr och att det upphör när bilen kan få Original Classic?
Osäker på när men vet iaf att Geartronic automaterna ifrån 2012 (om jag inte missninner mig) får uppdateringar (senast i vintras) samt även Sensus och motorerna. Classic är ju bara ett annat namn på service på bilar äldre än 6år.
av pellemando
#1409758
Fick offert på ca 5600, via Helmia. Ska kolla Rejmes och Finnvedens Bil. Sist fick jag nästa halva priset där mot Helmia.
Följande som kommer bytas, enligt person på bokningen:
Olja
Oljefilter
Pollenfilter
Bränslefilter
Vill minnas att det var något mer

allt kan jag byta själv, lite osäker på bränslefiltret bara, men finns säkert video som förklarar hur man gör.

Bilen i övrigt är en D4 FWD, med manuell låda. Ska kolla vad för pris man får på service avtalet.
#1409762
pellemando skrev: tor 29 okt 2020, 09:24 Fick offert på ca 5600, via Helmia. Ska kolla Rejmes och Finnvedens Bil. Sist fick jag nästa halva priset där mot Helmia.
Följande som kommer bytas, enligt person på bokningen:
Olja
Oljefilter
Pollenfilter
Bränslefilter
Vill minnas att det var något mer
I det hela summan där kan jag garantera att motoroljan och pollenfilter som tar en 1/3 del av summan(bara pollenfilter aka multifiltern går lös på ~650-800kr hos ÅF.. när man kan beställa från nätet som är samma märke/kvalité för runt 300kr..luftfilter byts varje gång i samband med oljebyte. Bränslefiltret oklart vad det kostar lös hos ÅF men nätet runt 200-300kr skulle jag gissa på.
Motoroljan gissar jag det kan kosta mellan 200-300kr per liter. och sen arbetskostnaden.
exempel.jpg
exempel.jpg (40.86 KiB) Visad 420 gånger
vad det kostar i dagsläget hos autodoc t.ex. för just dessa material exklusive motoroljan.

Jag har precis bytat batteriet och felsöka […]

Byta egr

Hej, Hur gick det med din egr ventilen? Fick du o[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Lagrena till nån axel ligger i botten av v-e[…]

Snikar in en liten fråga (eller flera) Jag f[…]